Egy korszak vége: Bye-Bye Sporty

1957–2020: most, hogy végre igazán megszerettük, a Harley kifuttatja a Sportstert. Egy olyan motorkerékpártól kell búcsúznunk, amelyre kivételesen tökéletesen illik az egyébként oly elcsépelt „ikonikus” kifejezés. Itt az ideje egy utolsó szerelmes levélnek.

A Harley–Davidsonok történetében járatosak nyugodtan átugorhatják a következő bekezdést. Mindenki másnak azonban álljon itt a következő alapinformáció: a Sportster nem a Harley–Davidson egyik modellje. Egy teljes sorozat, amely különböző típusokat foglal magában. Alapvetően az összes Harley Sportster levegőhűtéses. 45 fokos, kétszelepes, kéthengeres erőforrása (manapság) vagy 883, vagy 1202 cm3-es. A kettő helyett négy alul fekvő vezérműtengelytől és a motorblokkba integrált váltótól eltekintve a Sportster erőforrása műszaki szempontból az Evolution motor utódja, amely a 80-as évek Shovelheadjét követte – amivel már helyben is vagyunk. Ezt az alapjaiban meglehetősen régi erőforrást a Harley már nem fogja az új, Európában 2021- től az újonnan forgalomba helyezett motorkerékpárokra kötelező Euro5-ös szabványra frissíteni, ami megpecsételi a Sportster sorozat sorsát. Maga az amerikai cég azonban nem kívánja így megerősíteni a sorozat lezárását.

A hivatalos milwaukee-i állásfoglalás szerint ugyanis azt tervezik, hogy a 2019-es EICMA vásáron bemutatott új, vízhűtéses, 60 fokos V2-es lép majd a helyébe – kezdetnek a Pan America elnevezésű hi-tech túraenduró személyében. Nem kell az egyszerű dolgok szerelmesének lenni ahhoz, hogy meglehetősen furcsának találjuk ezt az ötletet. Hiszen eddig mindig az egyszerűség volt a lényeg, maga a motorkerékpár, amely egy erőforrásból, két kerékből, kormányból és ülésből állt, ami a Sportster lényegét jelentette.

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2021/02 számában és a Laptapir.hu oldalán is olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.