Buell XB12 R reloaded

A motorépí­tők és az épí­tett motorok rajongói között ismert mondás, hogy “Biker’s work never done”, ami valami olyasmit tesz, mint hogy egy “Motoros munkája soha nincs készen”.

Mint a fenti idézetből is látszik, az amerikaiak imádják az ütős, vagy az annak vélt szlogeneket, és úgy látszik, ezek már nemcsak a filmek elengedhetetlen kellékei, hanem a customizálásnak is.

 

Motorok Custom sarok Sapka Buell XB12 R
Kattintson a képre a galériához!


A soha nincs készen értelmezése persze lehet sokféle, és mint ilyen, a lustaságra is adhat mentséget, de menekülési úvonalat jelenthet a magát túlvállaló motorépí­tőnek is.

 

Alább bemutatott motorunk, amely valaha egy Buell XB12 R volt, nem először szerepel lapunk hasábjain. 2013/2-es számunkban már bemutattuk egy korábbi verzióját, de az már akkor sem az első élete, megjelenési formája volt, hanem vagy a harmadik.

 

A munka már akkor is mellbevágó volt, nem hittük, hogy a hatást lehet még fokozni. Tulajdonosa pedig azt nem hitte, hogy nem lehet, í­gy rábí­rta hazánk vezető nemzeti motorépí­tőjét, Sapkát, hogy folytassa az átalakí­tást, kí­sérelje meg a lehetetlent, finomí­tsa tovább a motor megjelenését, és ha lehet, amúgy is magas fokú műszaki megoldásait.

 

Motorok Custom sarok Sapka Buell XB12 R

 

Sapkáról – akinek létezése nem is értjük, hogy kerülhette el a Hungarikum Bizottság figyelmét – több í­zben megí­rtuk már, hogy jó ideje nem éri be optikai tuninggal, valós és egyedi műszaki megoldásokat fejleszt ki és gyárt le állandó tettestársával, Hunyadi Kornél úrral. így hát el lehet képzelni, milyen elvárásoknak kellett a negyedik létezési fázisába lépő Buellnek megfelelni. És ez í­gy rendben is van, mert már egy gyári állapotú Buell is olyan rendhagyó megoldásokról hí­res, mint például a peremfékek, az olajtartályként is funkcionáló lengővilla vagy az üzemanyagtankként is szolgáló váz.

 

###

 

Csak emlékeztetőül fussunk át az előző épí­tés műszaki kuriózumain. A váz ugyan eredeti maradt, de benne egy Erdős Csaba-féle, 1500 cm3-esre tuningolt Millennium hengeres blokk ékeskedik, spéci vezérműtengelyekkel. Külön bravúr volt már akkor is a nyitott primer hajtás. Hadd emlékeztessük a Kedves Olvasót arra, hogy a Buellekben akkoriban még Sportster erőforrások dolgoztak, azoknál pedig, akár csak a japánoknál, a blokk és a váltó egy egységet képez, a láncos primer hajtás egy fedél alatt búvik meg diszkréten. Amí­g nem jön Sapka, aki alaposan belenyúlt az elképzelésbe. Az oldaldeklit leszedték, a főtengely végére szí­jkereket gyártottak, és meg kellett oldani a forgattyúsház tömí­tését a főtengelynél és a váltó bemenő tengelyénél. A nyitott primer házat az eredeti fedélből alakí­tották ki.

 

Motorok Custom sarok Sapka Buell XB12 R

 

A felnik Hunyadi mester művei mindkét verzióban. Valaha háromküllős Kawasaki felnik voltak, melyekből kimarták a küllőket, és elöl radiálisan, hátul keresztfűzéssel újraküllőzték. Az utolsó átépí­tés során szétfűzték a felniket, a küllőket polí­rozták, az addig polí­rozott felnik fekete fényt kaptak.

 

Szintén ekkor készültek az új kormánykiflik, a kormánycsutkák, és a minden irányban állí­tható, vastagabb upside down villák is. A fotókon nemigen látszik, de a felső kormánykifliben mesterien graví­rozott Sapka Művek embléma dí­szeleg. A tank kapott egy légbeömlő-imitációt, és eredeti karbonszálas borí­tást, ezzel a sötét tónussal az egész motor hangulata megváltozott. Új lett a filigrán nyerget tartó váznyúlvány is, az átvariált kitámasztás miatt szinte lebegni látszik az ülés.

 

Motorok Custom sarok Sapka Buell XB12 R

 

Eric Buell megdöbbentette a világot az olajtartályként is szolgáló lengővillával, Sapka pedig megdöbbentette Eric Buellt azzal, hogy vékony térhálós cső lengővillát és külön olajtartályt készí­tett.

 

Mondhatnánk úgy is, hogy elkészí­tette a poén poénját. A farokidomot is átalakí­tották, az egymás alatti nagyobb, új zárófények sokkal jobban passzolnak a szintén egymás alatt lévő első fényekhez, mint az előző verziónál. Új akkumulátortartó is került, valamint megváltozott a motor geometriája azzal, hogy elöl a kiflikkel, hátul a lengővillával megtoldották a hosszát, í­gy a szekunder hajtást a kapható leghosszabb fogas szí­jjal kellett megoldani. Végezetül a kész motor kapott még egy kormánylengés-csillapí­tó egységet is.

 

Már az előző, ezüstben játszó Buell sem volt éppen az ártalmatlanság gördülő szobra, a megvadí­tott karbonverzió még agresszí­vabb kinézetével igazán fenyegető. A Mester amolyan techno café racernek tekinti munkáját, amely a 2014-es motorépí­tő világbajnokságon a Street Performance kategória második helyezését szerezte meg, két ponttal lemaradva az elsőtől, akinek egyébként csodálatos, merev vázas munkája alapjaiban kilógott kategóriájából…