Hangtompí­tók a Harley-Davidson Sportsterekhez – Énekelje, hogy Harley-luja

Amikor egy energiától duzzadó potatopotatopotato helyett csak egy fáradt pffftpfffftpffft hagyja el a kipufogónyí­lást, ott bizony tenni kell valamit. Márpedig ez egyik márkánál sem olyan fontos, mint az amerikai nehéz vasaknál. Négy, Sportsterhez való kipufogót teszteltünk.

A szí­nes-szagos Harley-világba való belépés mindössze szűk 2 800 000 forintba kerül. Egy Honda Hornet 600 ellenértékéért egy 883-as Sportstert is lehet kapni. Ha lehet valamivel nagyobb is, akkor 3,7 millióért elérhető egy XL 1200 X, amelyet barátai csak Forty-Eightként emlegetnek. Kevesebb mint négymillió forint egy tökéletes ajánlatért – beleértve az autósok irigykedő pillantásait, az elkápráztatott szomszédokat, az éves tagságot a világ legnagyobb hétvégi rockerklubjában, na meg a megfizethetetlen széles mosolyt minden egyes túra alkalmával. All inclusive? Nem egészen, mert a Harley-nál egyvalami nem jár az alapárhoz: egy rendes hang.

 

Motorok Tesztek galériája Hangtompí­tók a Harley-Davidson Sportsterekhez

 

Nem állí­thatjuk, hogy a Sportster nagy testvérei ennél sokkal jobb hanggal lennének megáldva, de náluk ez a baki a kipufogóberendezésben lévő gyári csappantyúrendszereknek köszönhetően nem olyan feltűnő. Bár a Dyna-, a Softail- és a Touring-modellek eredeti hangja is minimum unalmasnak nevezhető, a gyári Sporik hangja finoman szólva is gyalázatos.

Ez már nem egy kisebbség problémája, hiszen aki belegondol, hogy a Harley mára a harmadik helyet foglalja el az eladási statisztikában, és a fent emlí­tett Forty-Eight Németországban rendszeresen bekerül a legjobb eladásokkal büszkélkedő 20 modell közé, az talán sejti, milyen darabszámokról beszélünk. Az is növeli a mennyiséget, hogy a mai Sportsterek – legalábbis a kipufogók dolgában – alig különböznek a 2004-es modellektől. Bár 2007-ben a Spori befecskendezést kapott, ami a károsanyag-kibocsátást tekintve legalábbis elméletileg nagy lépést jelent, a gyakorlat viszont azt mutatja, hogy az új kipufogódob a régi motorra is jó. Ahogy fordí­tva is. A számszerűséget tekintve az is fontos, hogy a 883-as és az 1200-as igen közeli rokonságban áll egymással (nem csak a kipufogót tekintve). Ennek ellenére mindenképpen vegyük figyelembe a kipufogógyártók adatait, mivel nem minden engedélyezett, ami műszakilag lehetséges – jelszó a zajkibocsátás 80 dB(A)-es határértékének betartása.

2012 nyarán kudarcba fulladt a Motorrad első próbálkozása, hogy egy érdekes tesztmezőnyt hozzon össze. Nem tudjuk megmondani, hogy a kudarc oka a szállí­tási lehetőség hiánya, oda nem figyelés, érdektelenség, lazaság, vagy csak a nem profi sajtómunka volt-e, de feltűnő, hogy a Harley-tartozékokat árusí­tók még mindig mennyire elszigetelten dolgoznak. Egyesektől csak egy nyúlfarknyi üzenet jött í­rásos megkeresésünkre, másoktól még az sem.

Annál örömtelibb volt, hogy második próbálkozásunkkor olyan kereskedők is igent mondtak, akiknek a kipufogói pár hónappal ezelőtt még nem is voltak gyártásra érettek.

Azért, hogy a kipufogókat valóban szakszerűen szereljük fel a Forty-Eightre, Lucas Schmidtet hí­vtuk segí­tségül a frankfurti Harley-Factorytól. Az 57 éves szerelőzseni sok évvel ezelőtt gondoskodott arról, hogy Toni Mang futóművei alkalmasak legyenek a világbajnokságra, később a BMW MotoGP-projektjénél a háromhengeres erőforrás szigorúan titkos műszaki megoldásaiért volt felelős. Ezek mellett ősidők óta Harley-kat restaurál. A Factoryban speciális feladatokat végez, most például többek között egy XR 1000-est taní­t járni. Emellett ő az ura a Dynojet-mérőpadnak, amelyen mindegyik kipufogónak bizonyí­tania kell, hogy a nyomatékos hang mellett vajon másféle nyomatékra is képesek-e.

A tesztprotokoll


Motorok Tesztek galériája Hangtompí­tók a Harley-Davidson SportsterekhezTELJESíTMÉNYMÉRÉS
Vajon elmaradnak-e a lóerők, vagy szépen elgaloppozik a Spori?
Ideális esetben minden motort újra kellene hangolni, ha új kipufogóval szereljük fel

 

Motorok Tesztek galériája Hangtompí­tók a Harley-Davidson SportsterekhezZAJSZINTMÉRÉS
A homologizációhoz be kell tartani a 80 dB(A)-es határértéket.
Kí­váncsiak lennénk, hogy egyes gyártók hogyan kaphatták meg az engedélyt

 

Motorok Tesztek galériája Hangtompí­tók a Harley-Davidson SportsterekhezÖSSZESZERELÉS
Még az egyszerű Slip-on-kipufogóknál is pontosan és részletesen le kell í­rni a felszerelés lépéseit.

 

Motorok Tesztek galériája Hangtompí­tók a Harley-Davidson SportsterekhezKATALIZíTOR
Az eredeti kipufogó cseréjekor az új hangtompí­tóban is kell lennie katalizátornak.
Felismerhető a bekarikázott 5-ös és 9-es számokról.

 

Motorok Tesztek galériája Hangtompí­tók a Harley-Davidson SportsterekhezELSZíNEZŐDÉS
Néhány sportgépnél jól néz ki, a Sportsterek körében viszont egyáltalán nem divat.

 

Motorok Tesztek galériája Hangtompí­tók a Harley-Davidson SportsterekhezKIDOLGOZíS
Kí­vül szép, belül szörnyű? A teszt megmutatja, hogy az eldugott helyeken gyakori a slendrián munka.

 

Motorok Tesztek galériája Hangtompí­tók a Harley-Davidson SportsterekhezMEGJELÖLÉS
A dobhártyagyilkos bevetésekre indulók olyan kipufogót szeretnének, amely
legalábbis első pillantásra legálisnak tűnik. Ezek viszont biztosan nincsenek benne a forgalmiban.

 

Motorok Tesztek galériája Hangtompí­tók a Harley-Davidson SportsterekhezLEGYEN HANGOSABB
Nagyon keresettek az olyan csappantyúrendszerek, amelyeket extra halkra vagy hangosra lehet állí­tani

 

 

###

 

„A vevők mindig nagyon jól értesültek“ – Interjú Thomas Trapp Harley-kereskedővel

Thomas Trapp a frankfurti Harley-Factory, Európa legnagyobb Harley-kereskedésének vezetője. Az 55 éves pilóta 35 éve motorozik Milwaukee-kéthengeresekkel, és jól ismert oldtimer-szakértő

Motorok Tesztek galériája Hangtompí­tók a Harley-Davidson SportsterekhezHány vevőtök vesz nálatok új kipufogót a motorjához?
Minden második vásárlónk már az új motor megvásárlásakor, de legkésőbb az első szezon alatt megrendeli az új kipufogót. Nincs is olyan, aki anélkül jönne be az üzletbe, hogy ne érdeklődne a motor hangjáról. Nem csoda, hiszen az eredeti kipufogók az emissziós határértékek miatt nagyon visszafogottak.

Mi a legfontosabb a vevőknek, a hang, a teljesí­tmény, a márka vagy az ár?
Teljesen egyértelműen a hang. Teljesí­tmény dolgában legalábbis a laikusok úgyis abból indulnak ki, hogy egy nyitott kipufogónak mindig nagyobb a teljesí­tménye, mint az eredetinek. A márka és az ár általában másodrangú kérdés. Ha a hangja tetszik az ügyfélnek, akkor gyakorlatilag már eldőlt, hogy megveszi.

Hogyan zajlik általában egy hangpróba?
Nálunk, a Factorynál mindig van mind az öt sorozatból legalább egy-egy olyan bemutatómotor, amelyet a gyáritól eltérő kipufogóval el lehet vinni próbakörre. Legalább öt kipufogó öt különböző gyártótól – ez már egy nagyon jó keresztmetszet.

Mennyire jól informáltak a vevők, akik bejönnek az üzletbe?
Nagyon. A különböző internetes fórumokon zajló élénk információcserének köszönhetően a vevők nagyon jól átlátják a piacot. A gyártók már alig engedhetnek meg maguknak bizonyos trükköket, és a garancia és méltányosság dolgában különösen a nagy kereskedőkkel való együttműködés során kifejezetten felhasználóbarát módon cselekszenek. A Harley-közösség hálózata tökéletesen működik.

Milyen szerepet játszanak nálatok az illegális kipufogók?
Tőlünk csak legális rendszereket lehet venni. De persze nem ringathatjuk magunkat illúziókban: akinek fontos, az meg fogja találni az úját, hogy hangosabban motorozzon. És ez a vásárlói kör nagyon is tisztában van a jogi következményekkel.

Ki szereli be az új kipufogókat?
Több mint 90 százalékban a saját műhelyünk. A Harley-vevők nagy része már rég nem saját maga bütyköli a motorját, és a legtöbb új kipufogót nem lehet csak úgy rádugni a régi helyére. Ha pedig még be is kell hangolni, ott azért sokaknak véget ér a tudománya.

Milyen trendeket lehet megfigyelni a kipufogók terén?
A trend egyértelműen az elektronikus vezérlésű rendszerek irányába mutat. Ma már ezek teszik ki a kipufogóeladásaink kétharmadát. És gyakran azok a vevők is, akiknek már van „hagyományos” kipufogójuk, a cseréjén gondolkodnak. Ennek oka minden bizonnyal a sűrűbb ellenőrzés.

Lenne végezetül valamilyen tanácsa azoknak, akik szí­vesen kicserélnék a kipufogójukat?
Mindenképpen tartsák meg az eredeti kipufogót, hiszen minél öregebb lesz egy Harley, annál inkább felmerül majd az igény, hogy visszaállí­tsák az eredeti állapotot. A kereskedőnél úgysem lehet visszacserélni, úgyhogy ha a régi kipufogót tisztán és szárazon tároljuk, akkor 50-60 év múlva valaki biztosan nagyon fog neki örülni.

 

 


 

HARLEY-DAVIDSON EREDETI

 

Motorok Tesztek galériája Hangtompí­tók a Harley-Davidson Sportsterekhez

Tömeg: 7,3 kg
Teljesí­tmény: 48 kW/65 LE
Hang: halk, visszafogott
Rozsdamentes acél
USA
4 (Hollandia)

ELŐNYÖK: Elegáns forma, tiszta kidolgozás, méretre szabott
HIíNYOSSíGOK: Csekély hangélmény
Összegzés: Az eredeti kipufogó karcsú végdobjai természetesen csodásan illenek a motorhoz. Ami viszont egyáltalán nem méltó hozzá, az a nyomorúságos hang.

AKRAPOVIC SLIP-ON


Motorok Tesztek galériája Hangtompí­tók a Harley-Davidson Sportsterekhez

 

Tömeg: -0,0%
Teljesí­tmény: +4,4%
Hang: élénk, harapós
Rozsdamentes acél
GYíRTí“ ORSZíG Szlovénia
ECE JEL  24 (írország)
Matt fekete, krómozott
Hengerrendszer (490 euró)

ELŐNYÖK: Igényes kidolgozás, kiváló hang, jókora teljesí­tménynövekedés, méretre szabott, gyorsan felszerelhető
HIíNYOSSíGOK: Könnyen karcolódó felületek (a matt kivitelnél), nem tartja be a zajszintelőí­rásokat
Összegzés: Nem mindenki kedveli a szögletes megjelenést. Egyöntetűek ugyanakkor a jó vélemények a felületkezelésről és a kifinomult részletekről. A zajszint egyértelműen túl magas.

SEBRING CLASSIC


Motorok Tesztek galériája Hangtompí­tók a Harley-Davidson Sportsterekhez

 

Tömeg: -26,0%
Teljesí­tmény: -0,4%
Hang: kissé dübörgő
Rozsdamentes acél
GYíRTí“ ORSZíG Ausztria
ECE-JEL  04 (Hollandia)
Matt fekete, krómozott

ELŐNYÖK: A legkisebb részletekig letisztult és szép kidolgozású, gyorsan és egyszerűen felszerelhető, a zajkibocsátása éppcsak meghaladja az engedélyezett szintet
HIíNYOSSíGOK: A hangélmény nem az igazi, teljesí­tménye gyenge
Összegzés: Úgy néz ki, mint a gyári, a hangja is ahhoz hasonló, és nem csalogatja ki az 1200-as Sporiban rejlő valódi potenciált. Felületkezelése meggyőző.

TERMIGNONI HD05

 

Motorok Tesztek galériája Hangtompí­tók a Harley-Davidson Sportsterekhez

Tömeg: -23,3%
Teljesí­tmény: -0,8%
Hang: lágy
Rozsdamentes acél
GYíRTí“ ORSZíG Olaszország
ECE JEL  11 (Nagy-Britannia)

ELŐNYÖK: Jókora pluszteljesí­tmény a fordulatszám-tartomány közepén
HIíNYOSSíGOK: Felszerelése a sok apró alkatrész miatt fáradságos, egyes csavarok túl rövidek, szűkösen illik rá, csak feszegetve lehet felszerelni
Összegzés: Jobb érzés, mint amennyire hallatszik. A Termignoni elsősorban jelentős nyomatéknövekedés miatt szerez pontokat, kevésbé a hangja miatt. Kár, hogy nem illik rá igazán