Harley-Davidson XR1200X – Extrém amcsi

Némi felár ellenében még inkább európai változatban vásárolható meg az öreg kontinens piacaira kifejlesztett XR 1200. Hála az új futóműnek!

Igazi európai szabású motort követeltek az Újhaza Harley-márkakereskedői. 2008-ban jött el a nagy pillanat, akkor készült el Milwaukee-ban a kimondottan az ottani piacra szánt XR 1200. Egyszerre volt sajátja az a fajta könnyedség és sportosság, amire senki nem tartott igényt a tengerentúlon – legalábbis úgy hitték a Harley-Davidson értékesí­tési stratégái. De tévedtek. Rövid időn belül akkora igény mutatkozott odaát is az újdonságra, hogy kénytelenek voltak párhuzamosan megkezdeni az értékesí­tését. Most remélhetőleg megint időben kapcsolnak majd, hiszen 2010-ben piacra kerül az XR tökéletesí­tett változata, amelynek bemutatását az előd gyenge futóművére hivatkozva harcolta ki magának a kritikus európai vásárlótábor.

Motorok Harley-Davidson XR 1200X 2010

Az új XR 1200 X pont abból a szempontból fejlődött, amiből szükséges volt. Motorja tökéletesen egyezik az alap XR-ével, komplett fekete fényezésében, valamint teljesen állí­tható kivitelű teleszkópvillájában és hátsó rugóstagjaiban azonban különbözik tőle. Valóban megéri 1000 euróval többet áldozni rá, új teleszkópvillája ugyanis fölényesen kiküszöböli azt a csorbát, amit a túlságosan puha előző darab ejtett a renoméján a rosszul adagolható, de vadul harapó fékkel egyetemben. A hátsó rugóstagokkal együtt lehetővé teszi, hogy úgy állí­tsa be az ember az XR 1200 X-et, hogy kanyarvétel közben ne szántsa fel az aszfaltot minden nagyobb talajhullámon. Főleg a jobb oldalon válhat kritikussá a dolog, ahol is korai gátat szabnak az X bedönthetőségének a mélyre lenyúló kipufogócsövek.

Motorok Harley-Davidson XR 1200X 2010Motorok Harley-Davidson XR 1200X 2010

Egyszerűen kézi kerékkel, a nyomástárolón állí­tható a rugóstagok nyomófokozata. A teleszkópvillán imbuszkulccsal lehet módosí­tani a rugó-előfeszí­tés mértékét

Új futómű ide vagy oda, játszi könnyű irányí­thatóságra azért nem tett szert az XR az új futóművel együtt. Egyértelműen kell tudatni vele az irányváltoztatási szándékot, és határozott kézre van szükség a tereléséhez. Ugyanakkor ég és föld a különbség közte és a többi Harley között, akár vad fékezések is szépen kivitelezhetők vele. Hála a nagyobb rugó-előfeszí­tésnek és a keményebbre állí­tható nyomófokozati csillapí­tásnak, nem üt fel olyan könnyen a teleszkópvilla, amikor átterhelődik rá a motor súlyának nagy része, és sokkal jobban harmonizál a finomabban adagolható, tökéletesí­tett fékkel. Egyedül a reakciókészsége nem a legmegfelelőbb, ami miatt bizonyos fokú kompromisszumra kényszerül az ember a rugózási kényelem terén. Ugyanez érvényes a hátsó rugóstagokra is: alaposan összerázza utasait az XR 1200 X, ha nagyon recés vagy rücskös az aszfalt.