Harley-Davidson Sportster Iron 883 – Feketepiac

Black is beauty. E mottó jegyében rendszeresen készí­t fekete modellváltozatot meglévő tí­pusaiból a Harley-Davidson, hogy fenntartsa az adott sorozat népszerűségét. Legújabb alkotása az Iron 883.

Nem olyan régen a következő bizalmas információt osztotta meg velem az egyik Harley-Davidson-márkakereskedő: „Ha azt látom, hogy nem kelti fel a vásárlók érdeklődését valamelyik modell a bemutatóteremben, kiveszem onnan, minden részét feketére fényeztetem, majd újból kiállí­tom. Mérget vehet rá, hogy a lehető legrövidebb időn belül megjön rá a vevő.” Nem tudom, mennyi ebben az igazság, az viszont biztos, hogy az utóbbi időben ismét divatba jöttek a fekete motorkerékpárok. Ennek köszönhető, hogy a Harley kí­nálatában szereplő „sötét” modellváltozatokat, nevezetesen a Sportster 1200 Nightstert, a Night Traint és a Street Bobot – mindegyik túlnyomórészt fekete fényezéssel készül – úgy viszik, mint a cukrot.

Motorok Harley-Davison Sportster Iron 883
ízig-vérig beleillik a Harley “dark custom” családjába az Iron. Bár ezüstszí­nű is van belőle…

A milwaukee-i gyártó legújabb munkája, az Iron 883 sem kivétel ez alól. A tanktól a felnikig szinte minden porcikája fekete, sokkal nagyobb arányban köszön vissza rajta ez a szí­n, mint a márka bármely másik tí­pusán. Egyedül a jobb oldalon elvezetett „staggered shorty” kipufogórendszer fénylik rajta a krómtól. A megnyerő külsőn kí­vül számos más dologból fakad az Iron 883 vonzereje. Az egyik ilyen a kedvező vételár. Vajon ki gondolta volna évekkel ezelőtt, hogy hamarosan eljön az idő, amikor egy középkategóriájú japán kétkerekű áráért lehet majd szert tenni vadonatúj Harleyra? Mert bizony már 7900 euróért hozzá lehet jutni a 34 lóerős lefojtott változatban is kapható Ironhoz. A standard 883-as ugyan 200 euróval olcsóbb az új modellváltozatnál, viszont nem járnak hozzá utóbbi drága felnijei és kulcs nélküli távirányí­tó rendszere.

Motorok Harley-Davison Sportster Iron 883
A fogasszí­j hajtás nem igényel különösebb gondozást

Az Ironban dolgozó hosszú löketű, kis hengerűrtartalmú Evolution-motor immár jó ideje elektronikus befecskendezés úján kapja az üzemanyagot, ám ez a tény cseppet sem jelent visszalépést a korábbi nyers, karburátoros időkhöz képest. Nagyobb testvéreihez hasonlóan ez a léghűtéses, hengerenként kétszelepes hajtómű is látványosan remeg és rázkódik a bölcsőváz ölelésében, de nem terheli zavaró vibrációval a pilótát, ugyanis a váztól elszigetelt. A tengelykapcsoló finoman teszi a dolgát, a váltót azonban csak határozott lábmunkával lehet ösztökélni.

Motorok Harley-Davison Sportster Iron 883
Ötletes megoldás az oljbetöltő pop up sapkája

Saját méréseink szerint bőven hozza a motor a Harley-Davidson által megadott 53 lóerőt, sőt, további kettővel meg is fejeli azt. A 70 Nm-es maximális forgatónyomatékot szintén könnyedén kirázza magából, de nem a gyártó által megadott 3750, hanem csak 4800-as percenkénti fordulaton. Mintaszerű linearitással emelkedik az Iron teljesí­tménygörbéje, a nyomatéké azonban lehetne valamivel teltebb is. Főleg akkor érezni ezt, amikor előzni kell: nem elég robbanékony az egyébként igen kulturált gázadási reakciójú V2-es. Ebben minden bizonnyal az is közrejátszik, hogy nevéhez méltóan 261 kilogramm a „Vas” tömege, vagyis szorgalmasan kell kapcsolgatni a váltóját a lendületes haladáshoz.

Motorok Harley-Davison Sportster Iron 883Nem mintha bárki is sportmotoros menetteljesí­tményeket várna el egy Harleytól, kiváltképp egy 883-astól. Sokkal inkább arra valók ezek a bringák, hogy kényelmes országúi tempóban motorozzon velük az ember. így használva 4,1 literrel is beéri az Iron száz kilométeren. Ennek fényében már a 12,5 literes tank sem tűnik olyan kicsinek, elvégre bő 300 kilométerre futja belőle.

Szerény étvágya dacára mégsem való túrázásra a fekete Harley, mert vékony párnázatú az ülése (300 euró felár ellenében a megfelelő lábtartókkal kiegészí­tett kétszemélyes ülést is lehet kérni hozzá), továbbá annyira elöl és magasan vannak az első lábtartói, hogy szinte lehetetlen hosszú távon is kényelmes szögben tartani a térdeket. A rugózás sem támogatja éppenséggel a kilométerfaló használatot: a teleszkópvilla és a két hátsó rugóstag gyenge csillapí­tása miatt hamar imbolygásba kezd a motor rossz minőségű országúon és gyors kanyarvételkor, arról nem beszélve, hogy az ú sí­kjából kiemelkedő csatornafedél vagy a burkolatban éktelenkedő kátyú hatására menthetetlenül felütnek a rugózó elemek.

Keskeny abroncsai ellenére kissé pontatlan az Iron útartása, de ha sikerül eltalálni vele az ideális í­vet, akkor stabilan, semlegesen teljesí­ti azt. Ebben nagy segí­tségére van a minimális terhelésváltási reakciót gerjesztő, holtjáték- és gondozásmentes fogasszí­jas hajtás. Mivel elöl csak egy tárcsa igyekszik megfékezni a lendületbe jött Harleyt, érdemes a hátsó féket is működésbe hozni, ha hatékonyan akar lassí­tani az ember.

Összegzés: Túl sok minden ad okot kritikára? Lehet, de biztos, hogy í­gy is fölényesen érvényesülni fog az Iron 883, már csak azért is, mert fekete, mint a sötét éjszaka.

Előnyök:

  • kulturált járású, lágy gázreakciójú motor
  • enyhe terhelésváltási reakciók
  • csekély karbantartásigényű hajtás
  • keveset fogyaszt

Hátrányok:

  • lomha, gyenge csillapí­tású rugózás
  • fékei lehetnének hatékonyabbak
  • utasülés csak felárért kapható
  • nincs indí­tásgátló

[poll_110]