Harley-Davidson Fat Boy Lo – Ha már rövid a lába…

Bár óriási a kí­sértés mindenki számára, aki a Fat Boyjal foglalkozik, vagy a Fat Boyról kell í­rnia, hogy kapcsolatba hozza a Termminátor cí­mű filmmel és Arnold Schwarzeneggerrel, mi ezt meghagyjuk azoknak, akiknek nincsen jobb ötletük.

Annál is inkább, hiszen az azóta eltelt közel húsz évben mindketten változtak. Egyikük elvtelenül sokat, másikuk kevesebbet. Schwarzenegger először ellenséges robot volt, majd baráti robotból politikus, sőt kormányzó lett. Egy darabig erősen intoleráns nézeteiről volt hí­res, legutóbb pedig azzal hí­vta fel magára a figyelmet, hogy javaslatot tett a könnyűdrogok legalizálására Kalifornia államban. Persze a megadóztatásuk reményében…

A Fat Boyra ehhez képest az állandóság jelképeként tekinthettünk egészen 2010-ig, amikor ugyan pár dolgot megváltoztattak rajta, mindezzel együtt azért csak önmaga maradt: egy alacsony, hosszú, zömök, erős, jóindulatú fickó.

A változtatások – mint a Harleynál általában – nem dúlták fel azokat az értékeket, amelyekkel megszerezte rajongótáborát, egyfajta ergonómiai és dizájn módosí­tásokban merültek ki.

Mindenekelőtt neve kapott egy Lo(w) – Alacsony – kiegészí­tő jelzőt. Ezzel gyakorlatilag a dolgok közepébe is vágunk, hiszen ha nem is Nomen est omen (Nevében a végzete), de mindenképpen Nomen est essentia (nevében a lényege). A Fat Boy Lo ülése ugyanis kereken 3 cm-rel alacsonyabb lett, mint az eredeti verzióé. Mindez talán a feminizmus térnyerésének tudható be, vagy annak, hogy gazdasági válságban a Harley-Davidson igyekezett kibőví­teni a Fat Boy célcsoportját a 180 cm alatti férfiakkal és a gyengébbik nemmel is.

A fent emlí­tettek mellett változtattak a kormány szélességén, í­vén és vastagságán, az első és a hátsó ülés párnázatán és formáján, valamint a Dark Custom család sikerén felbuzdulva a motor fényezésén. Több lett a fekete, kevesebb a krómozott, vagy csiszolt alumí­nium felszí­n, és több lett az XR1200-nál bemutatott, nem túl szerencsés kályhaezüst is. Ez utóbbi döntését talán nem ártana felülbí­rálnia a dizájnért felelős részlegnek, legalább is, ami az európai piacot illeti. Az öreg kontinens vásárlói ugyanis érzékenyebbek és könnyebben sorolnak egyes megoldásokat a giccses, vagy gagyi kategóriába, mint a tengerentúli vásárlóközönség. Egy szó, mint száz, a kipufogódobok, a motorblokk, a primer hajtás oldaldeknijei és a hengerfej borí­tásának ezüstfestése mellett még a legodaadóbb Harley fanok sem mennek el szó nélkül, viszont ünneplik a fekete felületek különféle variációit.

Motorok Harley-Davidson Fat Boy Lo

Hogy mit jelentettek az ergonómiai változtatások a gyakorlatban, az abban a pillanatban nyilvánvalóvá válik, amint az ember elhelyezkedik a Fat Boy Lo-n és megragadja a kormányszarvakat. Mí­g a hagyományos magasságú Fat Boy ülésére „ráül” az ember, addig a Lo-ra leereszkedik. Mí­g a korábbi verziók kormánya szélesen nyúlik a vezető felé egy tacskókormány-szerű í­vvel, addig a 2010-es modell laposabb vonalvezetésű és keskenyebb is. A gyár magyarázata szerint a hölgyvásárlók miatt. Ez, a mélyebb üléspozí­cióval egyetemben azt eredményezi, hogy kissé előre kell dőlnie az embernek, hogy elérje a kormányt. A megváltozott térdszög miatt ráadásul még úgy érzi, hogy a trepnik is előrébb kerültek, nyújtottabb lábbal ül az eddig megszokott, hihetetlenül kényelmes, laza tartás helyett, ugyanakkor valamivel tettre készebb üléspozí­ciót is eredményeznek a változtatások.

Motorok Harley-Davidson Fat Boy Lo

Az első pár kilométer után bekanyarodom a parkolóba, hogy diktafonra mondjam frissen szerezett élményeimet. Az állóhelyben járó motor hangjában hiába keresem a legendát, a befecskendező rendszer egyszer s mindenkorra megszűntette a hí­res szinkópás ütemet, alapjárata immáron unalmasan egyenletes. Hogy a megfeleljen a környezetvédelmi előí­rásoknak, a kipufogóba, a dobok elé egy ravasz kis szerkezetet, egy elektromosan vezérelt csappantyú szerelt a gyár. Ez alapjáraton és álló motornál nyitva van, ekkor még úgy-ahogy markáns a hangja, a mérési tartományokban a csappantyú zárva van, majd utazósebességnél ismét kinyit, de ez már csak csók egy halottnak, a felejthetetlen hangzás a múlté, maradt helyette a mechanikus zörejek egész sora, meglehetősen hangos őrlés, zúgás, sziszegés – vagy egy kipufogó csere. Körbejárkálom a motort, közben mormogok a szám elé tartott pendrive-ba, amikor észreveszem, hogy a túloldalt a bokrok sötétjében meghúzódó rendőrautóból árgus szemek figyelik ténykedésemet. De nem zavarnak, nem ellenőriznek, ők is inkább a Fat Boy Lo sötét szépségével vannak elfoglalva, mint a félnótás, milliomos alakkal, aki magában beszélve toporog motorja körül.

Visszaereszkedem földfelszí­n feletti 670 mm-es ülésre, amely egy 81,7 kg-os vezető súlya alatt 619,95 mm-re süllyed (gyári adatok), megnyomom az indí­tógombot, mire a rendőrök jól láthatóan összerezzenek és a pisztolyuk után kapnak a hatalmas, fémes csattanásra, amely minden indí­tás akusztikai velejárója.

Motorok Harley-Davidson Fat Boy Lo

Az egyes fokozatot a jól ismert hangos, de lágy klaaang-gal veszi a váltó, az erőforrás hangja marconábbá válik a kinyí­ló kipufogó csappantyú hatására, az 1584 cm3-es blokk finom rázkódással, ellenállhatatlanul tolja előre a monstrumot. A vázban mereven rögzí­tett erőforrás rezgéseit kiegyensúlyozó tengelyek tompí­tják kellemes masszí­rozássá. Negyven körül vált az ember kettest, igazából talán még eddig sem kellene elforgatni a motort, hiszen már 3500-as percenkénti fordulatszámon leadja129 Nm-es maximális forgatónyomatékát. A gázadásra határozottan, de a legkisebb idegeskedés, rántás nélkül reagál, ami nem csoda, hiszen óriási lendtömeget mozgat meg, ezért itt nincsen helye hektikus rángatózásnak. Városi forgalomban hármasban-négyesben megoldható a legtöbb közlekedési helyzet, a dinamikus utazósebességhez az ötödik fokozat illik, amelyben váltás nélkül intézi az előzéseket akár 60-tól 130-ig. Az andalí­tó, hipnotizáló cruisingoláshoz a hatodik fokozat dukál, amelyet a műszerfalon kigyulladó kis hatos szám jelez. Ekkor a tolóerő töretlen marad, miközben a fordulatszám a pincébe hullik – ez az érzés, a hivatalos kommunikáció szerint 11 %-al forog kevesebbet, mint a 2006 előtti ötsebességes váltóval ellátott gépek. Ez azt jelenti, hogy 120 km/órás sebességnél 3227 helyet 2859-et forog a főtengely percenként. Varázslatos érzés ez a nyomatékból való motorozás!

Motorok Harley-Davidson Fat Boy Lo

Az abszolú szélvédelem nélküli Fat Boyon az örömmámor 140-ig tart, ennél magasabb sebességnél már izommunkává válik megmaradni az ülésben. Egyenesfutása tökéletes a teljes sebességtartományban, de az első kerék fékezésekor a tesztpéldány kormányán alig észrevehető szitálás ébredt, melynek mértéke nem érte el a zavaró szintet. Ha már fékezésről esett szó: a négydugattyús első fék működtetéséhez határozott kézimunka szükséges, kicsit tompa benyomást kelt, adagolhatóságból példát vehetne kétdugattyús hátsó munkatársától.

Motorok Harley-Davidson Fat Boy Lo

A Fat Boy a testes felépí­tményhez méltó, masszivitást sugalló 17 colos perforált peremű, teli felniken és 140-es, illetve 200-as gumikon gördül. Ennek megfelelően nem egy fordulékony jószág, de a 200-as hátsó abroncs ellenére sem érzékeny a hosszanti barázdákra. Futóműve nélkülözi az állí­tási lehetőségeket, de erre nincs is szüksége, a beállí­tása semleges, nem feszes, nem leng be, észrevétlenül teszi a dolgát. Lassú tempónál a nagy kormányelfordí­tási szög segí­ti a manőverezést.

A Fat Boy a szó legjobb értelmében véve vett cruisingolásra termett motor, amelytől azért nem idegenek a rövidebb távú nekirugaszkodások, gyorsulgatások sem. A Lo verzió 3 cm-el alacsonyabb üléséről még a kis termetű riderek talpa is biztonságosan megtámaszkodhat a talajon, mindemellett 180 cm-es magasságommal úgy éreztem, hogy én ehhez a motorhoz alacsony vagyok. A Lo verzió csak a 180 fölöttieknek hozza azt a laza üléspozí­ciót, amit magasabb rokona. A szűkebb kormány után nyúlva az ember háta egy idő múlva húzódni kezd. Az igazi, laza cirkáló testhelyzethez egy hangyányival hosszabb, jobban a vezető felé hajló kormányra lenne szükség. Amit majd a Fat Boy Lo tulajdonos meg is talál a kiegészí­tők tárházában.

Motorok Harley-Davidson Fat Boy Lo

A Fat Boy Lo-t elsősorban azoknak ajánljuk, akik nem a legkorszerűbb technikában lelik örömüket, akik szeretik, sőt igénylik a testes motorokat, azoknak, akik nem akarnak egész álló nap nagy sebességgel száguldani, ehelyett a rövidebb nekiiramodásokkal fűszerezett békés bumlizgatást helyezik előtérbe.

És ha valaki égnek zselézett tüskehajjal, napszemüveggel és gorillaálkapoccsal rendelkező terminátor, esetleg terminátorina, akkor mostantól már az sem baj, ha kurta a lába.

De pénze azért legyen…