Észrevételek az elektromos robogókra vonatkozó pályázatról

Az elektromos robogók és motorkerékpárok az elővárosi és városi közlekedés legkiválóbb eszközei. Nem szennyezik tovább a városok levegőjét, lecsökkentik és tervezhetővé teszik a menetidőt, és használatuk olcsóbb, mint egy havi buszbérlet. Elterjedésüknek ugyanakkor van egy gátja, ez pedig a vételáruk. A világ sok-sok országában állami támogatásokkal próbálják az embereket az e-mobilitás felé terelni. Végre valami nálunk is elindult.

 A városok légszennyezettségi gócpontok világszerte, és ebben az egyik legnagyobb ludas a közlekedés. Európa legtöbb nagyvárosában léptek már: kitiltották az elavult, környezetszennyező járműveket (pl. dízelautókat) vagy teljesen zöld zónákat alakítottak ki. Ugyanakkor Magyarország meglehetősen hátul kullog, az Unión belül Bulgária után a második legszennyezettebb ország, konkrétan a budapesti nitrogén- dioxid-koncentráció miatt nagyon gyorsan lépni kell.

A megoldást az elektromos járművek jelenthetnék, azonban ezek elfogadtatása nem olyan egyszerű. Az sem segít, hogy az akkumulátorok magas ára miatt a villanyosok sokkal drágábbak, mint a benzines társaik, így legtöbb esetben még a technikát elfogadók sem döntenek az elektromos mellett. Emiatt üdvözlendő egy olyan állami támogatás, ami képes eltüntetni ezt az árhátrányt.

POZITÍV KEZDET

Az első, elektromos robogók vásárlását támogató pályázatot 2020 júniusában írták ki, ezzel elindult egy új folyamat, ami az e-mobilitás egy újabb ágának népszerűvé válását segíti. Már maga a kezdeményezés komoly előrelépés volt, hiszen korábban kizárólag az elektromos autókra volt ilyen lehetőség. A feltételeket meglehetősen szűkre szabták – minimum 1400 W teljesítményű, 48 V/42 Ah-s akkumulátorkapacitású, egyszemélyes segédmotoros kerékpár 1 milliós vételárplafonnal –, és magánszemélyek nem, csak cégek és egyéni vállalkozók pályázhattak a robogó vételárának felére, maximum 500 000 Ftra, ami különben teljesen korrekt támogatásnak számít. Az 5 milliárdos keretösszeg másfél nap alatt elfogyott, egy része a taxisoknak volt elkülönítve, míg a maradékon az elektromos autók és robogók közösen osztoztak. Az első kör mindenképpen siker volt.

Támogatott tartalom

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2021/08 számában és a Laptapir.hu oldalán is olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.

Fotó: Mező János