Amikor egy energiától duzzadó potatopotatopotato helyett csak egy fáradt pffftpfffftpffft hagyja el a kipufogónyílást, ott bizony tenni kell valamit. Márpedig ez egyik márkánál sem olyan fontos, mint az amerikai nehéz vasaknál. Négy, Sportsterhez való kipufogót teszteltünk.
A színes-szagos Harley-világba való belépés mindössze szűk 2 800 000 forintba kerül. Egy Honda Hornet 600 ellenértékéért egy 883-as Sportstert is lehet kapni. Ha lehet valamivel nagyobb is, akkor 3,7 millióért elérhető egy XL 1200 X, amelyet barátai csak Forty-Eightként emlegetnek. Kevesebb mint négymillió forint egy tökéletes ajánlatért – beleértve az autósok irigykedő pillantásait, az elkápráztatott szomszédokat, az éves tagságot a világ legnagyobb hétvégi rockerklubjában, na meg a megfizethetetlen széles mosolyt minden egyes túra alkalmával. All inclusive? Nem egészen, mert a Harley-nál egyvalami nem jár az alapárhoz: egy rendes hang.
Nem állíthatjuk, hogy a Sportster nagy testvérei ennél sokkal jobb hanggal lennének megáldva, de náluk ez a baki a kipufogóberendezésben lévő gyári csappantyúrendszereknek köszönhetően nem olyan feltűnő. Bár a Dyna-, a Softail- és a Touring-modellek eredeti hangja is minimum unalmasnak nevezhető, a gyári Sporik hangja finoman szólva is gyalázatos.
Ez már nem egy kisebbség problémája, hiszen aki belegondol, hogy a Harley mára a harmadik helyet foglalja el az eladási statisztikában, és a fent említett Forty-Eight Németországban rendszeresen bekerül a legjobb eladásokkal büszkélkedő 20 modell közé, az talán sejti, milyen darabszámokról beszélünk. Az is növeli a mennyiséget, hogy a mai Sportsterek – legalábbis a kipufogók dolgában – alig különböznek a 2004-es modellektől. Bár 2007-ben a Spori befecskendezést kapott, ami a károsanyag-kibocsátást tekintve legalábbis elméletileg nagy lépést jelent, a gyakorlat viszont azt mutatja, hogy az új kipufogódob a régi motorra is jó. Ahogy fordítva is. A számszerűséget tekintve az is fontos, hogy a 883-as és az 1200-as igen közeli rokonságban áll egymással (nem csak a kipufogót tekintve). Ennek ellenére mindenképpen vegyük figyelembe a kipufogógyártók adatait, mivel nem minden engedélyezett, ami műszakilag lehetséges – jelszó a zajkibocsátás 80 dB(A)-es határértékének betartása.
2012 nyarán kudarcba fulladt a Motorrad első próbálkozása, hogy egy érdekes tesztmezőnyt hozzon össze. Nem tudjuk megmondani, hogy a kudarc oka a szállítási lehetőség hiánya, oda nem figyelés, érdektelenség, lazaság, vagy csak a nem profi sajtómunka volt-e, de feltűnő, hogy a Harley-tartozékokat árusítók még mindig mennyire elszigetelten dolgoznak. Egyesektől csak egy nyúlfarknyi üzenet jött írásos megkeresésünkre, másoktól még az sem.
Annál örömtelibb volt, hogy második próbálkozásunkkor olyan kereskedők is igent mondtak, akiknek a kipufogói pár hónappal ezelőtt még nem is voltak gyártásra érettek.
Azért, hogy a kipufogókat valóban szakszerűen szereljük fel a Forty-Eightre, Lucas Schmidtet hívtuk segítségül a frankfurti Harley-Factorytól. Az 57 éves szerelőzseni sok évvel ezelőtt gondoskodott arról, hogy Toni Mang futóművei alkalmasak legyenek a világbajnokságra, később a BMW MotoGP-projektjénél a háromhengeres erőforrás szigorúan titkos műszaki megoldásaiért volt felelős. Ezek mellett ősidők óta Harley-kat restaurál. A Factoryban speciális feladatokat végez, most például többek között egy XR 1000-est tanít járni. Emellett ő az ura a Dynojet-mérőpadnak, amelyen mindegyik kipufogónak bizonyítania kell, hogy a nyomatékos hang mellett vajon másféle nyomatékra is képesek-e.
A tesztprotokoll
TELJESíTMÉNYMÉRÉS
Vajon elmaradnak-e a lóerők, vagy szépen elgaloppozik a Spori?
Ideális esetben minden motort újra kellene hangolni, ha új kipufogóval szereljük fel
ZAJSZINTMÉRÉS
A homologizációhoz be kell tartani a 80 dB(A)-es határértéket.
Kíváncsiak lennénk, hogy egyes gyártók hogyan kaphatták meg az engedélyt
ÖSSZESZERELÉS
Még az egyszerű Slip-on-kipufogóknál is pontosan és részletesen le kell írni a felszerelés lépéseit.
KATALIZíTOR
Az eredeti kipufogó cseréjekor az új hangtompítóban is kell lennie katalizátornak.
Felismerhető a bekarikázott 5-ös és 9-es számokról.
ELSZíNEZÅDÉS
Néhány sportgépnél jól néz ki, a Sportsterek körében viszont egyáltalán nem divat.
KIDOLGOZíS
Kívül szép, belül szörnyű? A teszt megmutatja, hogy az eldugott helyeken gyakori a slendrián munka.
MEGJELÖLÉS
A dobhártyagyilkos bevetésekre indulók olyan kipufogót szeretnének, amely
legalábbis első pillantásra legálisnak tűnik. Ezek viszont biztosan nincsenek benne a forgalmiban.
LEGYEN HANGOSABB
Nagyon keresettek az olyan csappantyúrendszerek, amelyeket extra halkra vagy hangosra lehet állítani
###
„A vevők mindig nagyon jól értesültek“ – Interjú Thomas Trapp Harley-kereskedővel
Thomas Trapp a frankfurti Harley-Factory, Európa legnagyobb Harley-kereskedésének vezetője. Az 55 éves pilóta 35 éve motorozik Milwaukee-kéthengeresekkel, és jól ismert oldtimer-szakértő
Hány vevőtök vesz nálatok új kipufogót a motorjához?
Minden második vásárlónk már az új motor megvásárlásakor, de legkésőbb az első szezon alatt megrendeli az új kipufogót. Nincs is olyan, aki anélkül jönne be az üzletbe, hogy ne érdeklődne a motor hangjáról. Nem csoda, hiszen az eredeti kipufogók az emissziós határértékek miatt nagyon visszafogottak.
Mi a legfontosabb a vevőknek, a hang, a teljesítmény, a márka vagy az ár?
Teljesen egyértelműen a hang. Teljesítmény dolgában legalábbis a laikusok úgyis abból indulnak ki, hogy egy nyitott kipufogónak mindig nagyobb a teljesítménye, mint az eredetinek. A márka és az ár általában másodrangú kérdés. Ha a hangja tetszik az ügyfélnek, akkor gyakorlatilag már eldőlt, hogy megveszi.
Hogyan zajlik általában egy hangpróba?
Nálunk, a Factorynál mindig van mind az öt sorozatból legalább egy-egy olyan bemutatómotor, amelyet a gyáritól eltérő kipufogóval el lehet vinni próbakörre. Legalább öt kipufogó öt különböző gyártótól – ez már egy nagyon jó keresztmetszet.
Mennyire jól informáltak a vevők, akik bejönnek az üzletbe?
Nagyon. A különböző internetes fórumokon zajló élénk információcserének köszönhetően a vevők nagyon jól átlátják a piacot. A gyártók már alig engedhetnek meg maguknak bizonyos trükköket, és a garancia és méltányosság dolgában különösen a nagy kereskedőkkel való együttműködés során kifejezetten felhasználóbarát módon cselekszenek. A Harley-közösség hálózata tökéletesen működik.
Milyen szerepet játszanak nálatok az illegális kipufogók?
Tőlünk csak legális rendszereket lehet venni. De persze nem ringathatjuk magunkat illúziókban: akinek fontos, az meg fogja találni az úját, hogy hangosabban motorozzon. És ez a vásárlói kör nagyon is tisztában van a jogi következményekkel.
Ki szereli be az új kipufogókat?
Több mint 90 százalékban a saját műhelyünk. A Harley-vevők nagy része már rég nem saját maga bütyköli a motorját, és a legtöbb új kipufogót nem lehet csak úgy rádugni a régi helyére. Ha pedig még be is kell hangolni, ott azért sokaknak véget ér a tudománya.
Milyen trendeket lehet megfigyelni a kipufogók terén?
A trend egyértelműen az elektronikus vezérlésű rendszerek irányába mutat. Ma már ezek teszik ki a kipufogóeladásaink kétharmadát. És gyakran azok a vevők is, akiknek már van „hagyományos” kipufogójuk, a cseréjén gondolkodnak. Ennek oka minden bizonnyal a sűrűbb ellenőrzés.
Lenne végezetül valamilyen tanácsa azoknak, akik szívesen kicserélnék a kipufogójukat?
Mindenképpen tartsák meg az eredeti kipufogót, hiszen minél öregebb lesz egy Harley, annál inkább felmerül majd az igény, hogy visszaállítsák az eredeti állapotot. A kereskedőnél úgysem lehet visszacserélni, úgyhogy ha a régi kipufogót tisztán és szárazon tároljuk, akkor 50-60 év múlva valaki biztosan nagyon fog neki örülni.
HARLEY-DAVIDSON EREDETI
Tömeg: 7,3 kg
Teljesítmény: 48 kW/65 LE
Hang: halk, visszafogott
Rozsdamentes acél
USA
4 (Hollandia)
ELÅNYÖK: Elegáns forma, tiszta kidolgozás, méretre szabott
HIíNYOSSíGOK: Csekély hangélmény
Összegzés: Az eredeti kipufogó karcsú végdobjai természetesen csodásan illenek a motorhoz. Ami viszont egyáltalán nem méltó hozzá, az a nyomorúságos hang.
AKRAPOVIC SLIP-ON
Tömeg: -0,0%
Teljesítmény: +4,4%
Hang: élénk, harapós
Rozsdamentes acél
GYíRTí“ ORSZíG Szlovénia
ECE JEL 24 (írország)
Matt fekete, krómozott
Hengerrendszer (490 euró)
ELÅNYÖK: Igényes kidolgozás, kiváló hang, jókora teljesítménynövekedés, méretre szabott, gyorsan felszerelhető
HIíNYOSSíGOK: Könnyen karcolódó felületek (a matt kivitelnél), nem tartja be a zajszintelőírásokat
Összegzés: Nem mindenki kedveli a szögletes megjelenést. Egyöntetűek ugyanakkor a jó vélemények a felületkezelésről és a kifinomult részletekről. A zajszint egyértelműen túl magas.
SEBRING CLASSIC
Tömeg: -26,0%
Teljesítmény: -0,4%
Hang: kissé dübörgő
Rozsdamentes acél
GYíRTí“ ORSZíG Ausztria
ECE-JEL 04 (Hollandia)
Matt fekete, krómozott
ELÅNYÖK: A legkisebb részletekig letisztult és szép kidolgozású, gyorsan és egyszerűen felszerelhető, a zajkibocsátása éppcsak meghaladja az engedélyezett szintet
HIíNYOSSíGOK: A hangélmény nem az igazi, teljesítménye gyenge
Összegzés: Úgy néz ki, mint a gyári, a hangja is ahhoz hasonló, és nem csalogatja ki az 1200-as Sporiban rejlő valódi potenciált. Felületkezelése meggyőző.
TERMIGNONI HD05
Tömeg: -23,3%
Teljesítmény: -0,8%
Hang: lágy
Rozsdamentes acél
GYíRTí“ ORSZíG Olaszország
ECE JEL 11 (Nagy-Britannia)
ELÅNYÖK: Jókora pluszteljesítmény a fordulatszám-tartomány közepén
HIíNYOSSíGOK: Felszerelése a sok apró alkatrész miatt fáradságos, egyes csavarok túl rövidek, szűkösen illik rá, csak feszegetve lehet felszerelni
Összegzés: Jobb érzés, mint amennyire hallatszik. A Termignoni elsősorban jelentős nyomatéknövekedés miatt szerez pontokat, kevésbé a hangja miatt. Kár, hogy nem illik rá igazán