Cruiserek

CELEB VAGYOK…  …ments ki innen? Na nem. A Harley‒Davidson Fat Boy S és a Moto Guzzi California Custom mindketten filmvászonra való hősök. ílommotorok rendezők és történetmesélők számára egyaránt.

A motorkerékpárok szárnyakat adnak a fantáziánknak és álmodozásra késztetnek. Szí­nésszé varázsolnak bennünket életünk filmjében, vagy maguk vállalják a főszerepet. Elvisznek a történések helyszí­nére, vagy maguk varázsolják szí­ntérré az országutat. Néha kí­nos helyzetbe hoznak minket, máskor kimentenek belőle. Ők maguk a hősök, vagy éppen hőst csinálnak valakiből – a filmvásznon vagy a való életben. Ez nem kizárólag, de azért elsősorban a nagy cruiserekre érvényes. Hatalmas motorok. Rengeteg fém, klasszikus formanyelv, óriási erőforrások. Cool főszereplők nagy fellépése a maximális élményekért. Itt bőven van mit nézni és megérinteni. Funkcionalitásuk a lényegre koncentrál: az élvezetes motorozásra. Nincsen rajtuk koffer, szélvédő, nincsenek problémáik. Rövid rugóú, kis szabadmagasság. A túrafelszereltség és a sportos ambí­ciók amúgy is csak megzavarnának egy álmodozós hétvégi forgatást.

 

Motorok Tesztek galériája Összehasonlí­tó teszt - Cruiserek (2016)
Kattintson a képre a galériához!


Ha a kétkerekű álomiparról van szó, akkor a Harley‒Davidson és a Moto Guzzi előadásán mindenki az első sorban akar ülni. És ők most két í­géretes nevű szereplőt neveztek be a show-ra: Harley‒Davidson Fat Boy és Moto Guzzi California. Már a hangzásuk is! Magától értetődő, még azoknak is, akiknek fogalmuk sincs a motorokról. Lazaságot és erőt í­gérnek, napszemüveget, szabadságot, egy vacsorát a prérin vagy a Cí´te d’Azurön. És még egy rakás ilyen cruiserklisét. Csodás. A forgatókönyvvel í­gy meg is lennénk, induljon a próbafelvétel!

 

Motorok Tesztek galériája Összehasonlí­tó teszt - Cruiserek (2016)

Motorok Tesztek galériája Összehasonlí­tó teszt - Cruiserek (2016)

Motorok Tesztek galériája Összehasonlí­tó teszt - Cruiserek (2016)
Kövér fiú: a könnyűépí­tés a Fat Boy esetében nem játszik, viszont számos szemet gyönyörködtető részlet van rajta. Az elképesztően erős 110 köbinches Screaming Eagle-motor eddig csak a CVO-modelleknek járt

 

A Fat Boy erre a tesztre külön személyi edzőt fogadott, és vadonatúj S modellként indul. A megszokott 103-as helyett 110 köbinches Screaming Eagle-erőforrása van, amelyből eddig csak a limitált darabszámban gyártott Custom Vehicle Operations (CVO)-modellek részesülhettek. Mindez a következőket jelenti: 1690 helyett 1801 cm3-es lökettérfogat, 79 helyett 93 lóerős teljesí­tmény és 132 helyett 146 Nm maximális forgatónyomaték. Előrebocsátjuk: sorozatgyártásban ez az erőforrás egy hagyományos cruiserhajtómű definí­cióját fedi le. Annyira amerikai, mint egy 45-ös colt.

 

Ezek mellett a California Custom, a legamerikaibb európai motorkerékpár sarokszámai már-már szerénynek tűnnek. A mandellói sasnak be kell érnie 1380 cm3-es lökettérfogattal, de azért mégiscsak ő a legnagyobb kéthengeres a vén Európából. Rövidebb löketének, nagyobb sűrí­tésének és négyszelepes technológiájának köszönhetően ugyanakkor mégis büszke 97 lóerő áll a papí­rjaiban, és a gyártó 120 Nm maximális nyomatékot í­gér. Hasonló szinten vannak tehát. Vajon melyikük bemutatkozása sarkallja tapsra a rendezőt? Csendet kérünk, kamera indul, felvétel!

 

Motorok Tesztek galériája Összehasonlí­tó teszt - Cruiserek (2016)
A klasszikus: a Harley pilótája mélyen a motorban ül, a kormány magas és a lábtartótrepnik messze elöl vannak. Tipikus Fat Boy

 

A két motorkerékpár már megjelenésében is eltérő filozófiát testesí­t meg, különböző örökség rejlik bennük. A Fat Boy méltó a nevére. Közelkép: vastag villaszárak, jókora tank, széles teli kerekek, nagy lámpa, hatalmas szarvasagancskormány, brutális méretű erőforrás. Az egészet nemes módon matt feketébe burkolták, egy hangyányi krómot ott találunk rajta, ahová az tényleg illik – és már kész is egy ifjú ikon új interpretációja. Úgy tűnik, mintha minden alkatrészét egy darabból marták vagy öntötték volna. Első pillantásra tehát nem sok minden változott a Fat Boy 25 évében. De a Harley‒Davidson folyamatosan fejlesztette a motort, í­gy ma az ABS, a hatfokozatú váltó, a tempomat és a fedélzeti számí­tógép is alapfelszereltség. Az üléspozí­ciót a legjobb cruisersztenderdek szerint alakí­tották ki, talán csak a kormány furcsa formája zavaró kissé. Bár a kövér fiú szintén nevéhez illően 334 kilogrammot nyom a mérlegen, de biztosan fekszik az úon, hiszen a súlypontja olyan alacsonyan van, mint a Transformers-film párbeszédeinek szí­nvonala. Mindehhez a váz jóval merevebb, mint a régebbi Fat Boy-okon, az abroncsméretek motorozásra alkalmasak, a geometria jól sikerült. Ezzel a Harley menettulajdonságai a maga lehetőségein belül homogének, nagyon alacsony, mindössze 670 milliméteres ülésmagasságával igazi easy rider. Persze az erőforrás alatt elhelyezett rugóstagok 86 milliméteres rugóúja igen szerény, az érzékenyebbek valószí­nűleg kicsit kényelmetlennek tartják majd. A milwaukee-i műhely rajongói számára azonban ez az igazi Rock N Rolla. Csak a magányos négydugattyús első féknyeregnek kell küzdenie azzal az embert – és féknyerget – próbáló feladattal, hogy a 300-as tárcsa segí­tségével lelassí­tsa a monstrumot. Egyáltalán, a Fat Boy hathatós közreműködést igényel pilótájától a fékezés, a sebességváltás, a kuplungolás és a kormányzás terén. Amit aztán bőséges V2-es nyomatékkal hálál meg. A Twin Cam 110 B szép lágyan veszi a gázt, de ha arról van szó, megvadult bikaként is tud viselkedni. így kellene ezt minden Harley-nak. Mindehhez a Fat Boy csodás basszussal zeng a legfinomabb Dolby Sounddal – tökéletesen elviselhető hangerővel. Olyan csodásan megy neki a dolog, hogy időnként mégis szeretnénk, ha valamivel jobban be lehetne dönteni. De a lábtartó trepnik és az aszfalt túlságosan könnyen bonyolódnak hármas tí­pusú találkozásokba.

 

###

 

A California Custom ugyanakkor – bár ő is nehézsúlyú cruiser – csiszoltabb, filigránabb. Európaibb, ha í­gy akarjuk. Már az üléspozí­ció is azt mutatja, hogy mennyire más a manőverezhetősége. A pilóta sokkal magasabban ül (755 milliméter), inkább a motoron, mint benne, a kormány valamivel előrébb van, a lábak kissé hátrébb. Nem sportos, de azért egy kicsit aktí­vabb. Részleteiben a Custom elegánsabb, játékosabb, dizájnosabb. Nézzük meg a fényszórót, a kilométeróra-egységet vagy a LED-es hátsó lámpákat! Ez a figyelmesség a Harley-nál is megtalálható, de hasonlí­tsuk csak össze a Guzzi tiszta kidolgozását a Harley itt-ott elég darabos csavarjaival. A California szolid megjelenését jól kiegészí­ti a kezelhetősége: könnyen járó kuplung, finom váltó, harapós fék, ennek megfelelő, kellő tartalékkal rendelkező futómű.

 

Valóban lenyűgöző, ahogy a Guzzi egy Clint Eastwood-hős sztoikus nyugalmával lendül végig a hosszú í­veken. Nem csoda, hiszen az 1685 milliméteres tengelytáv, valamint a 155 milliméteres utánfutás nagyon-nagyon hosszú. Bár súlypontja érezhetően magasabban van, ami különösen városban bizonytalanabbá is teszi a motort, és lomhábban is kanyarodik, de futóműve érezhetően jobban teszi a dolgát, nem is beszélve arról, hogy jóval nagyobb mértékben dönthető. Nem, ettől még nem lesz sportos, de a Moto Guzzi teletankolva 323 kilogrammos tömege azért legalább tí­zzel kevesebb, mint a Fat Boy-é. Benne van valami olyan finomság – és ez különösen országúon érezhető –, amely a Harley-t tudatosan nem érdekli.

 

Motorok Tesztek galériája Összehasonlí­tó teszt - Cruiserek (2016)Motorok Tesztek galériája Összehasonlí­tó teszt - Cruiserek (2016)
Elegáns hölgy: a California Custom is hatalmas motorkerékpár, formanyelve viszont játékosabb, filigránabb. Az 1400-as kéthengeres Guzzi-motor erős és sármos. Ráadásul csodásan vibrálMotorok Tesztek galériája Összehasonlí­tó teszt - Cruiserek (2016)

 

Még ha az 1400-as lökettérfogata nem is éri el a Fat Boy-ét, és a mérőpadon néhány lóerőt el is fújt a szél, a Guzzi kéthengerese szintén kiváló cruisermotor. Kis fordulaton erősen tol, ugyanakkor szabályosan pörgősnek neveznénk. A menetteljesí­tményekre vetett pillantás elárulja: a California Custom és a Fat Boy S gyorsulása és nyomatékrugalmassága szinte semmiben nem különbözik egymástól. A good vibrationsért azonban egyértelműen az olaszoknak járna a pluszpont. Az 1400-as modell olyan csodásan rázkódik és pulzál, hogy a dupla kiegyensúlyozótengellyel ellátott Harley vele szemben már-már szelí­dnek tűnik. Végül megjegyeznénk, hogy az őszi időjárásban mindkét modell abroncsai vészjelzést érdemelnek. Az eső, a hideg és a tesztmotorok tartós használatra szánt Dunlopjai nem a legjobb barátok. De legalább a Californiának a korszellemnek megfelelően van egy finoman működő háromfokozatú kipörgésgátlója is. És a gázsija is szerényebb. A forgalomba helyezéssel együtt is csak 18 000 eurós ára, ha megnézzük, mit is ad cserébe a Harley-hoz képest, szinte tisztességtelen ajánlatnak tekinthető. Az 1300 eurós felár a Fat Boy S 110-es S motorjáért az alapváltozattal szemben ugyanakkor teljesen rendben van.

 

Motorok Tesztek galériája Összehasonlí­tó teszt - Cruiserek (2016)
Nem annyira pimasz: magas ülés, a kormány előrébb, a lábtartók valamivel hátrébb vanank. Kevésbé laza, viszont valamivel aktí­vabb

 

De ezzel tényleg elég a száraz tényekből. Két világszár értékét nem lehet patikamérleggel kimérni. Ehelyett inkább élvezzük, ahogy elkápráztatnak minket fellépésükkel. Ha valóban szí­nészek lennének, akkor a Harley‒Davidson minden bizonnyal Arnold Schwarzenegger lenne a Terminator 2-ben, ki más. Kemény külső, dagadó izmok, fekete bőrdzseki, mégis lágy belső. Rokonszenves akcióhős, akinek van szí­ve. A California Custom ugyanakkor inkább Monica Bellucci lenne a Mátrixban. Elegáns, fekete hajú szépség, a legkisebb részletekig tökéletes stí­lussal. Sötét csábí­tó, aki inkább a jók szí­vét töri össze, mintsem a gonoszok csontjait. Mindketten igazi sztárok, karakterszí­nészek életed filmjéhez. Csapó!