Cagiva Navigator – Kékszakállú kapitány

A Cagivánál az utóbbi idí´ben egyik szenzáció követi a másikat. A két Raptor-modell után a Navigatorral egy újabb fejezet kezdí´dött a Hogyan épí­tünk még jobb Suzukit? cí­mí» folytatásos regényben.

Ezt a túraendurót is az a V-kettes hajtja, amely 1997-ben a Suzuki TL 1000 S-ben debütált, és amely most már olyan kifogástalanul mí»ködik, ahogy ezt a megjelenésekor is szerettük volna. A Suzuki és a Cagiva együttmí»ködésenek köszönhetí´en a blokk most egy nagy enduróba is beépült. Névleges 97 lóerí´vel megfosztották némi csúcsteljesí­tménytí´l, viszont a küldetésének megfelelí´en még több nyomatékrugalmasságot kapott.

Nyolc óránk van arra, hogy a Cagiva-gyár környékén kipróbálhassuk, a Navigator tényleg alkalmas-e a hosszú túrázásra. Egy dolgot már az oldaltámaszon állva sem tud letagadni az új Cagiva: rokonságát a továbbra is kapható Ducati-motoros Gran Canyon 900-zal. Ugyanazok a formák, ugyanaz a karakteres arc, ugyanaz a játékos dupla benzinsapka – és ugyanaz a sikamlós hátsó csomagtartó. Valamint ugyanaz a tökéletes üléshelyzet. Úgy érezzük, mintha nem is a motoron, hanem benne ülnénk.
A Cagiva 210 kiló száraz súlyt í­gér, ez csak kettí´vel több a Gran Canyonnál.

Teletankoltan, ví­zzel és olajjal körülbelül 235 kilós lehet a Navigator. Tehát egyértelmí»en könnyebb, mint a BMW R 1150 GS, a Honda Varadero vagy a Triumph Tiger. De nem csak ezért van jó esélye a Navigatornak; ahol a Triumph meg a BMW már nem tud velük tartani, ott még 97 lóerejének köszönhetí´en kí´kemény meccset ví­vhat majd a Varaderóval. És nem csak a papí­rforma szerint, mert hat- órányi motorozás után igazolhatjuk, a Navigatorban a japán erí´forrás nagyon kulturáltan, lágyan gördül, keveset fogyaszt (átlagban hat litert) és óriásit tol. Szinte hihetetlen, hogy a rövid bemelegedési fázis után már alacsony fordulatról milyen erí´teljesen csörtet elí´re a nagy V-kettes, mennyire spontán és rángatás nélkül reagál a gázmarkolat legkisebb moccanására, miközben a két Lafranconi-hangtompí­tóból vidám, tipikus staccato adja az akusztikus aláfestést. Végigkapcsolva a könnyen mí»ködí´ hatsebességes váltót, pillanatok alatt 200-at olvashatunk le a kilométeróráról. Az idom még 160 fölött is jó szélvédelmet nyújt, de ilyenkor a légörvények miatt már nincs csend a magas szélvédí´ mögött.

De a V-kettes nem csak száguldásra alkalmas. Ha akarjuk, kényelmesen barangolhatunk, végig a hatodik sebességfokozatban – akár kettesben is. A hátsó ülés széles és jól párnázott. Aki szí­vesen utazik csomaggal, az választhatja a Navigator T-t, mert azt szériában oldalsó és felsí´ pakkdobozokkal szállí­tják. De a Navigator igazi vadászterülete a kanyargós országú. Itt, feledve minden túraendurós jelleget, az lehet, ami tényleg lenni akar: egy funbike. Egyetlen más túraendurónak nincs enynyire sportos futómí»ve, és a Navigator újra meg újra meglep feszes, direkt jellemével. Kevésbé enduro, mint inkább nagyon jól hangolt utcai motor. Még a legbrutálisabb fékezéskor – és a Cagiva jól, nagyon jól fékez – sem éri el határait a nem beállí­tható, de nagyon jól hangolt elsí´ teleszkópvilla. Nem süpped be, és nem üt fel.

A feszes hátsó is jól harmonizál az elsí´ rugóstaggal, mégsem fárasztja a pilótát. Kiváló stabilitása miatt a Navigator mindig megbí­zható, akár szí»k, akár nyújtott kanyarokban. Ha nem tartozik is a Cagiva a legkezesebbek közé, széles kormányával mégsem kell sok erí´ a dí´lésszög-váltásokhoz. A lassú, zökkení´s szakaszok sem okoznak gondot a Navigatornak. Csak ha mélyen befékezünk a kanyarba, akkor érezzük a felegyenesedési hajlamot, ami pedig nem jellemzi a Metzeler ME Z4-et. Igen, ME Z4. Az olaszok itt saját újukat választva eleve lemondtak a terepre valamennyire is alkalmas gumikról. Inkább a tartósabb, halkabb és tapadósabb utcai gumikat választották, elöl 18 colos méretben.

Ez a konstrukció minden vonatkozásban pont illik a túraenduro-téma új, olaszos értelmezéséhez: „Nálunk mindig minden egy kicsivel sportosabb.” Tényleg gazdagí­tja a motorkí­nálatot a Navigator. És hogy miként szerepel a konkurencia nagy túraenduróival szembeni erí´próbán, azt hamarosan kiderí­tjük egy összehasonlí­tó tesztben.