Döbbenetes lett az új Yamaha R1

Egyből két változatban készül, igaz, a pályakivitelnek számí­tó YZF-R1M teljesí­tményéről egyelőre hallgatnak. De az utcai változat is lenyűgöző.

Lehet hanyatt esni: az új Yamaha R1-hez mérhető újí­tást japán sportmotortól nagyon rég nem láttunk – nem számí­tva a Kawasaki Ninja H2-őt, de az inkább technológiai demó, mint Superbike-homológ sportmotor.

 

Bemutatók és kiállí­tások EICMA 2014 újdonságai

 

 

A korábbiaktól eltérően a Yamaha YZF-R1 két változatban készül, amiből a csúcskivitel, azt YZF-R1M már igen-igen közel áll a japán gyártó MotoGP-versenygépéhez, az YZR-M1-hez.

Az utóbbi, limitált sorozat csak pályahasználatra alkalmas, karbon idomokkal, versenyzésre felkészí­tve, fél-aktí­v Öhlins futóművel szerelve érkezik. Többet nem tudni róla, még a korábban beí­gért 230 lóerőről is hallgatnak.

Az alap Yamaha R1-ről viszont már lényegesen több derült ki: nem kell az extra M betű, hogy mindenkinek leessen az álla. A 200 lóerős crossplane erőforrás hatalmas előrelépés az előző modellhez képest, ráadásul ez az érték ram-air rendszer nélkül értendő, amely bizonyos tempó felett további plusz lóerőket jelent majd.

 

Bemutatók és kiállí­tások EICMA 2014 újdonságai

 

 

A kiváló mechanika mellett az elektronikai támogatásra is nagy hangsúlyt fektettek – nem túlzás azt mondani, hogy az R1 elektronikai csomagja a legjobbak közé tartozik.
A kipörgésgátló és az ABS már lassan alapnak számí­t, a megcsúszás-gátló, a rajtautomatika, az egykerekezésgátló viszont már különlegesek.

ím hiába a sok segí­tség, egy sportmotornak ezek nélkül is jónak kell lennie: ha nem jó a vázgeometria, ha nagy az önsúly, ha esetlen a futómű, ez egész nem ér semmit. A Yamahánál ezekre is nagyon odafigyeltek: a magnézium-ötvözet kerekekkel csökkentették a rugózatlan tömeget, és szintén magnézium ötvözetből készült a hátsó segédváz. A motor össztömege szárazon 179 kg, menetkészen pedig 199 kg.
A futómű az eddig felsoroltakhoz méltó: elöl 43 mm-es KYB teleszkópvilla dolgozik – teljesen állí­tható, és visszajelzései is megfelelők lesznek, de természetesen elmarad az R1M fél-aktí­v Öhlinseihez képest.

 

Bemutatók és kiállí­tások EICMA 2014 újdonságai

 

 

A minőségi érzetet TFT kijelző és LED-es fényszórók növelik, a központi elektronikához pedig feláras extra a kommunikációs egység, amelyen keresztül motorozás után a pilóta letöltheti menetadatait.