Golub-féle lowrider – Az ördög lova

Golub László tavaly debütált egy igen sikeres munkával. Úgy tűnik, a tehetséges épí­tő évente elkészül egy sikermotorral. Ismerkedjenek meg az Iron Farm legújabb munkájával.

    Az Apokalipszis Lovasa, Predátor, Treblinka és még ki tudja miféle gonosz nevek kerülnek elő (halálfej-grafikák mellett), ha valamelyik motorépí­tőnek el kell neveznie egy-egy újabb teremtményét. A legtöbb név nem személyes élményekből táplálkozik – hála Istennek – í­gy a névalkotás csak egy kis incselkedés a Gonosszal. Mert hát úgy messziről, biztonságból azért azt lehet. A rácson keresztül meg merjük húzgálni az oroszlán bajszát, ha meg szabadon lenne… nos, akkor meg nem húzgálnánk. Ezt úgy kell lefordí­tani, hogy a jólétben vonzó dolog lehet „polgártpukkasztani”, ha meg abban a világban élnénk, amelyből a neveket választjuk, akkor meg majd’ megőrülnénk az olyan dolgokért, amelyek az élet derűsebb oldaláról szólnak. Most bemutatandó motorunk neve – Az Ördög Lova – kivételt képez, hiszen személyes tapasztalat szülte, nem a jólét unalma: amikor gazdája felült az éppen frissében elkészült motorra a próbakör után í­gy kiáltott fel:

– Olyan makrancos, akár az ördög lova!

    Nem tudhatjuk, milyen tapasztalatokat szerzett Baranyai Tamás ez ügyben, lehet, hogy képzett pokolzsoké, felkiáltása mindazonáltal igen szemléletes. Az elkészült motort – hogy úgy mondjuk – szokni kell.

Épí­tőjének – az egyre ismertebb Golub Lászlónak  – egyértelmű hitvallásról tett tanúbizonyságot:

– Egy showbike legyen radikális! És a radikális felfogásban készí­tett motorokat bizony szokni kell, amennyiben motorozni akarunk velük.

    Golub Laci a lapos, széles gumival rendelkező motorokat szereti igazán, ha csak teheti, ilyet épí­t. Hasonló szellemben készült tavalyi bemutatkozó munkája is, a szintén nagy sikereket bezsebelő ( Devils Motorépí­tő Bajnokság Radikális kategóriájának első helyezése) Victory blokkos gépe is. A nagykanizsai épí­tő munkáit általában nem előzik meg tervrajzok, a motor képe a fejében él, és elkészülte közben nyeri el végleges formáját. így volt ezútal is. Legelőször a kormánynyak helyzetét fixálta, majd meghajlí­totta hozzá az elképzeléseihez leginkább illő vázat. A szimpla bölcső verziót választotta, amelyet vascsőből alakí­tott ki. A kör keresztmetszetet unalmasnak találta, í­gy belemezelte a vázcsövet és amolyan triovál formát hozott létre. ínyenc megoldás, hogy a váz keresztmetszete folyamatosan változó, sőt a legmélyebb pontján „ekébe” megy át. A motor épí­tési módját illetően az alapelképzelés fő eleme volt, hogy nem lesznek csavarozott alkatrészek, a váz, a tank és a burkolat hegesztéssel kacsolódik egymáshoz, az egész motor egységet alkot, mintha csak egyetlen darabból állna. Erőforrásul egy 127 köbinches, vagyis közel 2100 köbcentis Harley Evo platformra épült Ultima blokkot választottak, az erőfolyam 3 colos nyitott BDL primer hajtáson keresztül jut el az ötsebességes hagyományosan baloldali kihajtású Ultima váltóhoz.

    Ez eddig rendben is lenne, de nem látszik, hogy a váltót kijjebb helyezték volna, pedig a szekunder hajtás lánca nem kisebb, mint 300-as hátsó gumit viselő felnit forgat meg. Ha levesszük az ülést, kivesszük az akkumulátort, akkor egy igazi golubi huncutságra bukkanunk: a szekunder hajtás egy köztes tengelyre szerelt lánckereket hajt meg, amely a mellé szerelt másik lánckeréken keresztül egy újabb láncon hajtja a hátsó kereket. Arra is fény derül, hogy miért nem látunk féket a hátsó keréken. Azért, mert nem azt, hanem a közbülső lánckereket fékezi meg Ducati 996-os féknyerge. Emlí­tést érdemel még a kormány, amely nagyon letisztult formájú, vonalvezetését nem zavarják meg különféle kábelek és bovdenek, hiszen minden a belsejében fut a belső hidraulikus kuplungnak, és a szintén belső gázadapternek köszönhetően.

    Ha már Ördög Lova, akkor lóságát, de leginkább ördögiségét a fényezéssel is kifejezésre kell juttatnia, ezt a pokol lángjainak mesteri illusztrálásával meg is tette Szittár Tóni, zalaegerszegi fényező.

    Az Ördög Lova már születésének évében bezsebelt egy halom elismerést. A Devils MC által rendezett motorépí­tő bajnokság radikális kategóriájának első helyezését, a „Legjobb kézimunka” és a „Legjobb fényezés” külön cí­mek mellett a Rod&Custom Show közönségdí­ját is begyűjtötte.