Ducati Multistrada 1200 S

A Motorrad munkatársainak a Ducati főnökével, Claudio Domenicalival való találkozás alkalmával lehetőségük nyí­lt egy kis kirándulásra az új, variálható szelepvezérlésű DVT motorral ellátott Multistrada 1200 S-sel. Az első tapasztalatszerzés a sportos funbike-kal, amely gyakorlatilag alapjaitól teljesen új fejlesztés.

Minden évben ugyanaz a móka, ennek a különleges programnak már hagyományai vannak. A Ducati vezetője immár rendszeresen szervez exkluzí­v motorozást a Motorrad munkatársai számára a legújabb modelljükkel, hogy bemutassa annak műszaki megoldásait és karakterét, cserében pedig meghallgassa tapasztalt szakembereink véleményét és kommentárjait.

 

A módszer bevált: a bolognai gyár parkolójában már járnak a motorok, Claudio Domenicali ül az új kiadásra, a Motorrad újságí­rói a régivel kí­sérik. Néhány körforgalmat és települést magunk mögött hagyva csodás hegyi utakon motorozhatunk, amelyek nedves burkolatukkal komoly kihí­vás elé állí­tják a motorokat és pilótáikat.

 

A főnök megteheti: a Ducati vezetője igencsak nekieresztette az új Multistradát a csúszós terepen

 

Gyorsan benyomást szerzünk arról, hogy a régi Multistradán még melyik területen volt lehetőség a javí­tásra. A V2-es Testastretta erőforrás bár már a legalacsonyabb fordulaton is brutálisan tol, de itt távolról sem beszélhetünk akkurátus pontosságról.

 

Az új blokk pont ezen segí­t variálható vezérlési idejével. „A DVT-nek nem az a dolga, hogy növelje a csúcsteljesí­tményt, sokkal inkább, hogy javí­tsa a menetkultúrát és egyszerűbbé tegye a motorozást”, magyarázza signor Domenicali egy cappuccino mellett a kis hegyi étteremben. Talán pont ez a jobb menetkultúra az oka annak, hogy a sáros-csúszós hajtűkanyarokból olyan bátran gyorsí­t ki, hogy nagyon össze kell szednünk magunkat, ha a nyomában akarunk maradni.

 

Ha teljes gázról vagy nagyobb sebességről való gyorsulásról van szó, akkor csak jelentéktelen a különbség a régi és az új modell között. Az új erőforrás nagyon alacsony fordulaton valamivel lágyabbnak és egyenletesebbnek tűnik, középen viszont biztosan nagyobb nyomatékot ad le a hátsó keréknek. Ezt a párhuzamos sprintek bizonyí­tják. Hozzá kell tenni, hogy az új tí­pusnak van némi előnye velünk szemben a könnyűsúlyú cégvezetővel a nyergében, hiszen a Ducati adatai szerint 10 lóerővel nagyobb a csúcsteljesí­tménye, és 11 newtonméterrel a nyomatéka is több.

 

Claudio Domenicali (balra) magyarázza főszerkesztőnknek, Michael Pfeiffernek és Gerd Thöle tesztfőnöknek a DVT előnyeit

 

„De senki ne aggódjon, a Multistrada nem lesz szelí­d királykisasszony, vérbeli Ducati marad, sportos, dinamikus és érzéki – csak éppen könnyebben uralható”, magyarázza a Ducati-főnök látható büszkeséggel. Az erőforrás viszont csak az egyik eleme a teljesen új konstrukciónak. A vázat is alapjaiban újratervezték, az új modell rendezettebbnek tűnik. A kábelkötegeket, a csavarkötéseket és az alkatrészeket elegánsabban sikerült integrálni. Az elektronikát is teljesen átalakí­tották. Az eddigi Mikuni és Mitsubishi alkatrészek helyett immár a Bosch szállí­tja a teljes motormenedzsmentet, beleértve a DVT integrált vezérlését és a legújabb kanyar-ABS-t is.

 

Az új műszereknek köszönhetően nagy előrelépést látunk a műszerek és a fedélzeti menürendszer terén is, és ehhez jár egy világosan fénylő, négyszí­nű TFT display is. Mindez nagy előrelépést jelent a Multistradának, amely már előre dörzsöli a tenyerét a szegmens osztrák és bajor feltörekvőivel folytatott párharcra várva.

 

###

 

Interjú Claudio Domenicali

 

„A valaha létezett legjobb Ducati-motor”

A Ducati főnöke, Claudio Domenicali beszél a Multistrada 1200 variálható szelepvezérlésének előnyeiről, valamint a technológia lehetséges alkalmazásáról más tí­pusokban.

 

A Multistrada koncepciója valójában meglehetősen korszerű és szegmensében egyedülálló. Ezért is lepett meg bennünket a modellváltás. Erre már most szükség volt?

A Ducatinál hosszú távra fix ciklusokkal tervezünk, mostani lépésünk is rég eldőlt már. Modellenként hat-nyolcévente tervezünk egy nagyobb felújí­tást a műszaki megoldásokat és/vagy a megjelenést illetően. A Multistrada esetében is ez volt a helyzet. Csak néhány csavart és kisebb alkatrészt vettünk át a régiről, ezektől eltekintve minden új. A Multistradának kulcsszerepe van a Ducati programjában, hiszen a túrázást tekintve ő testesí­ti meg a Ducati filozófiáját. Emellett ez az első, DVT erőforrással ellátott motorunk. Sok szempontból ez a legjobb gép, amely a Ducatinál valaha született.

 

 

Mi a lényege a variálható szelepvezérlésnek?

Valójában mindig arról van szó, hogy mit tud az adott darab. Ezalatt persze nemcsak a teljesí­tményt és a nyomatékot értem, hanem a motorozhatóságot és a biztonságot is. A teljesí­tmény eddig is bőven megvolt, de szerettük volna a motort jobban uralhatóvá tenni, a fejlesztés során erre fektettük a legnagyobb hangsúlyt.

 

Más Ducati-modellekben is alkalmazni fogják a DVT-t?

Igen, hamarosan. De nem vezetjük be a teljes paletta esetében, ez már csak anyagi okokból sem megy. A DVT egy drága technológia, ezért a csúcstí­pusok számára tartjuk fenn. A motorozhatóságban és a fogyasztásban mutatott előnyeit egyéb szegmensekben is ki fogjuk használni. De a Panigaléban semmiképpen sem. Elképesztően sokat fáradoztunk azon, hogy az új modellen megspóroljunk néhány kilogrammot, a plusztömeg itt nagy hátrányt jelentene.

 

Mekkora ez a plusztömeg?

Valamivel több mint öt kilogramm, hiszen hozzátartozik még a négy hidraulikaegység a vezérműtengelyen, a szivattyú a vezérléssel együtt, csövek, kábelek és kisebb alkatrészek. Ez összeadódik, ezt a technológiát ennél könnyebbé már aligha lehet tenni.

 

A DVT variálható szelepvezérlés saját fejlesztés vagy az anyakonszernnek, az Audinak is nagy szerepe van benne?

A DVT fejlesztését már 2011-ben elkezdtük, amikor az Audiról még szó sem volt. De számukra is minden bizonnyal érdekes volt látni, hogy a technológiát tekintve hasonló irányba gondolkodunk, mint ők, mindenekelőtt a fogyasztást és a környezetvédelmet tekintve.

 

Jelenleg a Multistrada túrakoncepcióként meglehetősen egyedül áll a Ducati programjában. Terveznek új kiadásokat az 1200-as mellé?

Egyelőre nem látjuk szükségét hasonló tervezésének, a modell egyedülálló. A Multistrada egy 4-az-1-ben motor tapasztalt pilóták számára, ezért minden joga megvan a különleges státuszra a Ducati palettájában. Rajta kí­vül van még ugye a Hyperstradánk, amelynek azonban más a küldetése.