Custom sarok: Angyal Spring Bob

A szimbólum olyan jel vagy kód, a szimbolikus értelmezés pedig olyan megközelítés, amely túlmutat a konkrét dolgokon és átvitt értelemben, magasabb régiókban is üzen valamit.

− Hogy mi? Springbok? Vagyis vándorantilop? Háát, fura név egy motornak… Jaaaa, hogy Spring Bob… A fenti értetlenkedés az Angyal Ákossal folytatott beszélgetés része. Azért hívott, mert elkészültek egy újabb épített motorral, természetesen Honda Shadow-ból. Tudják, az az Angyal Ákos, aki a Motorrevü lassan státuszban lévő motorépítője. Ha állandó, jelzővel illetnénk (lásd érettségi tételek, Homérosz, Odüsszeia), hívhatnánk úgy is, hogy Szájharmonikáját A WC-be Ejtő, vagy Shadow Építő Angyal Ákos.

Az állandó, más néven eposzi, vagy homéroszi jelzők ugyanis a hiteles ábrázoláshoz szükséges irodalmi kellékek, ilyen például a Leleményes Odüsszeusz, vagy a Hókarú Nauszika stb. szerkezetek. Mi, nagy lírikusok eposzaink során gyakran fordulunk az ábrázolás eme kifejező eszközéhez. Ákos első eposzi jelzőjének értelmezését most hagyjuk, a Shadow Építőt meg úgyis ismerik a Motorrevü rendszeres olvasói. Ő az, aki csakis és kizárólag Honda Shadow-ból épít motorokat. De nem bánt. Tehát Spring Bob… a név roskadozik a szimbolika súlya alatt. Megértése nem sokkal egyszerűbb, mint egy Dan Brown regény cselekményéé.

A Spring angol szó − jelentése rugó − utal arra, hogy a motor első kerekét springer villa vezeti, de finoman, szinte észrevétlenül utal az évszakra is, amikor a motor épült, ugyanis a szó tavaszt is jelent. Ez bizony az idei év vírusterhes tavasza volt, amitől neve kis híján Karantén Bob lett, ami, valljuk be, azért nem hangzik olyan jól. A bob szó angol szó, jelentése fenemód sokrétű, a motorozásban elsősorban talán azt jelenti, hogy rövidre vágott, ettől egyben egy motorépítési stílust is jelent.

A Spring Bob így aztán a bonyolult jelentéstartalom csúcsaként egy olyan motorra utal, amely springer villás is, meg bobber is, vagyis Spring Bob. Ha a szimbolika bonyolult dolog, hát legalább olyan bonyolult kérdés meghatározni, hogy motorunk most akkor melyik kategóriába tartozik, mert ráadásul gyanúsan chopperes jegyek is fellelhetők rajta. Egy egzakt rendszerben gondolkodó német kolléga ezen a ponton érkezne el a harakirihez… pontosabban a Selbstmordhoz, a kreatív magyar elme azonban nem hátrál meg. Nem sorolja kategóriába a motort, amiről azt érdemes tudni, hogy elkezdett, majd félbehagyott átépítési állapotban került Angyal Ákoshoz és fiához. Volt benne ugyan egy springer villa, de az nemcsak rugózott, de erősen hajlott is motorozás közben, tehát cső létére is laprugók szerepét játszotta, ráadásul egy idő után már nemcsak motorozás közben hajlott, hanem álló helyzetben is.

Atya és a Fiú összedugta a fejét, és úgy döntött, a springer villa marad, de azt megerősítik, hogy kevésbé legyen ön- és közveszélyes. A megoldás amúgy az ECO Springer nevet is viselhetné, ugyanis építője felettébb gazdaságos megoldást választott, amikor felhasználta a Shadow eredeti alsó és felső kormánykiflijét. A Spring Bob amúgy egy kissé Rat Bobnak is indult, ráadásul egy minimál Rat Bobnak, így nem volt rajta első sárvédő, és a hátsó is inkább dizájnelem, mint gyakorlatias kiegészítő.

Arra viszont tökéletesen alkalmas, hogy esőben motorozva az elölről-hátulról felverődő eső és sár mintegy vertikális felezővonalat húzzon az elszánt motorosra. Léteznek ugyan olyan helyek e sártekén, ahol egyedi eljárás során egy hasonló járművet is forgalomba lehet helyezni a megfelelő dokumentációk csatolásával, de azok bizony valahol máshol vannak, így legkésőbb ennél a pontnál el kell árulnunk, hogy a Spring Bob nem kerül kereskedelmi forgalomba, azt show bike minőségben az építők megtartják maguknak.

Ha tovább tallózunk az amúgy kifejezetten egységes képet adó, szemre való motoron, újabb érdekességre bukkanunk – az érdekesség szót egy vizsgabiztos gyilkos szarkazmussal ejtené ki száján – a merev hátsókerék-megvezetést imitáló merev hátsókerék-megvezetésre. Aki ismeri a Honda VT600 Shadow-t, az tudja, hogy hátsó futóműve csodaszép hard tail kinézetű, valójában központi rugóstagos lengővillát talál a motoron. A szakértő olvasó látja hát, hogy milyen mély értelmű, már-már ironikus logikai csavar található e megoldásban. Az érdekes megoldások sorára a váltó teszi fel a koronát.

Az ugyanis egy kézi váltó… − lábkuplunggal – vágja rá a tájékozott olvasó, de téved. Ugyanis itt is egy ravasz csavar található a koncepcióban. Ha valaki végképp meg akarja nehezíteni a saját maga életét, az általában a kézi váltót lábkuplunggal szokta bonyolítani a „ha már lúd, akkor legyen kövér” elv mentén. Itt azonban nyomát sem találjuk a lábkuplungnak, ugyanis az a botváltó végére lett applikálva, hasonlóan a hagyományos kézi kuplungokhoz.

Hogy ez újabb fricska-e a világnak, vagy gyáva megfutamodás az abszolút radikalizmus elől, azt nem tudjuk eldönteni. Hadd nyugtassuk meg az elgyötört elméjű Olvasót, aki megpróbál eligazodni a logikai szimbolikus jelentések, logikai csavarok és ironikusan másságos nevek, megoldások között, hogy nem lesz több ilyennel dolguk a Spring Bobról szóló cikkben. Ugyanis már csak annyit kell elárulnunk az építés hátralévő részéről, hogy a motor előre-hátra ballonos gumikat kapott és egy kifejezetten keskeny kormányt, amellyel viszont egy kifejezetten hosszú megvezetésű első kereket kell irányítani.

A kormány végeire gyönyörű eloxált alumíniummarkolatok jöttek, a vázra pedig egy aszkétáknak való lapos tányérnyereg, mindenféle tömés nélkül, viszont eredeti kecske szőr-bőr bevonattal. Talán nem túlzunk, ha azt állítjuk, hogy a köztudottan kecskeszőrbe öltözött Robinson Crusoe egyszerűen oda lett volna érte. De nekünk is tetszett. Legalább annyira, mint a hihetetlenül jópofa rácsos lámpabúra, amelynek stílusa visszaköszön a légszűrőház burkolatán. Na, a fricskák sora itt tetőzik.

A lámpa üvege ugyanis átlátszó fekete bevonatot kapott, hogy a Spring Bob a fizika mai állása szerint nem létezőnek minősített fekete fénnyel világítsa meg maga előtt az utat. Ha ennek nincs valami egészen mély értelmű jelentősége, akkor semminek. Annyira, de annyira mély ez a jelentés, hogy fogalmunk sincs arról, hogy mi lehet az.

Fotó: Mező János