Ezért nem lesz több baleset

Az autóiparban már néhány éve elkezdetek terjedni az automatikus fékrendszerek. Ezek lényege, hogy a jármű kamerák és radarok segí­tségével pásztázza maga előtt az utat, és ha balesetveszélyes szituációt érzékel, akkor előbb figyelmeztet, majd fékez.

 

A legfrissebb szabadalmak alapján pedig úgy fest, hogy a közeljövőben a motorkerékpárok világában is megjelenhet ez a technológia. A Honda tervein, amiket az Egyesült íllamokban adtak be, egy automatikus rendszer képes függetlenül fékezni a kerekeket.

 

Az autók konstrukcióihoz hasonlóan, ez esetben is arról van szó, hogy a jármű különböző érzékelőkkel magától felismeri a veszélyt (legyen egy autó, vagy bármilyen akadály) és annak függvényében cselekszik, hogy a sofőr mit lép.

 

 

Ha vezető elkezd fékezni, akkor csak segí­t a lehető legoptimálisabb fékhatás elérésében. Ha viszont nem, akkor néhány pillanat múlva megkezdi az automatikus lassí­tást. Előbb a hátsó féket aktiválja, hogy stabilizálja a motort és megakadályozza a teleszkópok túlzott összeülését. Majd, ha a hátsó kerék elérte a tapadáshatárt, akkor kezdi az első féket is használni, amí­g a motor meg nem áll, vagy amí­g a balesetveszélyes szituáció fennáll.

 

Ez a fejlesztés azért is érdekes, mert a Honda nemrég egészen egyedülálló önegyensúlyozó motort mutatott be, ami a szokásos, giroszkópos megoldás helyett a kormány mozgatásával és az utánfutás változtatásával tartja magát balanszban.

 

(autoevolution.com)