ERMI Dakar GS

Ha január, akkor tereprali. A Dakar első évétől kezdve a kalandról, a kihí­vásról, a veszélykeresésről és az ember önnön korlátainak ledöntéséről szól. Sokféleképpen tiszteleghetünk hősei előtt. Például egy motorral is.

A Team ERMI-vel 2016/7-es számunkban találkozhattak Olvasóink egy fantasztikus mű- és műszaki alkotás kapcsán, amely a Street-Board Tracker nevet viselte. A név árulkodik a motor jellegéről, a motor jellege árulkodik az épí­tőjéről… aki röviden és velősen mondva, egy szent őrült.

 

Motorok ERMI Dakar GS
Kattintson a képre a galériához!

Ezútal az őrültség kevésbé szembeszökő, az alkotás azonban a maga nemében ugyanolyan zseniális, mint a Street-Board Trackernél volt. ERMI ezútal nem a húszas, hanem a nyolcvanas évekbe nyúlt vissza, és tulajdonképpen nem tett mást, mint újra megépí­tette Gaston Rahier és Hubert Auriol legendás Párizs–Dakar BMW-jét.

 

Hubert Auriol

1952-ben született Etiópiában, 1973-ban kezdett krosszozni és endurózni Franciaországban. Már az 1979-es, legelső Párizs–Dakar-ralin is indult a motorosok mezőnyében, első győzelmét 1981-ben aratta, amelyet 1983-ban megismételt egy BMW R80 G/S alapú, sivatagi ralizásra átalakí­tott motor nyergében. 1984-ben második helyen futott be, 1987-ben az utolsó előtti napon, második helyen versenyezve bukott, de mindkét lábát eltörve is beküzdötte magát a célba. 1992-ben ismét győzött, ezútal az autósok között, ezzel Auriol lett az első, aki motorral és autóval egyaránt nyerni tudott a Párizs–Dakar történelme során.

 

A versenylegendáról annyit mindenképpen érdemes tudni, hogy alap­jául a Hatnapos sikereket elkönyvelő R80 G/S szolgált, amelyben a BMW hí­res airhead blokkja dolgozott az R65-ből származó váz ölelésében. Hogy egy versenymotornak mennyi köze van a szériaváltozathoz, azt most hagyjuk, az azonban biztos, hogy az 1981/1983/84-es Dakar-győzelmek alaposat lendí­tettek a reputáción és természetesen az eladásokon is.

 

Motorok ERMI Dakar GS

Még 1984-ben – a belga Rahier győzelmének évében – terveztek egy limitált utcai verziót a sivatagjáróból. 32 literes tank, egyszemélyes ülés, és a versenymotoréhoz hasonlí­tó grafika. A kiegészí­tők tárházában a hí­res Penthouse tankmatrica is ha­marosan megjelent. Szóval ERMI ennek az elképesztően sikeres időszaknak kí­vánt emléket állí­tani, amikor munkához látott.

Alapul ő már valamivel korszerűbb erőforrást választott a BMW R 1100 GS személyében. Erre több oka is volt, az egyik, hogy az 1100-as blokk nagyobb, erősebb, korszerűbb, mint az R80/7-es, a másik ok, hogy ERMI előszeretettel rejti ódon külső mögé a modernebb technikát.

 

###

 

A vázról nem állí­tunk semmit, csak azt, hogy az is a zsenialitás jele. Hogy a zsenialitás a gyáré vagy ERMI-é, azt döntsék el Olvasóink. Az első futóműnél ismét tanúi lehetünk az ódon külső-modern tartalom kettősségnek, amikor rájövünk, hogy a fordí­tott teleszkóp a nagy riválistól – még leí­rni is borzasztó –, a… a KTM-től származik. Ezt szí­vünk szerint apró betűvel í­rnánk.

 

Motorok ERMI Dakar GS

Tehát nem telelever, mint az R 1100 GS-nél, és nem hagyományos Öhlins teleszkóp, mint Rahier és Auriol motorjánál, hanem upside down a WP-től, és ez bizony a ma fellelhető legjobbak egyike.

 

Ahogy a motorépí­tésben/átalakí­tásban lenni szokott, az egyik módosí­tás azonnal magával hoz egy rakás újabbat, jelesül a 950-es teló papucsait módosí­tani kellett a Nissin nyergek felfogatásához.

Egy zömmel aszfalton használt túraendurónál a 19 colos első felni az extremitás jele, de egy sivatagjárónál, még ha az kvázi egy replika is, a 21 colos dukál.

Újabb feladat: összehozni az 1100 GS 19-es felnihez való kerékagyát egy R100 GS-ből való 21 colos felnivel, amihez természetesen küllőket kellett gyárttatni.

A hátsó rugóstag ugyan gyári, de a felfogatással módosult a hangolása. Auriol és Rahier BMW-je még rendes, bár igen könnyű lengővillával rendelkezett, az ERMI-féle GS azonban a ma már a BMW-nél megszokott, egykarú paralevert alkalmazza, amely egyrészt súlyt takarí­t meg, másrészt nagyban megkönnyí­ti a hátsó kerék kiszerelését, mondjuk, egy defekt esetén.

A kormány maradt az 1100-asé, de masszí­v kiemelők tartják, és kapott egy mereví­tést, az pedig egy szivacsbevonatot, amely ugyan nem BMW, de legalább BMX, amúgy praktikus és biztonságos egyben, mert terepen nem is olyan nehéz dolog lefejelni egy kormánymereví­tőt. A tankot az eredetiből a mester alakí­totta át nagyobb űrméretűre, de hogy mekkorára, arról sejtelme sem volt, és ma sincs. Nagy és kész. ERMI mestert nem érdekli az űrtartalom.

 

###

A korhű megjelenést a korabeli fejidom és a benne lévő egyetlen darab kerek lámpa is szolgálja.

Alatta még egy igazán endurós, magasra húzott, műanyag sárvédő található, hol volt még akkor a ma kötelező kacsacsőr…
A blokk védelmére ERMI talán még nagyobb gondot fordí­tott, mint annak idején a gyár Auriolék motorján, ugyanis ott csak egy meglehetősen szimpla kartervédő lemezt alkalmaztak. ERMI harminc évvel később valóságos pajzsot kalapált-hegesztett alá, az eldőlésekről pedig bukócsövek gondoskodnak, ezútal nem feketére, hanem fehérre festve.

A Dakar-motor magától értetődő módon egyszemélyes volt, ERMI ahhoz nagyon hasonló, de valamivel tágasabb ülést készí­tett, kis túlzással már kétszemélyesnek is nevezhetnénk művét, lábtartóból legalábbis jut az utasnak. A mögötte lévő csomagtartó talán éppen annyival rövidebb a Rahier motorján lévőnél, amennyivel hosszabb az ülése.

 

Motorok ERMI Dakar GS

Végezetül az erőforrás is átesett egy kis tuningon, az egész rendszer nyitottabb lett. ERMI nem vacakolt airboxszal és hasonló helyet rabló dolgokkal, az injektoregységre közvetlenül fogatta fel a sportlégszűrőket.

A végeredmény magáért beszél, egy nagyon egyedi, korhű, jól vezethető, jól manőverezhető, remek futóművű gép született. Az épí­tő a motort az R80 G/S harminc évvel ezelőtti, 1984-es dakaros sikerei előtti tisztelgésnek szánta, annak ellenére, hogy egy kis csúszással csak 2015 tavaszára készült el vele.

 

Gaston Rahier


1947-ben született Belgiumban.
Hivatásos belga motokrosszversenyző. Háromszoros FIM-világbajnok a 125-ös géposztályban, 1984-ben és 1985-ben indult a Párizs–Dakar-ralin egy BMW R80 G/S nyergében, mindkét alkalommal győzött. Gaston Rahier a Dakar történelmének egyik legendás alakja, gyakran í­gy emlegették: „Kis ember hatalmas hí­rnévvel.”

 

Hogy ERMI látnok-e vagy sem, azt nem tudjuk, de azt igen, hogy a bajor gyártó nem is olyan régen mutatta be a nineT Urban G/S-t, amely kí­sértetiesen hasonlí­t ERMI mester munkájához.