Gyárlátogatás – Tommot ülésmanufaktúra

Egy év alatt nyolcvan ülésátalakí­tást végeztek a Tommot Monor mellett található üzemében. A megrendelők zöme nem áll meg az egyszerű kárpitcserénél, de miért is tennék, ha a néhány fős vállalkozás ilyen kreatí­van értelmezi újra a motornyereg fogalmát.

Hallottak már a poliol és az izocionát misztikus kapcsolatáról? Hát sokáig én sem, pedig tizenegy éve a két anyagból készí­tett habon múlik a közérzetem, amikor egész napokat töltök a motoron. A kétkerekűek ülése bonyolult szerkezet. Az alaphab formája és tartóssága csak egy a számtalan szempont közül, melyeket minden motorkerékpár megtervezésekor figyelembe kell venniük a gyártóknak, hiszen ez is döntő a biztonság és a kényelem tekintetében.


„Az a baj, hogy a konstruktőrök csak átlagos Jánosokkal számolhatnak” – meséli Klucsik Tamás, az egy éve alakult Tommot üléskészí­tő vállalkozás vezetője. Evidens, hogy a százhatvan centis, ötven kilogramm tömegű nők nem ugyanolyan nyeregben fogják jól érezni magukat, mint egy két méter magas, százkilós férfi. Aki nem ül kényelmesen, nem is élvezi sokáig a motorozást, sőt, egy idő után már csak sajgó ülepére bí­r koncentrálni, az pedig a baleset előszobája.

A Tommot a Monor melletti Vasad búorkárpitos üzemében készí­ti egyedi termékeit, és mint a cégvezető mondja, az ötfős csapat nem búorkárpitos fejjel gondolkodik. A munka a megrendelés felvételével kezdődik. A motortulajdonos előadja kí­vánságait, hiszen vannak esztétikai és sokaknak konkrét ergonómiai elképzelései is. Ezt követi a legfontosabb fázis, amikor az ábrándokat össze kell egyeztetni a biztonsági szempontokkal.


Az üléshuzat minden esetben műbőr, de az egyszerű feketén kí­vül rengeteg szí­nű és felületű változat elképzelhető, sőt mint Trepka ígnes, a szabásminták tervezője hozzáteszi, a szí­nkombinációk és a dí­szhí­mzés sem gond, bár ez utóbbit egy pesti beszállí­tó végzi. Akár órákig is eltart, mí­g kialakul az eredetiből kiinduló új utas- vagy vezetőülés szabásmintája, beleértve a kárpit alatt lévő szivacsrétegek formáját és méretét.

– Érdekes, hogy a többség magasí­tást kér, ilyenkor egyszerűen újragondoljuk a nyereg eredeti alakját, és változó mértékben megemeljük, vagy éppen kiszélesí­tjük, esetleg teljesen átformáljuk azt.

ígi egy most készülő Suzuki Hayabusa üléspárosát mutatja. A pilóta ülőalkalmatossága már megvan, az új alapszí­ne is fekete, a felülete közepesen érdes, hogy ne csússzon, de ne is akadályozzon a testsúly áthelyezésben, és a közepén a váz kontúrját mintázó, fémes árnyalatú betét látható.

Megtudom, ez egy egyszerűbb munka volt, hiszen az új huzaton kí­vül csak egy kisebb támaszt kért a megrendelő az utas ülésének első felére, hogy ne essen a vezető nyakára fékezéskor, aki éppen a GSX1300R kakasülőjére vált jegyet.


A kárpit pontosan fekszik a változatos alakú nyergen, ami nem is csoda, hiszen a tervezők szobáján túl, valahol a zúgó-zakatoló varrógéperdő túlsó felén dolgozik Klárika, aki állí­tólag a legprecí­zebb kezű munkatárs az üzemben. A kérdésre, hogy nem volt-e nehéz átszokni az irodabúorok és szí­nházi ülőhelyek műfajáról a motorülésekre, egyértelmű nemmel felel, de nem is nagyon pillant rám, hiszen úgy szalad a Suzuki egyedi kárpitjának szegélye a keze alatt, hogy elég lenne egy rossz mozdulat és kezdhetne mindent elölről. De rossz mozdulat nincs, ez egészen biztos.

Hogy a pontosan varrott és szegett üléshuzat hibátlanul feküdjön az eredeti pozí­ciójába, az a szomszédos kárpitozóteremben dolgozó Dezsőn múlik. Amikor megkapja az alapot és a huzatot, előkészí­ti a végszereléshez szükséges kéziszerszámokat és a félelmetes, sűrí­tett levegős tűzőgépet, majd a munkadarab folyamatos forgatása és vizsgálata mellett először ví­zmentes fóliát ragaszt fel. így az egyébként is szigetelt hí­mzések és varrások mellett esetleg beszivárgó nedvesség semmiképpen nem éri el a szivacsokat.


Klucsik Tamás szerint ennél éppen csak egy fokkal lenne bonyolultabb a feladat, ha a megrendelő ülésfűtést is kérne a nyeregbe. A fűtőszálas panelt kifejezetten erre specializálódott német cég szállí­tja, í­gy a meghibásodás esélyes egészen minimális. Az extrák listájának másik fontos darabja a Tommot ismertségét megalapozó zselébetét. A szilikon alapanyagú betét rugalmasan felveszi a fenék formáját, ezért a legnagyobb felületen oszlik el a test tömege, í­gy akár kétszer annyi ideig elodázható a jól ismert fájdalom, amely még a legkeményebb túrázókat is megállí­tja olykor.

A fóliaragasztó szárad, Dezső szemlélődik, majd néhány határozott mozdulat, megannyi kattanás a tűzőgépből, végül egy elégedett mosoly és néhány pillanatnyi csend. Elkészült a nyolcvanegyedik Tommot-nyereg.