Ducati Hypermotard – Mennydörgés

Vajon az új, 821 köbcentiméteres Ducati-motor dübörgése hallik a távolból, vagy az ég dörög? Akármelyikről legyen is szó, az eső sem fogja tudni elmosni az új Ducati Hypermotard tündöklésének nyomait.

Az idő – drága kincs manapság. Főleg új motorkerékpár bemutatója alkalmával. Ma azonban más a helyzet. Módunkban áll, hogy szép nyugodtan szemügyre vegyük a Hypermotard minden egyes porcikáját. Bár a spanyol Napos part, a Costa del Sol közelében lévő Ronda városa ad otthont a prezentációnak, úgy zuhog az eső, mintha dézsából öntenék.

ím még a mostoha időjárás sem tudja elhalványí­tani egy olyan szépség csillogását, mint amilyen az új Ducati Hypermotard. Akárhányszor járja körül az ember, mindig megakad a szeme valamilyen vonzó részleten. Mint ahogy az is tudatosul benne, milyen mesteri következetesség jellemzi a vonalvezetését. Akár részletekbe menően, akár teljes egészében szemléli is azonban, mindkét esetben arra a következtetésre fog jutni, hogy a Ducati lényegre szorí­tkozó kivitelben alkotta meg e tí­pusát.

 

Mi az, ami új?
Nem egészen helytálló a cí­m, mert igazából minden új a Hypermotard legfrissebb kiadásán. Lássuk a legfontosabbakat!
– Vadonatúj ví­zhűtéses, hengerenként négyszelepes, 821 köbcentis motor (előd: 1100-as V2-es),
– a legújabb kikapcsolható Bosch-ABS – mindössze 800 gramm a tömege,
– új nyolcfokozatú kipörgésgátló, amely immár csak a gyújtás, nem pedig a befecskendezés függvényében szabályoz,
– 320 mm átmérőjű dupla tárcsák az eddigi 305-ös féktárcsák helyett, új Brembo-monoblokk-féknyergek,
– 7 centiméterrel előrébb helyezett lábtartók, nagyobb távolság az ülés és a kormány között
– nagyobb tengelytáv, laposabb villaszög,
– új árak: 3 820 000 Ft az alap- és 4 770 000 Ft az SP-változatért.

 

Hosszas fürkészés után sem merül fel semmi olyan, ami hiányozna róla, de olyan sem, ami felesleges lenne rajta. A régi léghűtéses, hengerenként kétszelepes motor hűtőbordái a múlt ködébe vesztek. Na és az új ví­zhűtő? Egyáltalán nem tűnik fel, negatí­v értelemben legalábbis. Rögtön szembe ötlik viszont a hátsó kerékhez szorosan hozzásimuló, jó arányokkal rendelkező kipufogódob (figyelem, a lenti képen látható, magasba meredő Termignoni-hangtompí­tó külön, kiegészí­tőként rendelhető meg a motorhoz!). Ezek után aligha fogja bárki is hiányolni a korábbi, ülés alá telepí­tett dobot.

 

Motorok Ducati Hypermotard 2013
Kattintson a képre a galériához!


Szintén nagyon jól sikerült részlet a korábbinál jóval laposabb tank/ülés-átmenet. Érezhetően távolabbra került a kormány az üléstől. „’Barátságosabb’ ergonómiát akartunk kialakí­tani” – mondja Federico Sabbioni projektvezető. A hétköznapi alkalmasság fokozása is cél volt. A hét centiméterrel előrébb tett lábtartókból fakadó új üléspozí­ciónak köszönhetően lényegesen tehermentesül a felső test, arról nem beszélve, hogy az összességében két centiméterrel csökkentett ülésmagasság (sima Hypemotard: 870 mm, SP változat: 890 mm) megkönnyí­ti a parkolást kisebb termetűek számára.

 

Motorok Ducati Hypermotard 2013
Nagyban kedvez a látványnak az egyágú lengővilla,
a két kovácsolt felni és a dögös kinézetű kipufogódob


A megújulás keretében egyútal 12-ről 16 literre nőtt a benzintank térfogata, amit egyáltalán nem volt könnyű megvalósí­tani a kí­vánatosnak tartott karcsú alak miatt. Ugyanakkor feltétlenül szükséges volt ahhoz, hogy végre tisztességes hatótávolságra és általa fokozott használati értékre tegyen szert a Hypermotard. Természetesen nagyban köszönhető a takarékosság a gyökeresen megújult 821 köbcentis Testastretta-motornak is. Érezhetően és mérhetően kevesebbet fogyaszt, mint az elődje, ráadásul szelepei mindössze 11 fokos átfedési szögének betudhatóan a nyomatékleadása is egyenletesebb.

Bár Federico Sabbioninak még nagyon sok mesélnivalója lenne, finoman, de határozottan az értésére adjuk, hogy eső ide vagy oda, szeretnénk kipróbálni az újdonságot. Személyesen átélni az új Hypermotard-élményt. Érezni az új motort, amelynek ugyan 19 LE-vel nagyobb a névleges teljesí­tménye, mint a régi 1100-asé, viszont számottevően kisebb maximális forgatónyomatékot (105 helyett 89 Nm-t) mozgósí­t kétezerrel nagyobb percenkénti fordulaton.

 

###

 

Az önindí­tógomb megnyomására átszenvedi magát a két, egyenként 88 mm átmérőjű dugattyú a felső holtponton. Utána hangzik fel a jellegzetes Ducati-dübörgés. Akárcsak a nagyobb hengerűrtartalmú erőforrások, ez is tompa hangszőnyeget terí­t szét a környező tájon. Semmivel sem vérszegényebb a hangja, mint az előző masináé. Nincs más hátra, mint behúzni a (most már Bolognában is!) bowdenes kuplung karját, egyesbe tenni a váltót, és elindulni.

 

Motorok Ducati Hypermotard 2013
A külső hőmérséklettől az éppen használt menetprogramig
minden információ megjelenik a műszerfalon

 

Sabbioninak igaza volt, az 5.000-nél tapasztalható kisebb megtorpanást leszámí­tva kimondottan egyenletesen adja le teljesí­tményét a motor. Nyoma sincs a régi léghűtéses lórúgásszerű nyomatékkifejtésének, ami sokszor élvezetes volt ugyan, kedvezőtlen körülmények között azonban kimondottan terhes is tudott lenni. 6.000-től olyan elánnal pörög az új erőforrás, hogy öröm nézni. Az új „ride by wire” rendszer is közvetlenül, kiszámí­thatóan hajtja végre az immár teljesen elektronikus vezérlésű gázkar parancsait.

 

Motorok Ducati Hypermotard 2013
Közvetlen összeköttetést létesí­t a rugóstag
a váz és a lengővilla között


A futómű sportosan feszes, de nem eltúlzottan kemény. Munkájához hatásosan asszisztálnak a különféle vezetőt segí­tő rendszerek, amelyek amellett, hogy számos egyéni finomhangolási lehetőséget és a használatot megkönnyí­tendő, háromféle üzemmódot kí­nálnak, nagyon finoman szabályoznak is. Ennek köszönhető, hogy még esőáztatta aszfalton is biztonságban érzi magát az ember az új Hypermotard hátán.

 

Motorok Ducati Hypermotard 2013
A korábbinál kecsesebb farnyúlvány a hátsó lámpa
mellett kialakí­tott rejtett kapaszkodókkal


Nem nehéz elképzelni, milyen könnyedén veheti a kanyarokat a még könnyebb kovácsolt felnikkel (mí­nusz 2 kilogramm) és a Panigalétól átvett, teljesen állí­tható kivitelű, 50 mm csőátmérőjű Marzocchi-teleszkópvillával (szintén 2 kilóval könnyebb) felvértezett SP kivitel. Azt, ahogyan kivételes lendülettel végigviharzik az egyeneseken, tökéletesen kijátszva új futómű-sarokszámaiból eredő nagyobb stabilitását és iránytartási pontosságát.

Az új ABS versenyüzemmódját kihasználva intenzí­ven fékez a Hypermotard a kanyarok előtt, majd nagy elánnal veti rá magát az í­vekre. Ez is egyike azon előnyös tulajdonságoknak, amelyek még a teszt időpontjában fennálló kedvezőtlen időjárási és pályaviszonyok mellett is egyértelműen érvényesülni tudtak. Határozottan kijelenthető továbbá, hogy sokkal kényelmesebb az üléspozí­ció az eddiginél. Ez végképp olyan dolog, amit aligha lehetne jobban tesztelni más körülmények között, mint ilyen cudar időben.

 

 


 

Az alapváltozat

Nem olyan szép, és nem olyan nemes hozzávalókból épí­tkezik, mint az SP, mégis nagyon jól fel van vértezve a mindennapok kihí­vásaira a Hypermotard mezei változata. Sokkal jobb motor, mint az elődje volt.

 

Motorok Ducati Hypermotard 2013
Valamivel egyszerűbb, de funkcionális
és piros: í­gy fest esőben
az új Hypermotard


Sabbioni projektvezető szerint a fejlesztés egyik fontos célja volt, hogy barátságosabbá váljék a Hypermotard. Különösképpen a standard kivitel. Ennek épp oly kevéssé van szüksége drága kovácsolt felnikre, mint teljesen állí­tható Öhlins-futóműre vagy a Panigalétól átvett, 50 mm csőátmérőjű teleszkópvillára, mint amikkel az SP kivitel büszkélkedhet. Ettől függetlenül felettébb pozití­v tapasztalatokkal zárult az esős országúon megejtett rövid menetpróba. Akárcsak az SP-n, az alapkivitelen is kényelmesebb ülni, mivel az előrébb vitt lábtartók miatt kisebb teher nehezedik a motoros karjaira. Ezt egészí­tik ki a futómű módosí­tásának előnyös hatásai, amelyeknek köszönhetően sokkal jobban együtt lehet élni az új „Hyperrel”. A 35 milliméterrel nagyobb tengelytáv, a másfél fokkal kisebb villaszög, a négy milliméterrel nagyobb utánfutás, de mindenekelőtt a rugózó elemek komfortosabb és harmonikusabb hangolása nyomban érezhető. Sokkal kényelmesebben gördül át a Sachs-rugóstag gondjára bí­zott hátsó kerék az úegyenetlenségeken, mint eddig, és már-már laza nyugalommal hajtja végre az elődön hiperérzékeny első kerék a változatlanul széles, enyhén hajlí­tott kormányról kiosztott parancsokat. A motor kis fordulaton visszafogottabb az elődjénél, a felső régióban pedig mellőzi annak robbanékonyságát. Lehet, hogy emiatt sokan unalmasnak találják a karakterét, viszont í­gy is gyorsabb haladásra ösztökélte az olasz szépséget, kiváltképp a spanyolországi esőben.

 

Motorok Ducati Hypermotard 2013Motorok Ducati Hypermotard 2013
Balra: Nem állí­tható a nyomófokozati csillapí­tás a
Sachs-gyártmányú hátsó rugóstagon. Jobbra: Vadonatúj
Brembo-monoblokk-fék emészti fel a mozgási energiát


Vizes úon nagy hasznát veszi a motoros minden segí­tségnek. Kimondottan jól jön a sport, túra és városi üzemmódban (az SP-nél verseny, sport és esőprogram van helyettük) egyaránt egyénileg hangolható, valamint az ABS-szel és a „ride by wire” rendszerrel összehangolható, érzékletesen és megbí­zhatóan működő kipörgésgátló. Ugyanez mondható el a blokkolásgátló berendezésről is, amelynek használata melegen ajánlott a legújabb generációjú Brembo-monoblokk-féknyergek és a 320 mm átmérőjű, óriási féktárcsák ismeretében. Ugyancsak a biztonságot fokozzák a jól tapadó Pirelli Diablo Rosso II abroncsok, amelyekben esős időben való motorozáskor is bőven van tartalék. Az időjárás viszontagságai elleni védelem ugyan hagy némi kí­vánnivalót maga után, ám ezért vélhetően senki nem fog komolyan neheztelni a Hypermotardra.

 

Motorok Ducati Hypermotard 2013