Emlékezzünk Kurucz Györgyre, a magyar motorsport legendás alakjára

A régi időkben az 500-as motorok versenye jelentette a fő attrakciót a gyorsasági sportban. Magyarországon ebben a kategóriában másfél évtizeden át Kurucz György volt a legnagyobb sztár, népszerűségével csak a focisták vetekedhettek. A legendás versenyzőre, a 25 országos bajnoki cím és számos egyéb nagyszerű elsőség birtokosára emlékezünk.

Szerény UTE felirat a 125-ös DKW-ra szerelt rajtszámtáblán. Ez volt az első „versenymotor”

Harmadik hellyel kezdeni egy karriert, az már mutat valamit. Mert hogy így történt. Az első jelentős verseny, ahol Kurucz György neve megjelent a rajtlistán, a Mogürt SC és a Postás SE közös rendezése volt 1948. június 20-án. Eredetileg egy hónappal korábban indítani akarták a Magyar GP-n is, a 350-es kategóriában, de aztán mégsem kapott lehetőséget, valószínűleg, mert limitált volt a létszám. Így hát a Sas-hegy északi oldalán került sor a debütálására.

Rajtol az 500-asok mezőnye 1948-ban a Kossuth Díjért. 223-as Kurucz (Norton), mögötte Szabó László (215, Norton) még tol. 224-es Fergus Anderson (Moto Guzzi), a későbbi győztes, 225-ös S. Kosztolanyi (CS, Moto Guzzi), 187-es Ernest Thomas (GB Velocette 350), 183-as Lukavecz Ferenc (AJS 350)

A Hegyalja út, a Vércse utca és a Vas Gereben utca adta a pályát. (Ki tud elképzelni manapság ott egy gyorsasági futamot?) Az öreg Victoriájával jól ment az edzésen, és épp a versenyre készítették fel barátjával, Bába Lászlóval, amikor odament hozzájuk a Postás intézője, Pándi József. – Zamecsnik (nekik Zami bácsi) elesett a tréningen, a motorról letört a fordulatszámjelző kihajtása. Meg tudjátok csinálni? – kérdezte. – Hát persze – vágták rá azonnal, mert a szinte új Nortont még tolni is nagy megtiszteltetésnek számított. – És ha megcsináltátok, mernél vele indulni? – fordult oda Kurucz Gyurkához, mert akkor még erősen Gyurka volt, 19 évesen. Gondolkodás nélkül mondott igent.

A Honvéd motorkerékpárosai 1949-ben (?). Kurucz balról a második

Zamecsnikre rájárt a rúd, előző évben edzés közben hármas lábtörést szenvedett. Hónapokig lábadozott, most meg a kezét verte oda csúnyán. Szó sem lehetett motorozásról. Utólag meggondolva merész lépés volt a Postás vezetőitől a fiatal versenyző felültetése az 500- as Nortonra, mert addig csak a paralelogrammavillás, 350-es Victorián vitézkedett. A két motor között lóerőben és futóműben is nagy különbség volt.

SZÖVEG: OCSKAY ZOLTÁN

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2021/05 számában és a Laptapir.hu oldalán is olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.

Fotó: KURUCZ GYÖRGY, SCHWANNER ENDRE, OCSKAY ZOLTÁN, ARCHÍV