Hagyomány és űrtechnika – Látogatás a motorosruha-gyártás központjába

A motorozás százötven éves történelme rövid epizódnak tűnik a cipészet és a ruhakészí­tés évezredes múltjához képest. Az utóbbi történelmi központjában pedig a kettő elválaszthatatlanul összefonódott.

Minden nagy múlttal rendelkező iparágnak van egy bölcsője, ahol a szakma csúcsai egy viszonylag kis területre zsúfolódva, szinte egymás szomszédságában élnek. Ezek kialakulása praktikus okokra vezethető vissza: ha minden beszállí­tó közel van, olcsóbb a gyártás, ráadásul a szakemberek is helyben vannak. így a szupersportautó-gyártók Modena környékére, a technológiai cégek a Szilí­cium-völgybe, a filmesek Hollywoodba, a drogbárók pedig Medellí­nbe települtek – és akik ezeken a területeken akarnak sikeresek lenni, nem árt, ha a helyszí­nen próbálnak karriert épí­teni. Akár hiszik, akár nem, szinte az összes nagyobb motorosruházat-gyártó tí­z kilométeres körből érkezik: az észak-olaszországi Montebelluna környékéről, Velencétől úgy nyolcvan kilométerre.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
TCX: Egy modell születése, akár az ipari forradalom előtt,
egy kaptafával indul…


A Spyke, a Dainese, az Alpinestars, a TCX, a Spidi, a Sidi, a Diadora, az Axo – és még egy tucatnyi ismertebb és kevésbé ismert márka is itt székel a nagyobb sportszergyártókkal együtt. Bár a legtöbben a gyártást már keletre költöztették, a fejlesztés és az irányí­tás Olaszországban maradt. Két nap alatt három, a saját területén folyamatos fejlesztésekkel előrukkoló gyártót látogattunk meg.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)

 

A TCX í­géretes karrierje 1999-ben indult, ám akkor még Oxtar néven gyártották a lábbeliket. A márkát mi leginkább Talmácsi Gábor lábáról ismerhetjük, ugyanis ilyen csizmában lett világbajnok. Aztán a sikerek csúcsán a fő konkurens Alpinestars névhasonlóság miatt pert indí­tott, amit meg is nyert, í­gy 2007-től a TCX nevet használják.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
…azonban utána hamar teret nyer a számí­tógépes tervezés.


A névcsere miatt meggyengült vállalatot a Novation Group vásárolta fel, ami nemcsak pénzügyi oldalon hozott erősödést, hanem rengeteg tudás és fejlesztés áramlott be a csizmagyártóhoz, ugyanis a Novation korábban már nevet szerzett a túrázóknak, hegymászóknak, tűzoltóknak és különböző fegyveres erők számára gyártott lábbelijeivel, ráadásul a TCX fejlesztői hozzáférhettek a rengeteg anyagismereti és gyártási tudáshoz, és ebből máig profitálnak. Ezeken a területeken a cégcsoport az élenjár, például gyártanak elemeket az Oakley és a Ray Ban napszemüvegekhez is, de ők szállí­tják az idomokat a Yamaha Italia Superbike csapatnak, más cipőgyártókhoz is bedolgoznak, például a Sidihez és a Gaernéhez – amelyeknek mit ad isten, szinte az utca túloldalán van a központjuk. De beszállí­tói az Audinak, sőt, náluk készülnek a Ferrari hátsó üléseihez használt szénszálas alkatrészek is.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
A támogatott versenyzők lábbelijei továbbra is a központban
készülnek, egyedi méretek alapján.


Ez azért fontos, mert a TCX csizma fő extrái, a protektorok és a láb kicsavarodását gátló rendszer műanyagokból készülnek, sőt, a közhiedelemmel szemben a csúcs motoros lábbelik nem bőrből, hanem műbőrből készülnek. Bár a mi fejünkben a régi, rettenetes minőségű bőrutánzatok élnek, ma a különböző mikroszálas technikák már tartanak ott, hogy szinte minden jellemzőjükben erősebbek a borjúbőrnél. A legismertebb és leginkább elterjedt ilyen anyag a Lorica, ami a Gore-Tex membrános túracsizmákat leszámí­tva mindennek a fő alapanyaga.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)

 

A gyártást már évekkel ezelőtt kiköltöztették Erdélybe, hazai pályán már csak a tervezés és az egyedi darabok készí­tése folyik. Az előbbi folyamat a leghangsúlyosabb, az utóbbi pedig a leginkább látványos. Közös bennük, hogy az ultramodern számí­tógépes és gépesí­tett folyamatok mellett máig kulcsfontosságú a kézi munka – a négy, nagy becsben tartott varrónő például a szemünk láttára alkotott különböző bőrdarabokból egyedi méretben, egyedi R-S2-tí­pusú csizmát a superbike-világbajnokságban induló támogatott versenyzőknek.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
Az összeszerelésnél máig fontos az emberi tényező


A befektetett munka eredménye, hogy egyre többen keresik meg az olasz céget. Nem titok, hogy a BMW Motorrad, a Polo és a Hein Gericke csizmáit is a TCX gyártja, ráadásul idén már a Ducati számára is szállí­tanak brandingelt lábbeliket. Még ennél is érdekesebb, hogy az amerikai motokrossz két sztárja, Ryan Dungey és James Stewart Nike Air MX 6.0 nevű lábbelije is a TCX-nél készül, igaz, ezek kereskedelmi forgalomban nem kaphatók, egyszerűen a szponzorációs szerződések hí­vták életre.

 

###

 

A TCX-központtól a Spyke főhadiszállása mindössze tí­zperces autóúra esik. Ahogyan a csizmagyártónál, itt is egy nagy cégcsoporthoz csatlakozás adta meg a szükséges lendületet a fejlesztéseknek – a Gitex Point többek között a csúcsminőségű sí­ruházattal és sportaláöltözőkkel foglalkozik, í­gy a vékony, könnyű, jól szigetelő, ví­zálló anyagok tekintetében hoz újat a motorosoknak – ottjártunkkor már túl voltak a technológiák cseréjén, a legújabb fejlesztéseket is testközelből láthattuk. Ezek ráadásul a cég mindhárom (városi, touring/offroad és versenysport) termékcsoportjában szükségesek, és megállják a helyüket.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
Spyke: büszkék, ha egy versenyzőt az ő termékük ment meg,
í­gy a központban külön szentélye van a legendás esések
nyomait őrző daraboknak.


Ezekben a fejlesztésekben nagy szerepe van Luca Bonónak, a megszállott termékigazgatónak. Ő együtt utazik a versenyzőkkel, és folyamatosan gyűjti a visszajelzéseket. Például esések után megvizsgálja a ruhákat, a tapasztalatai pedig leszivárognak a következő kollekcióba. így ha Fabrizzio, Badovini vagy Pirro esik, abból a vevők profitálnak.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)

Ez a fajta extrém tesztelés jellemző a márkára, bevallásuk szerint csak szélsőséges körülmények között gyűjthetnek megfelelő tapasztalatokat – az offroadruházatot például a Dakaron, a túraruhákat pedig a Ducati Scoollal együttműködve hosszú túrákon nyúzzák változatos módon: a hideg körülményekért a Nordkappra túráznak, mí­g az extrém meleget az Egyesült íllamok sivatagjaiban tesztelik.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
A balesetes ruhákat tudósok pontosságával elemzik, és a
következő évi kollekcióban hasznosí­tják a tapasztalatokat

 

###


A protektorairól hí­res Zandona kakukktojás a meglátogatott cégek között, ugyanis nincs mögöttük komoly pénzügyi háttér, egyszerű családi vállalkozásként működnek. Az ifjú Matteo Zandona értünk jön a BMW-jével, indulás előtt első dolga kikapcsolni a kipörgésgátlót és aktiválni a Sport+ üzemmódot. Szeret és tud is vezetni, Ducati 848-cal jár, de személyszállí­tó repülőre is megvan a jogosí­tványa.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
Zandona: nem elég, hogy jól elnyeli az ütést, komfortosnak
is kell lennie a protektornak, különben senki nem fogja hordani.


Már úközben lelkesen meséli, hogy ők tényleg száz százalékig olasz termékeket állí­tanak elő. Minden 10 kilométeres körben zajlik, a beszállí­tók, a fejlesztés és a minősí­tés a környéken tanyázik. Ezek közül az utolsó tűnik a leginkább unalmasnak, mégis erre szaporodik az összes Zandona-dolgozó pulzusa. Ami egyébként arányaiban kevés, hiszen ez családi vállalkozás, hatan dolgoznak a központban, és minden beszállí­tót, külsőst és takarí­tót egybe véve sem kötődik ötvennél több ember a céghez. A minősí­tés viszont rendkí­vül fontos, ugyanis ők mondják meg, hogy mi lesz Level1 és Level2. Ezek védelmi szinteket jelentenek, és számok vannak mögöttük, hogy mekkora felületen mekkora ütést nyelnek el – amiből a lényeg úgy hangzik, hogy a Level1-minősí­tés nagyon jó és biztonságos terméket jelent, a Level2 pedig az aktuális elérhető csúcs – annyira, hogy Level3 még elméletben sincs. Ezek után meghallgathattuk, hogy melyik konkurens gyártó terméke kapta meg hamisan a legjobb értékelést, és mitől is olyan nehéz teljesí­teni az elvárásokat. Az előbbi maradjon a titok, a másik viszont teljesen nyilvános: a teszteken külön figyelmet szentelnek az úgynevezett kritikus pontok ellenőrzésére, í­gy direkt a protektorok széleit és illesztéseit terhelik – és ha ott nem tudják a megfelelő védelmet, már kész is a leminősí­tés.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
A Zandonánál a tervezés és a
gyártás egyaránt Olaszországban
folyik, csak í­gy tudják
garantálni a minőséget


Jelenleg a gyártás kihelyezésével nem foglalkoznak, inkább kutatásra és fejlesztésre fordí­tják a pénzt. Ez elsősorban új anyagok keresését, és ezek lehető legjobb kombinációjának megtalálását jelenti, miközben a motorosok mellett a sí­előktől és a lovasoktól gyűjtik a tapasztalatokat – ez utóbbi azért érdekes, mert a várakozásainkkal szemben nem a zsokéra kerülnek a védőelemek, hanem a ló csüdjére.

A jelenleg használt legjobb anyagok egyébként meglepő módon tapintásra félúon vannak a gumi és a polifoam között, fél centi vastagok, és úgynevezett lassú emlékezetűek, vagyis megnyomva őket csak pár másodperc alatt nyerik vissza eredeti alakjukat – némileg az úgynevezett emlékezőpárnák jutottak eszembe. Jelenleg ezek képesek a legjobban elnyelni az ütést, miközben kényelmes a viseletük, illetve ezeket kombinálják fémmel és merev műanyag lapokkal. Valószí­nűleg tényleg nincs jobb ezeknél, a Spyke legjobb protektorainak prototí­pusainál is ugyanezekkel az anyagokkal találkoztunk.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)

 

Három gyár meglátogatása alapján nehéz messzemenő következtetéseket levonni a motoros ruházatok jövőjét illetően, de nagy vonalakban kirajzolódott, hogy a gyártók számára jelenleg az új technológiák bevonása és az új anyagok kutatása jelenti a legnagyobb kihí­vást. A motorosruha-gyártás központjában koncentrálódott tudás és lelkesedés megnyugtató volt: ezek az emberek mániákusságba hajló szorgalommal dolgoznak, hogy mi nagyobb biztonságban legyünk.