Egyre több szárnyas motor várható a jövőben?

Rossi nem érzi a különbséget

Nem titok, hogy a motorkerékpár-gyártók óriási összegeket ölnek évről-évre fejlesztésekre, melyek célja, hogy saját modelljeik legyenek a leggyorsabbak a MotoGP-ben. A sikeresnek vélt és elfogadható áron továbbörökí­thető újdonságok pedig előbb utóbb megjelennek a bárki által megvásárolható, közúi gépekben is.

 

Aki követi a motoros világ hí­reit, tudja, hogy az aktuális trend éppen az, hogy a versenymotorokat teleaggatják harcsabajuszra emlékeztető szárnyakkal (lásd például a Ducati nemrég bemutatott, 2016-os MotoGP gépét). így most az a nagy kérdés, hogy vajon ezek a légterelők megjelennek-e a sorban alattuk lévő, csúcskategóriás sportmotorokon, vagy sem. A válasz egyelőre még nem egyértelmű, mivel a szárnyak hatásosságát maguk a versenyzők is vitatják.

 

Motorok Versenymotorok Ducati Desmosedici D16 GP
Szárnyak a Ducati versenymotorján – galéria


A bikewale értesülései szerint például Valentino Rossinak nem jön be az új fejlesztés. Az olasz pilóta állí­tólag úgy nyilatkozott: „Kipróbáltam a szárnyakat, érdekesek, megváltoztatják a levegő áramlását, de nem érezem a különbséget. Szárnyak nélkül jobban szeretem a motort, sokkal szebb.”

 

A Ducati versenyzője, Andrea Dovizioso szerint „az új szárnyak valóban nem hatásosak annyira, mint amilyen nagyok, de nem éreztem semmilyen negatí­vumot, és ha nincs negatí­vum, miközben az összhatás pozití­v, akkor azt használni kell”.

 

A kérdés tehát egyelőre még igencsak nyitott, de annyi biztos, hogy például a Kawasaki H2R-nek piszkosul jól áll. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy arról a változatról direkt leszerelték, amelyik 385 km/h-val száguld.