Fekete Pákót leszámí­tva mindenki élvezi

Ez európai szakaszok után megérkezett a Budapest-Bamakó mezőnye Afrikába. A helyi származású hazai celeb az első akadályon elbukott. Helyszí­ni tudósí­tás.

Elindult a Budapest-Bamako, a versenyzők már Afrikában járnak. Mező János

idén nem indult, de Tempfi „Tlac” László az assistance autóból tudósí­t minket

a Fapados Dakarnak is nevezett kalandtúráról.



Kemény etapokon van túl a mezőny. Hosszú és fárasztó európai szakaszok után jól jött egy kis szusszanás az Atlasz déli oldalán elterülő kisvárosban, Tinerhí­rben. ím utána a Jebel Sharro hegyláncon vágott át a mezőny . Mint várható is volt, ezen az etapon több autó is technikai gondokkal küzdött. Csányi csapatot váltóhiba hátráltatja, a mentősöknek kormánymű gondja akadt. Rajtuk kí­vül több csapat is látogatást tett a Zagorai szervizekben kisebb-nagyobb technikai problémákkal.

Nem úgy a motorosok. Például a verseny kategóriában induló Janonak egy kisebb eldőléstől eltekintve semmilyen problémája sincs. A Bamakó eddigi részét élete legjobb kalandjának í­rja le annak ellenére, hogy Bamakós veterán és nem utolsó sorban többszörös autós győztes.

Túrák Budapest-Bamakó 2013
A Tinerhí­r-Zagora szakasz



A túra kategóriában Marton Andris vezényletével induló motorosok saját maguk által összeállí­tott etapokat teljesí­tenek. Számukra az önfeledt motorozás a cél, amit maradéktalanul véghez is tudnak vinni. Azon kí­vül, hogy áttételezési és fúvóka probléma miatt az egyik Suzuki DR-Z túlfogyasztással küzd, nincs más gondjuk.

Túrák Budapest-Bamakó 2013
Marton Andris (középen) és a motorosok (jobbra Sulyok István)

Ma Zagora-Icht távolságot kell legyűrni, ami túrában kicsit több mint 400 kilométer, a versenyzőknek legalább kétszázzal több.

Túrák Budapest-Bamakó 2013
Másnapra napra várható: Zagora-Icht

2013. január 30. Zagora – Icht

A túra kategóriának 404 km, a versenyzőknek 604 km

Reggeli eligazí­táson kisebb vita támadt a versenyzőket akadályozó túrázok miatt, ezért a tegnapi napon elért eredmények nem véglegesek. A Zagorai szervizek hajnalig üzemeltek, aminek köszönhetően mindenkinek orvosolták a felmerülő problémáját. Utolsóként Csányiék hagyták el a szerelőaknát hajnali háromkor. A megvásárolt és beszerelt váltójuk enyhén szólva nem kompatibilis az autóval. Helyi „Gordito” mesterember Afrikai rutinműtétet hajtott végre a karosszérián, amivel orvosolta a felhelyezési akadályt. Jelentem: a beteg járóképes, az idegen szerv megfelelően működik!

Túrák Budapest-Bamakó 2013
Nem egy klasszikus német márkaszerviz

A rajtot követően a mezőny a méltán hí­res timbuktui karavánutat jelző táblánál hagyta el a várost. Tizenöt kilométeren keresztül jó minőségű aszfaltú vezet ki a városból a kősivatagon át, Foum Z’Guid irányába. Majd egy huppanót követően jó minőségű hengerelt földú megy tovább. Ez egy csalóka úszakasz, mert széles az ú és nem ráz. Mintha egyenesen száguldásra tervezték volna. Viszont a földből megannyi éles pengeként kiálló szikla borotvaként szeli ketté a gumit. Több autó is vágásos sérüléseket szerzett , ezért előkerültek a pótkerekek . így járt Gyurkó Doki „M1” Mercedese is.

Túrák Budapest-Bamakó 2013
A motoros assistance csapat

Tata után a versenymezőny rátért a Tafraute felé vezető pisztre (földú a sivatagban). Látványos és gyors szakaszok követték egymást. Marton Andris motoros csapata saját track alapján rövidí­tették a távot – ez persze nem azt jelenti, hogy könnyí­tették is. Útvonaluk folyómedreket és kanyonokat keresztezett, ami nem kis kihí­vás elé állí­totta őket. Estére egyöntetű véleményként nagyon fárasztónak és csodálatosnak í­rták le az etapot. Nem utolsó sorban hiányolják Mező Janit. „Sajnálhatod , hogy nem vagy itt!” – üzenik neki.

Túrák Budapest-Bamakó 2013
Utcakép

Versenyben induló Turjáni János (Jano) a nap első felét tisztességgel lenyomta 250kg-ra pakolt Triump Tigerével . Délutáni etapot úgy í­télte meg, hogy csak éjszakába nyúlóan tudná teljesí­teni ezért nagyon taktikus módon, rövidí­tett úvonalon érkezett a táborba. Európai sérülése, amikor lábára dőlt a motor, sokkal súlyosabbnak tűnik, mint amit elsőre gondolta. Valószí­nűsí­thetően részleges szalagszakadás. Holnapi etapot könnyí­tett verzióban tervezi megtenni.

###

2013. január 31. Icht-Smara

530 kilométer

Mai beszámolót egy oldtimer bulvár hí­rrel kezdeném: egyik, konkrétan meg nem nevezett csapat Zagorai átmulatott éjszkája ugyan jóra sikerült, de a reggeli ébredés annál fájdalmasabbra volt: úleveleik, pénzük és némi apróság bánta a történteket. További sorsukról nincs információ.

Túrák Budapest-Bamakó 2013

A többiek számára a mai nap fájdalmasan korai, fél hatos eligazí­tással kezdődött. Ennél már csak az éjszakai hideg volt rosszabb. Reggelre elkészült Jano motorja is. Éjszaka szűrőcseréért üvöltött a Triumph Tiger. Először még a tí­pusa jellemző szoftverproblémában láttuk a le-leálló motor által generált hiba forrását , de a későbbi vizsgálat az erősen szennyezett légszűrőre terelte a gyanú, ami be is igazolódott. Marton Andrisék reggeli készülődésekor semmilyen technikai probléma nem lépett fel, csak csomag elhelyezési kérdéseket kellett megoldani. Bamakós mezőnytől eltérő extra hosszú trackjük (370 km piszt + 100 km aszfalt tankolás nélkül) plusz üzemanyag igényét kellett megoldani.

Túrák Budapest-Bamakó 2013

Smara városát verseny kategória északról, Andrisék keletről támadták. Motorosaink olyan korán érkeztek a táborba, hogy inkább a 180 kilométerre lévő Laayoune városába képzelték el az éjszakájukat. Előrelátásukat a holnapi nap fogja igazolni, mert az extra hosszú 762 kilométeres Maratoni szakasz távolságát nagyságrendekkel fogja csökkenteni. Jano, mivel versenyben nyomja, ezért kénytelen volt a táborba maradni, hogy reggeli startnál megkapja a verseny itinerét. Laayounet ő sem tudja elkerülni , mert a nullárara kopott gumiját egy frissre szeretné cserélni, és jelenleg 800 kilométeres körzetben ez az egy épkézláb város.

Túrák Budapest-Bamakó 2013

Kopás mértékét mi sem mutatja jobban, hogy a városba vezető utat a tankon ülve tervezi megtenni a hátsó kerék terhelésének csökkentése érdekében. Fájos lába ellenére szorgosan gyűjtögette a pontokat ma is, aminek eredménye az előkelő összetett 15. és a motoros 1. hely. A Hondás különí­tményről nincs friss információ.

Túrák Budapest-Bamakó 2013

Az assistance autó legénysége se unatkozott. Mai etapunkon egy szerencsétlen kí­gyó keresztezte utunkat, amiből ő jött ki vesztesként. Autónk majd három tonnáját nem bí­rta vézna teste. Béke poraira!

Végére még egy bulvár hí­r: Bamako idei celebje, a genovai kompról ví­zumhiány miatt kiebrudalt „előadóművész” előre láthatólag egy országgal később csatlakozik a mezőnyhöz. (gondolom nem minden olvasónk naprakész a bulvársajtóból: Fekete Pákó nekivágott volna a Bamakónak, de már a kompnál elbukott – szerk.)

Túrák Budapest-Bamakó 2013

Laayoune városától távolodva egyre elhagyatottabb vidék felé veszi úját a Bamako mezőnye – várhatóan az információáramlás mértékegysége a nulla közelében fog mozogni . Elnézéseteket előre is köszönöm . Ha máshonnan nem is, de Szenegálból már biztosan zúdí­tom újra a hí­reket.