Derbi Terra 125 Adventure – Hová tegyelek?

Kinézete alapján bárhová elindulna vele az ember. A kérdés csak az, hogy meddig jutna vele. És az, hogy mennyi idő alatt.

A Derbi Terra Adventure nagyon komoly motor benyomását kelti: Yamaha XT660Z Tenerére emlékeztető fényezés, plexi és lámpa együttes, XZ660R-t idéző hűtőmaszk, kényelmet í­gérő ülés, nagy csomagtartó platni, 21 colos első kerék, nagyméretű féktárcsa, műanyagtank, szintbe süllyesztett tanksapka és – bár ez nem látszik a védő harmonika alatt – 41 mm belsőcső átmérőjű teleszkóp. Ráadásul masszí­v, szép hegesztési varratokkal készí­tett alumí­nium kartervédő. De még a lengővilla sem egyszerű acél zártszelvény, az is formatervezett darab. Jók a felhasznált anyagok, az illesztések, jó a megmunkálás, informatí­v és szép a műszerezettség.

Motorok Derbi Terra 125 Adventure

Egy szó, mint száz: optikailag rendkí­vül meggyőző a Terra Adventure! A plexit fémcső konzol tartja, egyben fogást is ad, ha netán elkélne egy kis segí­tség homokban-sárban, meredek emelkedőn. Mert a Terra Adventure kinézete azt sugallja, hogy ez a motor az aszfalt utak, poros ösvények mellett ilyen helyeken is fog járni. A perifériákhoz méltó módon imponáló az erőforrás látványa is. Ha valakinek elkerülte volna a figyelmét a nevében szereplő 4T 4V, annak a hengerfej szemrevételezésekor válik ténnyé, hogy négyütemű, négyszelepes, két vezérműtengelyes blokkal áll szemben.

A meglepően komoly ralimotoros kinézet ellenére ülésmagassága egészen baráti (861 mm), nem kell északi favágó alkat ahhoz, hogy valaki biztonságban érezze magát ülésében. 170 cm-es magasságtól tökéletesen kényelmes üléspozí­ciót és biztonságérzetet nyújt.

Motorok Derbi Terra 125 Adventure

Motorok Derbi Terra 125 AdventureÉs akkor a gyakorlat: annak ellenére, hogy a spanyol szépség karburátortól kapja a benzin-levegő keveréket, nem találunk szivatót, í­gy egy kis gáz segí­tséggel indul be és rögtön meg is lepődünk a vékonyka hang hallatán: már-már elhittük, hogy nagyobb motorral van dolgunk. Kuplung be – alig van ellenállása – egyes, kuplung föl… lefullad. Ja, persze, a DR-Z-ről ültem át. Tehát nagyobb gáz, elforgatom vagy 7000-ig, itt engedem fel a kuplungot, í­gy megindul. De semmi dinamizmus, gyengécske a nyomatéka. Menet közben 6000-es fordulatig elég kelletlen, fölötte viszont megélénkül. Egyértelművé válik, hogy alul kifejezetten gyenge a DOHC erőforrás, ehhez képest pedig túl hosszú az egyes fokozat. Folyamatosan 6000 fölött kell tartani a fordulatszámot a lendületes haladáshoz. Nyugodtan elforgathatjuk akár 9000-es fordulatszám fölé, a piros vonal csak 10 000-nél kezdődik. A Terra hangja ekkor imponálóan sportossá válik, olyan, mintha egy Forma1 szimulátor előtt ülne az ember. Kifejezetten élvezetes a motor szí­vóhangja, amikor 9000-nél elveszi az ember a gázt.

Végül is a 15 lóerővel folyamatosan a szentendrei úi nonstop gyorsulási verseny élén tudok járni, ez városban pont elég. Viszonylag hamar eléri a 100 km/órás sebességet, én a magam 80 kg-jával és megpakolt hátizsákommal 113 km/órás sebességig jutottam vele. Futóműve lágyan veszi fel az ú kisebb egyenetlenségeit, körforgalomhoz érve ismét az új 660-as Ténéré jut eszembe, az szeret í­gy rátámaszkodni az í­vre és ilyen stabilan fordulni. Jó ez, csak fordulaton kell tartani!

Hoppá, piros lámpa… az első fék nyomáspontja jól érezhető, az ébredő fékhatás nagyon jól adagolható és kifejezetten a hatékonyabb fajtából való. Viszont ahogy folyamatos kis fékezéssel rágurulok egy pirosra váltó lámpára, ütemesen bólogatni kezdek a pulzáló fékhatásra. Következő lámpánál ismét próbálom, mese nincs, ez bizony pulzál. A hátsó ellenben tökéletes.

Motorok Derbi Terra 125 Adventure

Alsóbbrendű utakra fordulva a töredezett, kátyús aszfalt a futómű határait kezdi feszegetni. Az éles bukkanós, gödrös utakon elfogynak a tartalékok, a hátsó kerék felöl az ütések szinte szűretlenül érik a vezetőt, felkoppan, elpattog, a csillapí­tás minden irányban gyenge. Az első futómű valamivel tovább bí­rja, de az sem az igazi. Földúon, poros ösvényen javul a helyzet, a kijárt ú kátyúit jobban elviseli, mint a rossz aszfaltot.