Ducati Monster 600 – Olvasói tapasztalatok

A motor szerintem a modernkori motortervezés etalonja, gyakorlatilag a naked stí­lus megalapí­tója, mellesleg gyermekkori álmom is, ezért ez a motorom…

2004-ben vettem Olaszországból behozott, 2001-es, váztörött Monster 600-asomat. A váz javí­tását a Győri egyetemen a hegesztőlaborban végezték, egy hibátlan vázról készí­tett sablonnal. A szakember a váz anyagának bemondása után (25CrMo4) azt mondta: “ja, az csak egy gyengén ötvözött szerkezeti acél!”. Azóta is nyúzom, minden probléma nélkül. Azóta még egyszer hegeszteni kellett, de az egy Passat miatt volt.


A gép pontosan azt nyújtja, amit az ember egy olasz csupasz kéthengerestől várhat. Kanyarba mintha sí­nen futna, a hangja fenomenális (főleg nyitott légszűrőházzal), szépen húz úgy 2500-8000-ig. Forog tovább is, de nem érdemes. Hátránya viszonylag kis teljesí­tménye, de akinek ez kevés, vegyen nagyobbat. Fogyasztása 4-7,5 l között alakul.

Előnyei

Akármihez nyúlsz hozzá (önelégültebbek azt mondják tuningolsz) azonnal érzed, hogy: “Te, ez mekkora jó lett!” Egy R6-oson mit lehet még csinálni otthon?


De a legfontosabb hogy lehet szeretni. Ennek még van lelke. Ráadásul irtó nagy élmény vele menni. Mire hazaérek, sose lehet lelohasztani azt az önelégült vigyort a képemről. Lehet, csak 50 ló, de azt nagyon jól adja elő. A GSX-R 1000-es haverom egyszer elkérte, amí­g az övét szereltük, mondtam, ne várjon sokat, ez csak 53Le, meg 50Nm. Mikor végre visszaért, azt mondta, végig vihogott, annyira jó az egész. De a legfőbb előnye, amikor meglátom, akkor mindig kicsúszik a számon: “De szép motor! Kié lehet? … Ja, az enyém!”. De tényleg, mondjuk egy V-Strom tulaj (í­zlések és pofonok), biztos 2 sarokkal odébb rakná le a motorját a kávézótól, olyan ronda, ezt nézegetni meg egy jó esti program.


Hátrányai

Eléggé nagy a fordulóköre – ne felejtsük, a váz a 851es öröksége, ami vérbeli kisszériás versenymotornak indult – ami ügyességgel / bátorsággal pótolható, a nézők nagy örömére. A hátsó hengertalpnál szivárog az olaj, olyan 2dl/1000km – nem csak az enyémen láttam, úgy 10-ből 2-n – mindig koszos tőle a blokk, meg tócsát hagy. A karbit fúvókázni 5 perccel kevesebb idő, mint a blokkot kivenni-visszarakni, ezért alakí­tottuk át a légszűrőházat. A levágott sárvédővel esőben koszos az ember háta, de í­gy szép…


Eddig elkövetett átépí­tések a Monsteren:

hátsó sármentő toldalék, és az alatta lévő cső levágása, hátsó sárvédő leszerelése, könnyí­tett lendkerék (el se hiszed, mennyit számí­t!), némi légszűrőtuning és karburátor állí­tás, PANTAH tí­pusú szí­j és szelepfedelek , szárazkuplung, Münchhausen kipufogók, Paioli-Bimota 46os RSD villa, 6mm-es öntöttvas laza szegecselésű (“zörgős”) versenytárcsák, szén első sárvédő. A 900as üres blokkhoz már vannak 944-es hengerek, már csak a többi kell, meg egy szép lengőkar…