Ferry1/1: Van élet a Harley után

Ha a harmóniának eddig netán nem lett volna két keréken gördülő szobra, akkor mostantól van. Nem véletlenül nyerte meg a Sapka Művek épí­tettmotor-show közönségszavazati dí­ját.

Ha valaki nem ismerné Horányi Ferenc nevét, akkor segí­tünk: Ferry. Annak idején ezen a néven publikált a Wild bikermagazinban, amelynek ötlete is az ő fejéből pattant ki vagy húsz évvel ezelőtt, ráadásul Ferry, amellett, hogy hosszú ideig az egyik meghatározó magyar bikerklub tagja volt, motorépí­téssel is foglalkozott.

 

Motorok Custom sarok Ferry 1/1: Van élet a Harley után
Kattintson a képre a galériához!

 

1993-at í­rtunk, és éppen ezt tette akkor is, amikor benyitott műhelyébe a most bemutatott motor gazdája, és megrendelt egy átépí­tett Suzuki LS650 Savage-t. A motor idővel elkészült, a tulajdonos jó pár évet motorozott vele, és közben barátságféle szövődött a megrendelő és az épí­tő között. Az évek során visszatérő jelleggel elhangzott, hogy a Megrendelő – hí­vjuk ezentúl í­gy – egyszer még kér Ferrytől egy nagyon komoly motort. Az óhajról bebizonyosodott, hogy önbeteljesí­tő képességgel bí­rt, mert a Megrendelő több kisebb átalakí­tási munka után valóban megrendelt egy valóban komoly motort.

 

Motorok Custom sarok Ferry 1/1: Van élet a Harley után

 

Az avatatlanok azonnal rámondanák, hogy Harley, és abban a pillanatban, amikor ezt kimondanák, tévednének. Nézzek csak meg, mi is cikkünk cí­me: Van élet a Harley után. Vajon mire utalhat? Úgysem találnák ki, eláruljuk. Arról van szó, hogy az elkészült motorban kinézete ellenére alig található Harley-alkatrész.

 

Motorok Custom sarok Ferry 1/1: Van élet a Harley után
A teleszkópszárak krómozott gumiharangos megoldása nem
egy szakmabélit is meglepett.
A gumiharang egyébként alumí­niumból készült


A vitatkozós olvasók azt mondanák erre, hogy, na és a blokk? Erre mi azt feleljük majd, hogy a motorblokk valóban Harley-szerű, de valójában nem az. Ez egy S&S által gyártott erőforrás, amelyre egy S&S szakmai továbbképzésen hí­vta fel a gyártó Ferry figyelmét. Az S&S-nél nem kevesebbet állí­tottak, mint hogy alapjairól terveztek egy gyökeresen új és a fejlődés lehetőségét magában hordozó blokkot. A Harley big twinekhez azonban mindössze annyiban hasonlí­t, hogy ez is V2-es, és hogy tolórudak löködik a szelepeit. Egyébként már a hengerszög sem stimmel, nem a megszokott 45, hanem 52 fok, ráadásul három vezérműtengely intézi a szelepnyitás és -zárás rendkí­vül fontos munkáját, a három vezérműtengely pedig szí­jhajtáson keresztül áll kapcsolatban a főtengellyel. A gigablokk lökettérfogata 1700 cm3, és már gyári állapotában is 120 lóerőt termel.

 

Motorok Custom sarok Ferry 1/1: Van élet a Harley után
Az arányai félhátulról még szembeszökőbbek. A motoréi is.

 

A blokk a 0012-es sorszámot viseli, ebből is látható, hogy épí­tésekor mennyire újszerűnek számí­tott a koncepció.
A blokk fontos dolog, de mit sem ér egy seregnyi egyéb alkotóelem nélkül, mint például a váz, amely a látványt, a motorozhatóságot és használhatóságot is megszabja. Az épí­tő munkája során szabad kezet kapott, í­gy választása a Zodiac vázára esett. Azt gondolnánk, hogy a blokkot csak bele kellett csavarozni egy profi cég profi vázába, de ez sem í­gy van. Már csak fizikai méretei miatt sem illett bele, egyszerűen túl nagy volt, í­gy a vázat át kellett alakí­tani. Menet közben derült ki, hogy nem csak a vázat. A hátsó henger hátsó hűtőbordáiból is le kellett vágni egy keveset, és az olajtartályt is hátrébb kellett helyezni.

 

###

 

A Megrendelő, bár mint emlí­tettük, szabad kezet adott az Épí­tőnek, de megkötéssel is élt: mindenképpen egy használható, motorozható showbike-ot akart, nem pedig egy kiállí­tási darabot. Ferry fejében már élt ugyan egy kép, de a megrendelői kép nem nélkülözhette a tervezést. Első körben a váz műszaki rajzát kinagyí­tva felragasztotta az ablaküvegre, vette a motor méretarányos rajzát, és elkezdett optikailag játszani a bele illesztendő blokk és a futómű arányaival. Amikor megtalálta a tetsző arányokat, egy speciális programmal kiszámolta a jó vezethetőséghez szükséges utánfutást, majd ellenőrizte, hogy a kapott sarokszámokkal hogyan fog kinézni a motor.

 

Motorok Custom sarok Ferry 1/1: Van élet a Harley után
A letisztult formavilághoz illenek a rejtett
vezetékek és a Dakota Digital műszerfal


A számí­tások hatfokos elfúrás szükségességét adták ki, a kormánykiflik csapágyfészkei már í­gy lettek kialakí­tva. Az arányokra visszatérve oldalnézetből azt találjuk, hogy a motor valóban és a szó szoros értelmében véve is motorkerékpár. Egészen kis túlzással egy motorblokkból (lásd: motor) és egy pár kerékből áll (lásd: kerékpár).

 

Motorok Custom sarok Ferry 1/1: Van élet a Harley után

 

A blokk méreteiről már szóltunk, a kerekekéről még nem. Az első – kapaszkodjanak meg – huszonhárom, a hátsó – itt is kapaszkodjanak meg – húszcolos. Szokatlan méretek, az már biztos. Amiért nem tűnik fel első látásra, azok már megint az arányok. Megfelelnek a megszokottabb 21-18 colos párosí­tásnak. Olyan, mintha normál méretű motort látna az ember, de ez 30 centiméterrel hosszabb azoknál.

 

Motorok Custom sarok Ferry 1/1: Van élet a Harley után
A nyitott primer hajtás szabadon futó szí­ja a motor egyik
látványos eleme. A kit a lábtartókkal együtt a Zodiactól érkezett


A jobbos kihajtásról is szóltunk már, arról azonban még nem, hogy itt szí­jtárcsaféket alkalmazott az épí­tő, amit úgy kell elképzelni, hogy a fék az egyébként a hajtásért felelős szí­jtárcsát fékezi, mintha az féktárcsa lenne.

 

Motorok Custom sarok Ferry 1/1: Van élet a Harley után

 

Leltározásnál a motor minden olyan eleménél, amely nem kézi munka, hí­res márkanevek kerülnek elő: az első futómű Harley-ból való, a kormánykiflik Arlen Ness gyártmányúak, a nyitott primer hajtás, és a lábtartók a Zodiactól jöttek. A tükrök a Rebuffinitől valók, a már emlí­tett szokatlan méretű gumik az Avontól, a csodaszép, egyedi rendelésű felnik az RC Componentstől, az elektromos rendszer az Exceltől érkezett.

 

 

A munka nyolc hónapig tartott, az eredmény egy elképesztően harmonikus, arányos, tökéletesen sallangmentes motor lett. Ez a nagyon kiforrott kinézet alkalmanként meg is bosszulja magát, mert a szem egyszerűen átsiklik rajta – és ez például egy motorépí­tő világbajnokságon nem jó dolog. Nem siklott át rajta viszont az alsóörsi Openroad Fest közönségének tekintete, mert a „Van Élet a Harley Után” a közönségszavazás első helyezését érdemelte ki.