Elektromos kisokos az ElektroBikertől: Mindent az energiatárolásról 

A több mint egy évszázados benzines uralom után egyre nagyobb szerepet kapnak mindennapi közlekedésünk során az elektromos motorkerékpárok. Velük együtt új alkatrészek és új fogalmak jelentek meg. Szeretnénk egy kicsit rendet rakni ebben a zűrzavarban, a műszaki alapokat és fogalmakat az ElektroBiker munkatársai segítségével igyekszünk mindenki számára érthetővé tenni.

Az elektromos járművekkel kapcsolatban az egyik első gondolat, ami rendszerint az eszünkbe jut, az a korlátozott hatótávolság, bár a gyártók jól láthatóan haladnak az egyre használhatóbb konstrukciók felé. A jelenséget – ami a működési módból következik – a felhasználás szemszögéből kell vizsgálnunk. Vagyis nem a felső korlát számértékeit kell nézni, hanem hogy alkalmas-e az adott jármű a számunkra fontos feladatra. Amennyiben a válasz igen, akkor nincs más teendőnk, mint körültekintően megválasztani a műszaki paramétereket és felhőtlenül használni járgányunkat.

ELEKTROMOS VS. BENZINES

Napjainkban olyan átmeneti időszakot élünk, ahol még hosszú évekig egymás mellett fognak futni a hagyományos belső égésű és az alternatív, köztük elsősorban tisztán elektromos meghajtású járművek. Ahhoz, hogy az új közlekedési módot jobban megismerjük, fontos lépés a leendő felhasználóktól, hogy megtanulják helyén kezelni azt. Jelenleg még elkerülhetetlen a kétféle irányzat összehasonlítása, ezért megpróbáljuk mi is ebből a szemszögből is megvizsgálni a kérdést. Mostanra az elektromos járművek hajtásának minden főbb részegysége magasan fejlett és energiahatékony, csupán az energiatárolók nyújtotta lehetőségek miatt tapasztalhatunk megkötéseket. Viszonyításképpen a benzin fűtőértéke közel 12 kWh/kg. Ez azt jelenti, hogy 1 kg benzin 12 kWh villamos energiával megegyező energiát tárol.

Ez nagyon magas energiasűrűséget jelent, ezzel nehéz versenyezni, bizonyos tekintetben nem is lehet. Továbbá azt is fontos látni, hogy egy korszerű benzinmotor legfeljebb 25%-os hatásfokkal működik, tehát a bőséges mennyiségű magunkkal vitt energiának háromnegyed részét zajjá és hővé alakítjuk. Az elektromos járműveknél a villamos energia felhasználása sokkal jobb hatásfokkal történik, ezért bár kevesebbet tudunk tárolni, kevesebbet is pocsékolunk el belőle. Így jó közelítéssel kijelenthető, hogy ugyanakkora hatótávolság eléréséhez elég kb. harmadannyi energia tárolására alkalmas akkumulátor is. Bár a szóban forgó energiamennyiség tárolására alkalmas akkumulátorok képességei nem érik el a 12 kWh/kg értéket, sőt, csupán 0,4 kWh/kg-mal számolhatunk a korszerű lítiumion- akksik esetében, vagyis a benzin tömegarányosan kb. 30-szor több energiát képes tárolni.

Ezeket a kiindulási ismereteket megfontolva könnyű megérteni, hogy ma még valóban specializált felhasználási területük van az elektromos járműveknek. Mi az ElektroBikernél azon dolgozunk, hogy jól használható, praktikus és élvezetes alternatívát nyújtsunk a motorkerékpár-felhasználók számára. A futárok körében már most szépen terjednek az elektromos robogók, de minden városi közlekedő számára élhető alternatívát nyújtanak. Magasabb L3e (A1) kategóriás járműveink pedig kényelmesen használhatóak például agglomerációs ingázás során is.

AZ AKKUMULÁTOROK FŐBB JELLEMZŐI

Minden elektromos jármű kulcsfontosságú alkatrésze a meghajtó akkumulátora, ami egyben az árának tetemes részét képezi. Az akkupakk legfőbb jellemzői közé tartozik a névleges feszültség (V – volt), a tárolókapacitás (Ah – amperóra). Sok esetben szokás kWh (kilowattóra) mértékegységben is megadni, ami a fenti névleges feszültség és a kapacitás szorzatából adódik. Különböző járművek képességeinek összehasonlításakor célszerű kWh-ban számolni, így könnyebben összevethetők a különböző akkumulátorok kapacitásbeli jellemzői. Az akkumulátorpakkok alap építőelemei az akkumulátorcellák, amik a legkisebb egységet képezik.

Akkucella szinten rendkívül széles a paletta forma, méret, villamos jellemzők, minőség, ár stb. terén. Fontos tisztában lenni azzal, hogy a járművekben csak az akkukínálat szűkebb, speciálisabb része használható a viszonylag nagy igénybevétel miatt. Ez azt jelenti, hogy egészen más paraméterekkel rendelkező akkumulátor szükséges egy járműbe, mint például egy zseblámpába vagy egy mobiltelefonba. A hordozható eszközeink kapcsán az a cél, hogy minél nagyobb kapacitásunk legyen az adott helyen, nem kritikus viszont a kisütés, az akkumulátor merítésének sebessége. A járműveknél nemcsak a kisütés sebessége nagyobb, hanem a dinamikus közlekedéshez szükséges rövid idejű nagy megterheléseket is ki kell bírnia az akkumulátornak. Ebből látható, hogy egészen más képességű akkumulátor szükséges erre a felhasználásra. Ezeket az energiaforrásokat általánosan meghajtó akkumulátornak is szokták nevezni.

MINDIG AZ OLCSÓ A LEGDRÁGÁBB

Ahhoz, hogy a járművünk jól működjön, és gond nélkül tudja teljesíteni a használat során elvárt kritériumokat, jól megválasztott, jó minőségű és kifinomult felügyeleti rendszerrel ellátott akkumulátorcsomagra van szükség, megbízható gyártó(k)tól. Az akkumulátoroknál – különösen a meghajtó akkumulátorok esetében – általánosan kijelenthető, hogy csak a kifogástalan kondíciójú és minőségű darab lesz jól és tartósan használható, hiszen az amúgy is jelentős igénybevétel mellett hosszú évekig kell megbízhatóan működnie. Az előbb említett dolgok sajnos nem minden járműkategóriában teljesülnek.

Az alacsonyabb árú, belépőszintű kisebb kétkerekűeknél például számtalan esetben írja felül az ár a minőséget és a tartósságot. A jelenség nem új és végső soron nemcsak a gyártók hibája, hanem az olyan felvevőpiacé, amely túlzottan alacsony áron szeretné megkapni a terméket. Az akkumulátoroknál nincs olyan, hogy nagyjából jó, mert akkor hamar jönnek a meghibásodások. Tudatos, felelős felhasználói szemlélet szükséges ahhoz, hogy ne vásároljunk rossz minőségű félmegoldásokat, vagyis érdemes többet áldozni egy használható megoldásért, mert végül mindig az olcsó lesz a legdrágább, hiszen a pénzt kifizetjük, csak épp tartósan használni nem lehet majd. Ez pedig az elektromos robogók rossz hírét kelti.

Sorozatunk következő részében az akkumulátorokat boncolgatjuk tovább.

Támogatott tartalom