Can-Am Spyder – A kátyúba úgyis belemész!

Az orrán egy csomó fényszóró, testében bőséges tárolóhely, úgy küzdi le a kanyarokat, mintha hullámok volnának – akár teherhajóhoz is hasonlí­thatnánk a Can-Am Spyder RT-S Roadstert. Nagyon különleges érzés haladni vele, olyan élmény, amit eleinte szokni kell.

Idézet a Can-Am prospektusából: „The more miles you ride, the more alive you feel”, vagyis „Minél többet mész vele, annál határozottabban érzed, hogy életben vagy” – nagyjából í­gy lehetne magyarra fordí­tani a kedvcsináló mondatot. A Sypder RT-S Roadsterrel bevett első kanyar után rögtön tudja az ember, mire gondoltak a cég marketingesei: mindennél világosabban érzi, hogy él, mintha egyenesen a halál torkából menekült volna meg. Kezdők számára valódi újdonságot és igazi kihí­vást jelent kanyarogni a Spyderrel. íllandóan ki akar szabadulni a kezükből, mindig az í­v külseje felé törekszik.

Pedig először jól indul minden. Úgy lehet ülni rajta, akár egy rendes motorkerékpáron, a kormány fogása és a motor hangja is pontosan olyan. A Rotax jól ismert, 60 fokos hengerszögű V2-ese hajtja, az, amely már az Aprilia Millében is bizonyí­totta képességeit. Itt szelí­debb kivitelben jut szerephez: 96 LE (7500 ford./perc) a teljesí­tménye és 104 Nm (5500 ford./perc) a maximális forgatónyomatéka. A kisebb sarokszámoknak nincs különösebb jelentőségük, elvégre mindössze 417 kilogramm az RT-S Roadster tömege.

Can-Am-újoncoknak ez a teljesí­tmény is teljességgel elegendő, már csak azért is, mert a szokatlan vezetési élmény miatt először tapasztalatot kell szerezniük a háromkerekű csodabogár irányí­tásában. Fékezni csak lábbal lehet, kuplungolni nem kell, a váltások a bal markolatnál lévő billenőkapcsolóval kivitelezhetők. Kapcsolni csak feljebb lehet, a visszaváltásokat elintézi a félautomata erőátviteli szerkezet – minden esetben egy-egy határozott gázfröccs kí­séretében és a kelleténél valamivel lassabban. Aki igazán olajozottan akar haladni a motorral, annak érdemes magának intéznie a visszaváltásokat is.

Előbb persze le kell küzdeni az akadályokat. Az egyik legfontosabb ezek közül, hogy a Can-Am pilótájának éppen ellentétesen kell mozognia azzal, mint ahogy rendes motorkerékpáron tenné. Ha például balra kanyarodik, akkor jobbra kifelé kell dőlnie az ülésen, ha pedig jobbra kanyarodik, akkor balra kifelé. Rögtön az a reflex lesz úrrá rajta, hogy áthelyezze a testsúlyát a kanyar belső í­vére, az eszébe sem jut, hogy a kormányt fordí­tsa el. Márpedig a kormány működtetése nélkül nem hajlandó irányt változtatni a makacs öszvér, nem lehet vele sima átterheléssel szűkebbre venni az í­vet, mint egy kétkerekűvel. Hasonló a helyzet, mint a személygépkocsiknál, ott sincs sok értelme balos kanyar előtt balra dőlni az ülésben.

Egy szó, mint száz, aki Can-Am Spyderrel akar „motorozni”, annak el kell sajátí­tania a megfelelő vezetési technikát. Minél jobban elsajátí­tja, annál nagyobb örömét fogja lelni a közös percekben. Boldogan fogja tapasztalni, hogy végre arra megy a jármű, amerre ő szeretné, és ha kellő határozottsággal mozgatja a kormányt, kifogástalanul le tudja követni a legkülönfélébb í­veket. Nagy baj nem történhet, hisz minden – ABS, TCS és SCS – van a fedélzeten, ami biztonságosabbá teszi a haladást, ráadásul igencsak defenzí­v az egyes rendszerek hangolása.

Ha már itt tartunk: még a hatalmas méretű, elektromosan állí­tható plexivel, ülésfűtéssel, markolatfűtéssel (az utaskapaszkodók is fűtött kivitelűek), rádióval és összesen négy tárolórekesszel ellátott RT túraváltozat vezetését is hamar olyan szintre lehet fejleszteni, ahol már folyamatosan működnek az elektronikus asszisztensek. A kipörgésgátló szigorú következetességgel teszi a dolgát, nagyban megnyirbálva ezzel a kanyarokból való kigyorsí­tás lendületét. Az SCS nevű elektronikus stabilizáló-rendszer kellő késleltetéssel, finoman szabályoz, szükség esetén lefékezve a megfelelő kereket.

Biztonsági felszerelésben tehát nincs hiány, mint ahogy kényelmiben sem. Legalább olyan komfortosan lehet utazni a Spyder RT-S-en, mint egy Honda Gold Wing vagy BMW K 1600 kaliberű szupertúramotoron. Felszereltsége beépí­tett háttámlájú, kellemesen puha párnázatú ülést, előnyösen magas plexit, keskeny tank/ülés átmenetet és állí­tható lábtartókat, ill. trepniket (elöl-hátul egyaránt) tartalmaz. Mindezt 155 liternyi hasznos poggyásztérfogattal spékelte meg a gyártó, az emlí­tett volumen a topcase, a két koffer és az orridomban lévő mély „csomagtartó” között oszlik el. Utóbbiban függőlegesen elfér két sisak. Az emlí­tetteken túlmenően nem hiányozhatnak az olyan részletek sem, mint a tempomat, az audiorendszer (iPod-csatlakozóval a hátsó tárolórekeszben), a sebességfüggő hangerő-szabályozás és a külön az utasnak szánt hangszórók.

Amivel viszont nem rendelkezik a Spyder, azok a Kawasaki VN 1700-éit vagy a Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limitedéit felülmúló menetteljesí­tmények. 6,2 másodperces gyorsulása és 165 km/óra végsebessége nem mondható átlagon felül jónak. Motorkerékpáros mércével mérve, természetesen.



Can-Am Spyder Roadster Celebration 2012 – Háromkerekű-vezetési ismeretek haladóknak
Minden év május 18-án és 19-én nemzetközi háromkerekű-találkozónak ad otthont a franciaországi Auvergne-ben található Clermont Ferrand. Az idei, Can-Am Spyder Roadster Celebration 2012 nevű rendezvényre huszonegy országból érkeztek látogatók,hogy tapasztalatot cseréljenek egymással, és élvezzék Franciaország eme tájegységének szépségeit. A helybéliek szí­vélyesen fogadták őket, őslakosok és turisták egyaránt érdeklődéssel fordultak a motorosok által rendre lenézett, kisautónyi első nyomtávval rendelkező járműveik felé. Egyikükből önkéntelenül tört felszí­nre a kérdés a rendhagyó koncepció láttán: „Milyen érzés vezetni egy ilyen háromkerekűt?” A válasz szerint „Inkább, mint egy kabriót, nem pedig, mint egy motorkerékpárt. Rendesen gépészkedned kell a kormánnyal, hogy be tudd venni a kanyarokat. De pont ettől olyan élvezetes a dolog!”

 Motorok Can-Am Spyder RT-S Roadster

Főleg a túlzottan biztonságosra hangolt sebességfüggő szervokormány, ABS és ESP szokott kritika tárgya lenni motorosok körében. íllí­tásuk szerint nem hagynak elég önállóságot a vezetőnek az elektronikus biztonsági rendszerek. A gyártó, a Bombardier Recreational Products (BRP), amely vezetéstechnikai tréninget és szervezett tesztvezetést is kí­nál az érdeklődőknek a rendezvény keretein belül, azzal érvel, hogy nála kiemelten fontos szerepet játszik a biztonság. Az eseménynek egyébként a Clermont Ferrand-tól mintegy tí­z kilométerre található versenypálya, a Circuit de Charade ad otthont. Itt bárki nyugodtan kitombolhatja magát háromkerekűjével, igaz, csak intenzí­v testi rásegí­téssel, a fék, a gáz és a kormány megfelelő összjátékával lehet elérni, hogy levegőbe emelkedjenek az első kerekek.

Motorok Can-Am Spyder RT-S Roadster

A Can-Am Spyder Roadster-tulajdonosokkal és a tí­pus iránt érdeklődőkkel folytatott beszélgetésekből kiderül, kikből is verbuválódik e különleges járművek célközönsége. „Akik a sportos motorozás hí­vei, azok legfeljebb egy-két napig fogják érdekesnek találni ezt a járgányt, mivel túlságosan szűk menetdinamikai korlátok között mozog” – jegyzi meg az egyik angol résztvevő. „Azokat viszont, akik egyhangúnak találják az autózást, és túl veszélyesnek tartják a motorozást, intenzí­v élményben részesí­ti a Can-Am Spyder” – teszi hozzá egy másik látogató. A férfi és női felhasználók többsége középkorú vagy annál idősebb. Még van bennük elég kalandvágy, és tudnak lelkesedni a háromkerekű koncepcióért. „Egy csomó holmit magaddal tudsz vinni az RT-n, ha éppen nagyobb úra indulsz vele. Mi már több ezer kilométert tettünk meg biztonságosan a feleségemmel Európa-szerte” – hangzik az egyik vélemény.

Motorok Can-Am Spyder RT-S Roadster

Hasonlóan a motorostalálkozókhoz, ezen a rendezvényen is megosztották egymással véleményüket és tapasztalataikat a látogatók, szám szerint 650 ember. Intenzí­v eszmecserét folytattak továbbá járműveik egyedi alakí­tási lehetőségeiről. Ami feltűnő volt: mindenki szilárd meggyőződésből választotta magának a Can-Am Spyder Roadstert, ami rendjén is van, hiszen, mint arról fentebb már szó esett, nem a hagyományos motorkerékpárok alternatí­vája kí­ván lenni e rendhagyó közlekedési eszköz.