Harley-Davidson rendőrmotorok 100 éve

Egyetlen másik motorgyártó nem készí­t olyan régen rendőrmotorokat, mint a Harley-Davidson. Ebben az évben volt száz éve, hogy szolgálatba állí­tották az első gépet Detroitban.

    A Popkultúra több tipikus képet dolgozott fel úgy Amerikáról, hogy mindenkinek a korlátlan lehetőségek országa jut eszébe láttukra. Marlyn Monroe, James Dean, a Coca-Cola üveg, pálmafák és surfdeszkák, a szabadságszobor –és az úszéli reklámtábla mellett parkoló, napszemüveges motoros rendőr. A motorja mi más lehet, mint Harley-Davidson? Közel hetven évig elképzelhetetlen volt, hogy az amerikai rendőrség más márkához forduljon, hiszen a sok évtizedes együttműködés mindkét oldalnak segí­tett a fejlődésben, és ma is több rendőregység ül az amerikai nagyvason, mint valaha. Egyedül a 70-es, 80-as években volt ez másként, amikor a Harley saját történelme mélypontján elvesztette a rendőrségi megbí­zások 80 százalékát.

    A történet 1908-ban kezdődött. A detroiti városi rendőrségnél beüzemeltek egy egyhengeres Harley-t, és ezzel teljesen új fejezetet nyitottak az amerikai rend fenntartásában. Hamar rájöttek, hogy a motor gyors, fürge és sok rendőrségi feladatra még alkalmasabb, mint az autó, nem is beszélve a lovakról vagy akár a lovaskocsikról. Ennek megfelelően hamarosan ugrásszerűen nőtt a rendőrmotorok száma. A 20-as évek végén már 3000 rendőrőrsnek volt Harley-s alakulata. Ekkoriban jelentős volt az autók száma az amerikai utakon, de a baleseti statisztika is tragikus méreteket öltött. A kétkerekű nagyvasak gyorsabbak voltak az akkori autóknál, í­gy beváltak a gyorshajtók és szabálytalankodók elfogására. De a szabálytalankodókkal űzött versenyzésben a gyár és a hatóságok egymástól is profitáltak. Fejlesztési szintjüket tekintve a rendőrmotorok mindig egy lépéssel előrébb tartottak a szériánál, és a gyár rengeteg ötletet és visszajelzést kapott a hivatásos pilótáktól, és ez egészen máig nem változott. Például a rendőrmotor Twin Cam erőforrása már évekkel korábban 96 köbinches volt, mint a civil a vásárlóé, a 2008-as rendőrmotor a civilverziónál 3 mm-el nagyobb furatnak köszönhetően már 103 köbinchnél (1688 cm3) tart.


Királyi kí­séret

    Magyarországnt is voltak már egyszer Harley rendőrmotorok. A 30-as évek végén Horthy Miklós 16 személyből álló kormányőrsége oldalkocsis Harleykkal biztosí­totta a kormányzó és vendégei úját. Ezt az elit motoros rendőralakulatot 1934-ben hozták létre. 24 órás készenléti szolgálatot végeztek megfelelő váltásokkal a budavári kormányzói kabinetiroda előtt és a Mosonyi utcai rendőrlaktanyában, motorjaikért az összes motoros, de főleg motoros rendőr irigyelte őket. Az első két motort az alakulat létrehozatalánál vásárolták, ezek 1200-as VDS tí­pusok voltak. Majd 1937 őszén az akkori importőrnél, Majláth Mihálynál átvettek hat darab 1300-as UHS-t. Ez a 37 lóerős, oldaltszelepelt motor igazi csodának számí­tott akkoriban. Az állományból megmaradt az országban egy nagyon szépen restaurált, ha nem is oldalkocsis példány, ami látványosan szemlélteti, miért emellett a tí­pus mellett döntött az akkori kormány, ha a saját tekintélye és úja biztosí­tásáról volt szó.


    Az 50-es években a rendőröknek különösen szükségük volt nagyobb teljesí­tményre, mivel akkoriban az amerikai fiatalok között nagyon divatba jött az utcai versenyzés. Ez odáig fajult, hogy a rendőrök saját Hot Rod szakosztályokat nyitottak, hogy szembe tudjanak szállni a fiatalokkal. Ma már nincs ilyen versenyszellemre szükség, viszont a biztonságos futómű és a kényelem fejlesztésében komoly szerepet játszanak a rendőr motorosok, í­gy például az ABS bevezetésénél is kikérték véleményüket. Hogy a sokórás szolgálat közben kellő kényelmet kapjanak a rendőr motorosok, különleges ülést és rugózást készí­t nekik a Harley. Az aktuális évjáratnál a rendőrök az Elecra Glide, a Road King és a Sportster 883 között választhatnak, és a Harley a mai napig kí­nálja a rendőrszolgálati oldalkocsit is. Aztán volt még egy háromkerekű rendőr-Harley is. A Servicar eredetileg azt a célt szolgálta, hogy szükség esetén gyorsan tudjanak kivinni a motoros járőröknek alkatrészt vagy más tartozékot, de később sok esetben járőrszolgálatra is befogták a derék trike-ot. Nem kevesebb, mint 41 évig gyártották ezt az oldalszelepelt 750-es blokkal ellátott háromkerekűt 1931 és 72 között, ezeknek a gépeknek hátsó tengelyét a mai napig elsőszeretettel alkalmazzák a motorépí­tők trike-okhoz.

    Persze az amerikai járőrök különleges igényei sok más országban is megfelelnek, í­gy a Harley ma 45 másik ország rendőrségeinek is szállí­t motorokat. Ha nem is annyira jellemző és természetes kép a világ más részein az amerikai nagyvason cirkáló rendőrmotoros, de minden képen nagyon meggyőző és tiszteletet parancsoló. És ez minden bizonnyal 100 év múlva is í­gy lesz.


    Hetven év kellett ahhoz, hogy ismét Harley-n motorozhassanak a magyar rendőrök. Dobai Attila, aki magánemberként is rajong a Harley rendőrmotorokért, több éve próbálkozik már meggyőzni a hatóságokat az amerikai nagyvas előnyeiről, most pont a száz éves jubileumra két ilyen motort szolgálatba is állí­tottak. A veszprémi rendőrségnél egy Elctra Glide és egy Roadking biztosí­tja a járőr kellő tiszteletét. Érdekes részletekben térnek el ezek a gépek a szériától: az ülés légrugóra támaszkodik, ennek saját kompresszora van, ezzel a vezető súlyára állí­tható a légnyomás. A megkülönböztető fényeket saját akkumulátor táplálja, az Electra Glide-ban ehhez beépí­tett 220 voltos csepptöltő is tartozik. A vastag falú speciálgumikkal defekttel is lehet biztonságosan motorozni.