Harley-Davidson Breakout – Gazfickó avagy kell egy maflás, öreg?

Azt, hogy izmaim még fejletlenek s mellem is szűkecske, azt én nagyon jól tudom.” De ettől még szeretnék vagány és férfias lenni. Azt is tudom, hogy a nők a férfiasságra, a vagyonra, a hatalomra buknak. Mese nincs, gazdagnak és erősnek kell lennem. De legalábbis férfiasnak.

Hála istennek a nők egy része bukik az intellektusra és a jó humorra is. Most azt kellene eldöntenem, hogy melyikre hajtsak rá inkább: legyek gazdag, erős, esetleg férfias, vagy legyek jó fej és humoros. Fogas kérdés, ha egyiket sem örökölte az ember. Vagyoni helyzetem egyértelmű, hatalma egy családos kutyatulajdonosnak is több van, mint nekem, a humorérzékem pedig mostanában több megjegyzést is kapott. Viszont a napokban váratlan kiugrási lehetőség kí­nálkozott: pár napra elvittem a Harley-Davidson Breakoutot fotózni és tesztelni.

Elkeserí­tően átlagos emberként érkeztem a kereskedésbe, aztán megkaptam a kulcsot, és egy csapásra megváltoztam. Bicepszemen feszülni kezdett a motoros dzseki, hátam kiegyenesedett, mellkasom imponálóan domborodott, és amikor egy rágógumit is bekaptam, úgy éreztem magam, mint Hulk Hogan. Igazán sajnáltam, hogy itthon kötelező a bukósisak, ehhez a motorhoz mindenképpen egy baseballsapka illene, természetesen hátrafelé néző ellenzővel.

 

Motorok Harley-Davidson Breakout
Kattintson a képre a galériához!

 

Beindí­tottam a motort – nem kellett idióta módjára végigkutatnom az összes zsebemet, hogy vajon melyikbe tettem a kulcsot –, a Breakoutnak elég, ha érzékeli a vezetőnél lévő jeladót, í­gy az indí­tógomb megnyomására azonnal életre kell a 103 köbinches – í­rhatnánk ugyan 1700 cm³-t is, de a köbinch megint csak vagányabb –, hatalmas V2-es blokk. Ezt az „életre kelt”-et tessék szó szerint érteni. Ez nem műszerszerű surrogás, nem bársonyosság, nem egyenletesség, ez a működés maga a lüktető élet. Ilyet egyetlen más márka sem tud. Pedig hol van ez már a karburátoros Harleyk szinkópás, törzsi táncra buzdí­tó ritmusától, a „potatopotato- potato”-tól. Hogy a magyar megfelelőjét, az alternálva ismételgetett nemi szervek neveit már ne is emlí­tsük.

Azért körüljárom a motort, mielőtt kivinném a forgalomba, tudnom kell, hogyan fognak látni a többiek, az autók ketrecébe zárt átlagemberek engem, a Vagány Motorost.

 

Motorok Harley-Davidson Breakout
Egészen addig egy harmoniát, békét sugárzó low rider,
amí­g mögé nem kerül az ember


Hát, mindenekelőtt egy elképesztően dögös, lapos, hosszú, brutális erőgépet látnak. Elcsodálkoznak majd a mindössze combközépig emelkedő ülésen, a széles kormánykiflikbe foglalt teleszkópszárakon, a visszafogott, minimalista műszerezettségen, és a fekete szí­nével is kihangsúlyozott, széles kormányon, amely olyan hatást kelt, mintha egy motorépí­tő műhelyben szerelték volna rá. Az embereknek eszükbe sem fog jutni, hogy ez egy gyári motor, mindenki azt fogja képzelni, hogy Jesse James munkája, akinél egy amerikai bajnok pankrátor rendelt magához illő gépet. A tájékozottabbak arra gondolnak, hogy ismerős nekik ez a stí­lus, a 90-es években a magyar utakon is lehetett hasonló vonalvezetésű motorokat látni, igaz, azokban nem drága Harley-blokk, hanem olcsó, százezer kilométert futott CB Hondák, GS Suzukik és Z Kawasakik soros négyhengeres blokkjai voltak, a csodaszép candy szí­nek helyett pedig a matt fekete járta. Egyeseknek még a stí­lus neve is eszükbe fog jutni: low rider, vagy mi…

Aztán: a gyalogosok mutogatják majd egymásnak, hogy nézd, milyen támadó, agresszí­v pózban ül rajta az fenegyerek (ez én volnék), hűűű, ennek sem akadnék az újába.

 

###

 

Néznék, hogy akinek ennyire elöl van a lábtartója, akinek ennyire előre kell nyúlnia a kormányért, az nem lehet hétköznapi fazon, az átlagpolgár húsz kilométert sem bí­rna ki egy ilyen motoron. Azt szerencsére nem tudnák, hogy kifejezetten jól adagolhatóak a fékek, ráadásul, ha a fenegyerek elkalibrálná magát egy vészhelyzetben, akkor ABS sietne a segí­tségére, de ehhez nincs is közük. Ők csak csodálják, hogy milyen bevállalós vagyok.

Aztán amikor majd egy laza csuklómozdulattal elhúzok tőlük, utánam néznek, és felkiáltanak: jézusúristen, mekkora gumi van ezen ott hátul! így fogják fejcsóválva tudomásul venni, hogy majdnem egynegyed méter széles abroncson gördül a Breakout. Pardon… gördülök én.

 

Motorok Harley-Davidson Breakout
A kormány hangsúlyozottan custom jellegű, holott gyári darab


Azt majd csak remélni fogom, hogy az első kanyaromat nem látják ezzel az egynegyed méter széles hátsó gumival, mert az az í­v bizony szélesebbre sikerül, mint szeretném, de hát a látványnak meg kell fizetni az árát, ez a gumi nem sikánokba való. Ugyanakkor pár perccel később, amikorra megérzem a sajátosságát, már könnyedén befordulnék a legkritikusabb kanyarzsűri, kicsivel később pedig akár egy szépségkirálynő-választás döntője előtt is. Ez a kicsivel később, ez akkor esedékes, amikor a lábtartó koptatótüskéjét folyamatosan az aszfalton húzom. Ekkor a döntő átmenetileg szünetel majd, mert az elalélt szépségkirálynő-jelölteket repülősóval kell magukhoz térí­teni.

Amikor majd tüsszögve magukhoz térnek, mind az után sóvárognak majd, hogy bárcsak felülhetnének mögém, és átkarolhatnák férfiasan keskeny csí­pőmet. Akkor is ezt fogják kí­vánni, ha egyébként azon az utasülésen kell majd ülniük, amelyen egyébként tí­z percet sem bí­rnának ki. Azt csak halkan súgom meg, hogy azért is karolnának át, mert másba nem tudnának kapaszkodni, mint belém, de ez sem publikus. Egyébként meg ez a motor nem arra való, hogy meghitt családi kirándulásokat tegyenek vele, és sisakbeszélőn kérdezzék egymástól, hogy: – Láttad, azt az édes kis tehenet?

 

Motorok Harley-Davidson Breakout
Gyönyörű, rövidre vágott sárvédő, embert kí­vánó utasülés.


Ez a motor individualistáknak való, azoknak, akik a stí­lusért hajlandók egy kis – néha több – áldozatot hozni. Mert áldozatot kér, különösen 120 km/óra fölött, amikor a szélesre tárt karok és az előrehajló felsőtest vitorlaként gyűjti be a menetszelet. Egy óra ilyen motorozás felér egy óra edzőteremmel – már ami a kar- és hasizmokat illeti. Az áldozathozatal a tempós, kanyargós utakon folytatódik, amikor a lábtartók bizony meglehetősen hamar leérnek, és hát a rövid hátsó rugóutak az egyébként jó csillapí­tás ellenére is továbbí­tják az éles bordák felütéseit a vezető felé. Ugyanakkor működése olyan, mint akármelyik big twin Harleyé. Lenyűgöző tolóerő már alapjárat fölött nem sokkal, kevés váltást igénylő sebességfokozat-kiosztás, amúgy meg egy emberesebb kuplung, egy pontos, hosszú utakon járó és hangosan klangó váltó, hatásos és jól adagolható fékek. A nyomatékleadása olyan egyenletes, hogy fel sem tűnik, 130 Nm fölött rendelkezünk.

 

Motorok Harley-Davidson Breakout
Egynegyed méteres abroncs,
és hamar leérő lábtartók.


A Breakout egy stí­lustanulmány, a vagányság 240-es gumin gördülő szobra. Nem tűr kompromisszumokat, a kényelmet feláldozza a megjelenés oltárán. A kemény fiúk nem nyavalyognak hosszú rugóutakért, lágy csillapí­tásért és könnyű vezethetőségért. Előrehajolnak a kormányért, előrenyújtják lábaikat, hogy elérjék a lábtartókat és húzzák a gázt. A menetszelet úgy fogják fel, hogy csak azért van, hogy kondiban maradjanak kar- és hasizmaik.

Én meg visszavittem a Breakoutot a kereskedésbe, előtte még bezsebeltem az utolsó pár irigykedő, bámuló pillantást, otthon pedig ellenőriztem a tükörben, hogyan festenék hátracsapott baseballsapkában. És megnéztem, hogy mennyibe kerül egy havibérlet a konditeremben.