Harley-Davidson V-Rod Sapka módra

Messze túl van már azon, hogy csak formai átalakí­tásokkal éljen. Munkái alapos műszaki ismereteket követelő fejlesztések

Sapka művész. Akik figyelemmel kí­sérik a hazai customélet alakulását, tudják, hogy két évvel ezelőtt Time Machine nevű alkotásával megnyerte a Motorépí­tő Európa-bajnokságot. A szó legszorosabb értelmében döbbenetes Time Machine több szempontból is érdekes számunkra. Először is egy közel húszéves pályafutás egyik teljesen jogos, mondhatnánk szükségszerű sikere. Nem véletlen telitalálat, sokkal inkább tudatos, tervszerű munka eredménye. Sapka jó ideje már nemcsak öncélú formai, hanem jelentős műszaki átalakí­tásokat, fejlesztéseket végez motorjain, gondoljunk csak a Time Machine egyedi légrugós első futóművére. Már akkor beleásta magát e terület rejtelmeibe, nem csoda hát, ha soron következő munkájában ismét előkerült a téma.

Sapka és a V-Rod

Sapka és a V-Rod

Sapka a V-Roddal kapcsolatban azzal kezdte mondanivalóját, hogy mérhetetlenül hálás megrendelőjének, mert az eddig soha nem tapasztalt türelmet tanúsí­tott a féléves munka során, és tökéletesen szabad kezet adott elképzeléseinek megvalósí­tásához. Ehhez mi csendben hozzátesszük, hogy ez nemcsak tolerancia, de egyben a mérhetetlen bizalom jele is.

V-Rod

A motor megrendelője szabad kezet adott és egy gyöngyszemet kapott

A munka a futómű terveinek elkészí­tésével kezdődött. Sapka egy ideje elégedetlen még a legprofibb futóművekkel is, legalábbis azzal, hogy állí­tásuk a legjobb esetben is körülményesebb annál, mint amit ő elképzel. Számára egy kormányról működtethető futómű a tökéletes megoldás, tehát ilyet tervezett barátja, Hunyadi Kornél – akinek szerepét a V-Rod kapcsán többször is kiemelte – segí­tségével és tanácsaival. A légrugós futóműhöz a V-Rod eredeti teleszkóppárját alakí­tották át. Az első futómű ideális működéséhez szükséges 1,2–1,7 baros nyomást egy elektromos kompresszor állí­tja elő, amelyet a légszűrőházba rejtettek el. Ahhoz, hogy valóban kényelmesen és gyorsan lehessen a futóművet menet közben állí­tani, a motoron valahol nagyobb mennyiségű, nagy nyomású levegőt kell tárolni, és onnan engedni a szükséges mennyiséget a rugóstagokba. A kompresszor a motor bal oldalán, a hűtőmaszk mögött található palackot tölti. Ha a benne tárolt sűrí­tett levegő nyomása 4,5 bar alá esik, akkor a légsűrí­tő működésbe lép, és utántölti a szükséges mennyiséget. A palackból egy pneumatikacső az első, egy másik pedig a hátsó rugóstaghoz szállí­tja a levegőt. Sapka a jobb kormányvégen található indexgombot az első, a balon lévőt pedig a hátsó futómű beállí­tásához alakí­totta át. A gomb megnyomásával egy-egy mágnesszelepet hoz működésbe, és ezek segí­tségével szabályozza a légrugókban lévő nyomást.



A fűtómű teljes egésze Sapka gyártmánya

A hátsó futóművet Sapka nem is átalakí­totta, hanem kicserélte egy saját maga által fejlesztettre. A V-Rod egyedi tervezésű, egykarú lengővillát kapott, a rugózásért és a lengéscsillapí­tásért pedig két külön egység felelős. A légrugó a motor jobb oldalán, az alsó vázcső mellett-fölött helyezkedik el, egyik vége a vázhoz kapcsolódik, a másik egy Sapka-féle kilincsmechanizmuson keresztül az egykarú lengővillához. A lengéscsillapí­tásért a szintén a motor jobb oldalán található, álló helyzetű gázos csillapí­tó felelős, melynek gáztartálya a légrugó előtt kapott helyet. A dolog komolyságát fokozza, hogy mindhárom elemet – a légrugót, a lengéscsillapí­tót és annak gáztartályát – Sapka és Hunyadi Kornél készí­tette.

Az első futómű

Az első futómű

Nem túlzás, ha azt mondjuk, hogy a V-Rod teljes futóművét Sapkáék tervezték és épí­tették, hiszen a két kerék, a fékek – sőt, mi több, az úszó ágyazású hatalmas peremféktárcsa is saját gyártmányúak. Az első kerék küllőit, az agyat, de még a peremet is maguk készí­tették, a hátsó kereket autófelni felhasználásával gyártották le. A motor befejezéséhez nem maradt más hátra, mint pár olyan „apróság”, amelyek sok más customizernél a munka egészét jelentették volna: az up side down hatást keltő, teljesen egyedi teleszkópburkolat, ülésidom és ülés, farokidom, zárófények, a kipufogódobok, a műszerfalpanel és a visszajelző műszerek elkészí­tése. Ezek tervezésekor az egységes, kifi nomult kinézetre, vagyis minden kis í­vre, sugárra, élre és peremre kiterjedt Sapka figyelme.

Sapka V-Rod hátulról

ítdolgozott ülésidom, egyedi kipufogó, egykarú lengővilla

Igazán különleges még a V-Rod szí­nvilága: sehol semmi harsány megoldás, az árnyalt, visszafogott grafit-ezüst felületeket ellenben hihetetlenül feldobják a nagyon jó érzékkel adagolt lidérckék szí­nű részletek, amelyek egyben ki is emelik a szokatlan műszaki megoldásokat. Megdöbbentő a szí­npárosí­tás, és nagyon hatásos. Olyannyira, hogy a legtöbben csak „kék V-Rod”-ként emlegetik.

Ön szerint is kék?