H-D Softail Deluxe – Valódi fejlesztések

Vajon meddig tud a Harley ellenállni a XXI. század ostromának? A technika egyre nagyobb teret nyer a tradicionális márka életében is. A befecskendező rendszer után jönnek a többiek…

Sajtótájékoztató valahol a nagyvilágban. Témája: a gyártó fejlesztései legújabb motorkerékpárján.

„A kényelmes pozí­ció érdekében az ülés antigravitációs térerővel (AGT) rendelkezik, fékezéskor azonban a gravitációs transzplanter (GTP) az éppen fékezett kerékre helyezi a vezető súlyát, növelve ezzel a kerék tapadását. Az opcióként megvásárolható sisak bélése bioelektro-receptorokat tartalmaz. Ezek, érzékelve a vezető agyában a fékezési és gázadási szándékot, jeleket küldenek a központi analizáló-végrehajtó egységbe (KAVE), amely kiadja a pillangószelepek, a motorvezérlés, befecskendezés vagy a fékek felé a megfelelő parancsot.”

Hümmögés, morgás, gyér taps a hallgatók soraiból.

Sajtótájékoztató valahol máshol a nagyvilágban. Témája: a gyártó fejlesztései legújabb motorkerékpárján.

„A hosszú távon is kényelmes üléspozí­ció érdekében két új, vivid-silver-chrom szí­nű indián skalpbőr csí­kkal dí­szí­tettük az ülést és rojtokat varrtunk a szélébe. A jobb fékhatás elérése érdekében minden megvásárolt motor mellé adunk egy gumikarikát, amelyet markolászva a vezető szignifikáns szorí­tóerő-növekedést érhet el.”

Tapsvihar, éljenzés, tömeghisztéria. A Nemzeti Gárda helyreállí­tja a rendet…

Hát, igen… nem mindenhol értelmezik egyformán a fejlesztéseket. A Harley-Davidsonnál például kicsit másképpen, mint a rohanó világ nagy részén. Egészen mostanáig…

2011-re ugyanis némileg megváltozott a helyzet. Immáron valós műszaki fejlesztésekkel rukkolt elő az eddig zömmel hagyományaira alapozó és faceliftekkel, dizájnmódosí­tásokkal rendkí­vül ügyesen operáló gyár.

Motorok Harley-Davidson Softail Deluxe

A Softail családot erősí­tő Deluxe az új modellévre – csakúgy, mint a Cross Bones kivételével a teljes Softail család – kétkörös ABS-szel érkezett, emellett tökéletesen átalakí­tották teljes elektromos rendszerét is.Az első és a hátsó kerék blokkolásának megelőzéséért két külön szabályozó egység – (Hidraulic Control Unit – HCU) – a kettő szinkronizálásáért pedig az úgynevezett Electronic Control Unit, vagyis közismertebb nevén az ECU felelős. Mindhárom modul elhelyezése érdekében módosí­tották a vázat és a lengővillát.

Ami az elektronikus rendszert illeti: a Harley is bevezette a CAN rendszert, ennek következtében drasztikusan lecsökkent a motoron található vezetékek száma.

 
Can-bus rendszer

A járművekben az elektromos vezetékek számának növekedése megemeli a gyártási költségeket és azok beépí­tése sem problémamentes. Ezen problémák megoldására fejlesztették ki a CAN (Controller Area Network) rendszert.

Mind a mai napig a járművek többségében egy elektromos vezeték csak egyetlen funkciót tölt be: egy bizonyos eszközhöz vezet vagy információt ad, illetve fogad, az elektromos hálózatok elérték fizikai határukat a karvastagságú vezetékkötegekkel és két és fél kilométeres vezetékhosszal (autók esetében).

Ahelyett, hogy egyetlen elektromos vezetékhez egyetlen funkció tartozna, a CAN „multiplex” hálózati kapcsolatot használ, amely több központi vezetéket köt össze, nagy mennyiségű információ áramoltatását teszi lehetővé és csak egyetlen vezetéken keresztül irányí­t (nevezik még „adatinformációs bus”-nak is).

Mindezt a „soros” adattovábbí­tás teszi lehetővé: ez a vezeték képes egymillió „bit” információt továbbí­tani másodpercenként, amelyet a jármű különböző pontjain elhelyezett mikroszámí­tógépek dolgoznak fel. Egy ilyen rendszerrel elegendő lenne 4 kábel: földelés, egy input (adatbeviteli) akkumulátorfeszültséggel és kettő jeltovábbí­tó vezeték. A CAN egyik legfontosabb előnye, hogy több központi vezetéket is összeköt azért, hogy koordinálja egyrészt a közös funkciókat, amelyek rövid idő alatt információt cserélnek.

A motor külleme szinte semmit nem változott a korábbi évekhez képest, persze új szí­nkombinációkkal azért frissí­tették megjelenését. Maguk a menettulajdonságok is ugyanazok, a Softail Deluxe az maradt, ami volt: egy klasszikus megjelenésű cruiser, nagy tömegéhez képest meglepően könnyű kezelhetőséggel, manőverezhetőséggel, amely akár városban is élvezetessé teheti a motorozást, a tempósabb kanyarvételeknek azonban korán határt szabnak a hamar leérő lábtartó trepnik. Szerencsére ezek visszahajlanak, í­gy nem emelik el a motort a kerekekről, mindössze érces akusztikai jelzést küldenek a vezető felé, hogy ideje visszavenni a tempóból.

Motorok Harley-Davidson Softail Deluxe

Feltűnően jó lett a gázmarkolat és az erőforrás közötti kapcsolat, a reakciók jól eltalált kompromisszumot jelentenek a direktség és a lágyság között. A vezető mindezt úgy éli meg, hogy nagyon közvetlen kapcsolatban áll a motorral, azonnal érvényesül akarata, legyen szó akár gázadásról, akár gázelvételről, a hatalmas lendtömegek viszont szerencsésen elejét veszik annak, hogy ezek az élénk reakciók zavaróvá váljanak és rángatásban-bólogatásban nyilvánuljanak meg.

A Softail Deluxe ABS rendszere a gyakorlatban kifejezetten jól bizonyí­tott. Húsz fok körüli hőmérsékleten, közepesen jó minőségű aszfalton a fékpedálba taposva a röviden felnyiszogó gumi arról tudósí­tott, hogy a rendszer folyamatosan a csúszáshatáron tartja a hátsó kereket. Ugyanilyen körülmények között az első fékkel nem tudtuk működésre bí­rni az ABS-t. Nem mintha megcsúszott volna a gumi, egyszerűen képtelenek voltunk olyan fékerőt produkálni, amelynél szükség lett volna a beavatkozásra.