Defektjaví­tó szerek

A defekt az élet megkeserí­tője. Elég egy aprócska lyuk, és máris ott állunk az ú szélén. Készüljünk fel előre e kellemetlenség ellen!

A defekt mára – úgymond – kiment a divatból. A modern gumik a sűrűn járt, jó minőségű (?) utakon csak ritkán lyukadnak ki. Ha mégis, akkor az úon-úfélen található gumisok egyike megjaví­tja – gondoljuk. De mi van akkor, ha lakott területtől távol vagy éjszaka kerülünk ilyen helyzetbe? Esetleg még sincs gumis a közelben, ahogy véltük? Fel vagyunk készülve ezekre az eshetőségekre is? Tapasztalataink szerint tí­zből kilenc motoros a szerencsére bazí­roz, csak a tapasztalt túrázók hordanak maguknál ilyen esetekre való elhárí­tó csomagot.

A Motorrevü belső nélküli gumikhoz való defektjaví­tó és megelőző termékeket tett próbára, remélve, hogy megtaláljuk az ideális megoldást, egyben felhí­vjuk a figyelmet olyan kellékekre, amelyek – ha kéznél vannak – rengeteg felesleges bonyodalomtól és nem kí­vánt kalandtól kí­mélhetik meg a motorosokat.

A kipróbált módszerek mindegyike – kétségkí­vül – alkalmas arra, hogy egy ú közben összeszedett egyszerű defektet kijaví­tsunk velük és tovább tudjunk haladni. Mind közül a legegyszerűbb eszköznek a defektspré tűnik, bevetésére azonban alaposan fel kell készülni, hiszen ha elrontjuk, akkor nincs lehetőség a korrekcióra. A sikeres javí­tás kulcsa, hogy a flakont használat előtt alaposan fel kell rázni, valamint, amint belefújtuk a kerékbe a tartalmát, rögtön el kell indulnunk, különben a borotvahabra emlékeztető anyag még a gumi belsejében való szétterülése előtt megköt.

Bel-Ray defektspré

Defekt esetén először eltávolí­tjuk az idegen tárgyat.Hagyjuk teljesen leengedni a gumit, majd rátekerjük a szelepre az
alaposan felrázott flakon csövének szabad végét, és belefújjuk annak
egész tartalmát. Ez egyben fel is pumpálja az abroncsot.



Egy flakon egy gumi gyorsjaví­tásához elegendő. A szétterülő hab elzárja a levegő úját

A
művelet végeztével azonnal el kell indulnunk, hogy az anyag
szétterülhessen a gumi belsejében, és elzárja a lyukat. Ez után egy
gumisműhelyt kell keresnünk, hogy lecseréljék vagy maradandóbban
megjaví­tsák az abroncsot. A defekt elhárí­tása helyben nem vesz igénybe
öt percnél többet.

íra: 3660 Ft

SHOX Motoros íruház, 1033 Bp., Szentendrei ú 89–93.

A hagyományos, dugós módszer teljesen racionális: ahol lyuk van, oda dugó kell. Ha a leí­rás alapján végezzük el a javí­tást, akkor a ragadós gumicsí­k soha nem fog kijönni a lyukból, azzal együtt kopik és megy nyugdí­jba. Ehhez viszont nem árt jó erőben lenni, mert egyik szerszámmal sem könnyű áthatolni egy rendkí­vül erős radiálgumi falán.

 

Thumbs Up defektjaví­tó készlet

Javí­tásnál az egyik célszerszámmal alaposan kitágí­tjuk a beazonosí­tott lyukat, a másikkal áttoljuk a „dugót” a nyí­láson. A kiálló részt levágjuk, és a mellékelt sűrí­tett levegős patron segí­tségével felfújjuk a gumit. Ha nem sikerülne a gumin átpréselni a kampós szerszámot, akkor a lyuk további tágí­tást igényel.



A csomag öt dugót és két kerék felfújásához elegendő sűrí­tett levegőt tartalmaz

Ameddig az abroncsban van még levegő, addig valamennyi tartása is van, és könnyebb az előbbieket végrehajtani. Az egész hercehurca 15 percig tart, de utána keresnünk kell egy benzinkutat vagy gumisműhelyt, ahol pontosan beállí­thatjuk a guminyomást.

íra: 4500 Ft

Motorparts, 1096 Bp., Lechner Ödön fasor 1.

A Slime csomagja viszonylag kicsi, és minden szükséges felszerelést tartalmaz, amelyek ahhoz kellenek, hogy sikerre vigyük a defektjaví­tást. A tömí­tőszer rendkí­vül hatékony, az apró, univerzális kompresszorral pedig bárhol fel tudjuk fújni a kereket. A lyukon keresztül kiáramló levegő zöld anyagot visz magával, ami rostszálakat és gumiőrleményt tartalmaz, ezek tömí­tik el a nyí­lást.

 

Slime abroncstömí­tő szett

A leengedett abroncsba a kicsavart szelepen keresztül belenyomjuk a folyadékot. Felfújjuk a gumit és megforgatjuk a kereket, hogy a szer elérjen a lyukhoz és eltömí­tse azt. A Slime ezután két éven keresztül védelmet nyújt újabb defekt ellen, í­gy megelőzésre is használható.



A gumin megjelenő szí­nes folt jelzi, hol volt a lyuk. A belül egyenletesen szétterülő kocsonyás anyag nem szilárdul meg teljesen


Hátránya, hogy – mivel folyékony halmazállapotú, és nem tapad az egész a gumi falához – alkalmazásánál centrí­rozási probléma léphet fel. Éppen ezért csak off-road vagy alacsony sebességű utcai (max. 100 km/h) motorozáshoz ajánlják.A dobozban egy kerékhez elegendő Slime, akkumulátorról üzemeltethető kompresszor, univerzális elektromos kábelek, nyomásmérő és szelepkicsavaró is van

íra: 15 250 Ft

Slime Hungary Kft., Tel.: 06 20 399-1298

Ugyanezen az elven működik az OKO kék szí­nű, hasonló állagú terméke is. Ezt kifejezetten defekt megelőzésére ajánlják. Feltöltés után néhány kilométeren keresztül csak 40-nel, aztán 50-nel szabad haladni, hogy az anyag egyenletesen szétterüljön a gumi belsejében. A kocsonyás anyag hozzátapad a futófelület belsejéhez, és defekt esetén rögtön akcióba lép. Gyakorlatilag észre sem vesszük, hogy valami történt.

 

OKO defektmentesí­tő szer

Kifejezetten defekt megelőzésére ajánlják. Az abroncsba belepumpált gél szigorú előí­rás szerint megtett 10-15 km után egyenletesen szétterül a gumi belső felületén, és innentől kezdve két évig védelmet nyújt defektek ellen. Mivel zselés állagú, ezért megállás után nem folyik le a gumi faláról, í­gy a kereket ki lehet centrí­rozni. Az importőrrel szerződött gumisműhelyekben a feltöltést szakszerűen elvégzik.

Egy motor két kerekének feltöltése: 8–10 000 Ft

OKO Hungária Kft., tel.: 06 70 3373 453

Összegzés:

A különböző defektelhárí­tó és megelőző módszerek olyannyira különbözőek, hogy nem lehet őket egymáshoz hasonlí­tani, éppen ezért győztest sem lehet hirdetni. Mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya. A defektspré olcsó és egyszerű megoldás, de mindössze egyetlen esélyt ad a javí­tásra. A Slime zöld folyadéka és az OKO kék, zselés anyaga olyannyira hasonló, hogy leginkább csak a szí­nük különbözik. Az egyiknél a felhasználásra, a másiknál az installálásra vonatkoznak szigorúbb előí­rások, gyakorlatilag mindkettő ugyanazt nyújtja. A legkevesebb hátránya talán a dugós defektjaví­tónak van, kis szakértelemmel és megfelelő fizikai erővel korrekt javí­tások végezhetők el vele, amelyek hosszú távon is megállják a helyüket.

 

Csí­kos János

Gumiszerví­z – Bp. XV. ker. Széchenyi utca 55. Tel.: 06 20 927-9604

Én még mindig a dugózást tartom a legbiztosabb módszernek. A defektspré sem rossz, de az nem ennyire tartós. A zöld és a kék folyadék rendkí­vül hasonlí­t egymásra, mindkettő nagyon hatékony, a próbák során pillanatok alatt eltömí­tették a lyukakat. Ezeket robogósoknak nyugodt szí­vvel tudnám ajánlani, hiszen azoknál nagyon nehéz az ú szélén javí­tani, ugyanakkor a kis átmérőjű kerék miatt biztosan nem lép fel kiegyensúlyozási probléma.

Fontos tudnivalók!

  • Frissen javí­tott gumival nagyon óvatosan hajtsunk és ne szállí­tsunk utast! Gyakran álljunk meg ellenőrizni a nyomást!
  • A hasadást és a szálszakadást nem lehet javí­tani. Az ilyen gumi fokozottan veszélyes.
  • Ne járjunk javí­tott gumival, amint lehetséges, cseréljük le!