Harley-Davidson modelltörténeti múzeum

Alsóörs neve az elmúlt tí­z év során összefonódott az évről évre itt zajló HOG Ralival, amely már megrendezésének első évében berobbant a leglátogatottabb motoros események élmezőnyébe. Idén tizedik alkalommal gyűltek össze a márka fanatikusai, hogy ünnepeljenek és tisztelegjenek a 106 éves márka előtt. A jeles eseménynek egy kis csoport különös ajándékkal kedveskedett.

A találkozón – mint mindig – ezernyi érdekesség, koncertek tucatjai szórakoztatták a tí­zezer vendéget, de egyvalami nem csak szórakoztatott, hanem taní­tott is. Ez a valami bemutatta a rajongott márka leghí­resebb, legendássá vált tí­pusait azoknak, akik ilyesmit eddig csak exkluzí­v képeskönyvekben láthattak: egy Harley-Davidson Emlékmúzeum. Alsóörsön ott állt a „Fészer”– amit minden márkahí­vő jól ismer – élethű másolata, amelyben 1903-ban beindult a „nagy” üzlet, a Fészer mellett pedig a márka 106 éve megkezdett nagy újának főbb állomásai.

Amikor nem várt ismerősökbe botlunk, azt szoktuk mondani: Jé, milyen kicsi a világ. Most ismét ezt kell mondanunk, hiszen a kunyhó mögött – a szó képletes értelmében – egy olyan ember és a barátai állnak, akiről a közelmúltban már esett szó: Nóbik Sándor, a Gépmentő. Akkoriban azt í­rtuk róla, hogy szereti a gépeket, szerszámokat, különösen, ha azok korosak, valamint azt is í­rtuk, hogy afféle szellemi műhely jött létre körülötte. Akik nem olvasták azt a bizonyos cikket, azoknak röviden annyit azért elárulunk, hogy Nóbik Sándor egy 1930-as Harley-Davidson V1200-as tulajdonosa és ápolója.

Tehát Nóbik Sándor és barátja, Lugasi Mihály – aki az emlí­tett szellemi műhely oszlopos tagja – 2009 tavaszán éppen Kecskemétről Budapest felé autóztak, amikor Sándor oldalba bökte Mihályt:

– Nem kellene a tizedik alsóörsi Harley rendezvényre valami meglepetéssel készülnünk? Mi lenne, ha ez a meglepetés egy Harley-múzeum lenne? Mi kellhet hozzá? Mindenekelőtt motorok.

Bemutatók és kiállí­tások Harley-Davidson múzeum
A kiállí­tott VLA poggyásza az eredti tartalommal bí­r. Benne megtalálható az amerikai katona teljes felszerelése az alsónadrágtól az étkészletig

Gyorsan számba vették a baráti kört – mind Harley-mániákusok és gyűjtők –, és máris összegyűlt a szükséges létszám. Mire Pestre értek, fejükben szinte készen állott a kiállí­tás terve. A mániákusok már csak ilyenek. Arra is gondoltak, hogy nem csak motorokat, de egy kis korabeli műhelyhangulatot is megmutatnának a látogatóknak. Erre természetesen a Harley-Davidson legendás első kis bodegája lenne a legmegfelelőbb mód. Gyorsan kiderült, hogy Dobai Attila, a Harley-Davidson Budapest tulajdonosa rendelkezik is egy hasonló épí­tménnyel. Az alkut villámgyorsan nyélbe ütötték, már „csak” a munka volt hátra. A tervezgetés időszaka következett, ekkor alakult ki az elképzelés, hogy stí­lusosan a Fészerben rendeznek be egy kis műhelyt, természetesen korabeli szerszámokkal, izzó faszénnel és a faszén jellegzetes illatával, olajszaggal, ügyelve arra is, hogy a helyiség ne múzeumnak, sokkal inkább használatban lévő műhelynek látsszon, éppen szerelés alatt álló blokkal, és legyen ott félkész állapotban motor is. A Fészer bejáratánál az amerikai történelem egy másik emlékezetes modellje, a hí­res Ford T Modell állt. (Az első futószalagon gyártott gépkocsi, amely forradalmasí­totta a világ közlekedését. 1908-1927 között gyártották, tervezője a magyar származású Galamb József.) Szintén a bejáratnál álldogált egy öreg, piros benzinkú is – a 3-4 forintos benzin időszakából.

A műhely folytatását egy üvegfalú bemutatóteremben alakí­tották ki, ebben sorakoztak a kiállí­tott motorok kronológiai rendbe állí­tva. Arra is ügyeltek, hogy a látogatók mindent körbejárhassanak, szemügyre vehessenek.

A 2009-es Alsóörsi Harley Fesztivál, vagy ha úgy jobban tetszik, HOG Rali legnépszerűbb látnivalója tí­zezer embert vonzott öt nap alatt. Három ember, Nóbik Sándor, Lugasi Mihály és Csikós Sándor kéthavi megfeszí­tett tempójú munkájával és a motorok tulajdonosainak önzetlen támogatásával jött létre. A múzeum alapí­tó triumví­rek külön köszönetüket fejezik ki

Baksa Kingának is az általa nyújtott rengeteg segí­tségért.

A Harley-Davidson múzeum értékét külön fokozza, hogy mindössze egyetlen alkalomra állt össze, a Rali végeztével lebontották, s a kiállí­tott géppark szétszéledt. Nem kizárt, hogy újra összeálljon, de ahhoz neves esemény szükségeltetik.