BUB Motorcycle Speedweek – Teligázzal előre…

…ez a téma, a világ leggyorsabb motorosai között a sós sí­kságon, ahol rekordokat állí­tanak fel. A Bonville sóstón először találkoztak kizárólag kétkerekű sebességőrültek, és egy hajszál hí­ján új abszolú világrekord született.


A győzelem és vereség közti választás néha csak a másodperc törtrészén múlik, és 500 km/óra sebességnél egy ilyen döntéstől élet és halál függhet. Kb. 140 m/sec sebességnél a jármű szeli a levegőt, mely ekkora gyorsaságnál majdnem úgy viselkedik, mint a folyadék. 16 km hosszú az a nyomvonal, ahol a legjobbak felgyorsulnak nulláról több mint 500 km/órára. És az első kizárólag motoroknak megtartott sebességi találkozó utolsó napján a motoros világ mindössze egy gombnyomásra volt az új abszolú világrekordtól, de ez a gombnyomás az ejtőernyő kiengedése lett…

Az év nagy részében a Utah állambeli szeles és üres Sós sí­kság lakatlan és mentes minden élettől. Nem beszélve arról, hogy a terep nagy része ví­z alatt lehet és veszélyesen lágy. Miért pont az esemény előtt egy héttel kellett esnie, morgott sok versenyző a pocsolyákban. Hétfő késő délután volt, mikor az első versenyző a tóra gurult, mely méltó volt nevéhez, különösen a pálya tekintetében, mely teljesen vizesnek látszott. De a sok rosszban volt valami jó is. A kipufogó-gyártó és rekordvadász Dennis Manning elkészí­tett egy saját 16 km-es sóból kivágott nyomvonalat, és ide hí­vta meg sebességlázas kétkerekű cimboráit. „A motoroknak más szükségletei vannak, mint a Hot-Rodoknak vagy az autóknak, és teljesen más időbeosztásra is van szükség,” magyarázza Dennis Manning, „az idő megérett egy ilyen rendezvényre és a versenyzők száma is bizonyí­tja ezt.”


Mégis, a biztonság volt a fő szabály. És Dennis Manning tökéletes módon biztosí­totta annak a lehetőségét is, hogy AZT a csúcsot megdöntsék ezen a héten. Az AMA és a FIM képviselői minden eredményt dokumentálnak, és újabb csúcsok felállí­tására néhány új kategóriát vezettek be. Még az AMA is valahogy elvesztette az összes régi LSR (Land Speed Record) adatot… Ráadásként Dennis Manning kitalálta a saját osztályát, mely szintén bekerülhet a rekordok könyvébe, tréfásan a McGyver néven. Szembe állí­totta a mért sebességet a motor köbcentijével! (kmh/óra/ccm)

De a földi sebesség rekordok történelemének rajongói valódi rekordmúzeumot is láthattak. A jelenlegi csúcsot Dave Campos állí­totta fel egy dupla Harley-motoros Streamlinerrel, 1990. Július 14-én (518.2 km/órával), és ezt itt ugyanúgy kiállí­tották, mint az 1956-os Mangham-Wilson-Allen Triumph Streamlinert, ami új életre kelt szomorú végzetéből mely a birminghami Nemzeti Motor Múzeum lángjaiban érte utol, az évfordulós ünnepségen jobb kondí­cióban állí­tották helyre, és legnagyobb sikerének helyén mutatkozott be. 1956. szeptember 6-án a történelmi motorbicikli új csúcsot állí­tott fel 344.8 km/órával. A Streamlinerek és az S&S történetében csúcsdöntő motorok, valamint Dennis Manning Tenacious II-je további adalékok voltak az élő múzeumhoz, mely a hí­res hegyek előtt terült el.


Most viszont Dennis Manning „hetese” megpróbál túlszárnyalni mindent, ugyaní­gy Jimmy Odom az Ack-Attack Streamliner ülésében, mely egy repülőgépre hasonlí­tó, két  tuningolt Suzuki Hayabusa blokkos gép, és ezt akarja Sam Wheeler is aerodinamikusan tökéletes szivarformájú, csak egy turbó-feltöltős, 1350 cm3-es Kawasakira alapozott masinájával. Minden versenyző odafigyelt erre a három modern kétkerekűekre itt a Bonville tónál. De vannak egyéb osztályok is, melyek a verseny levesét fűszerezik. Köbcenti szerint osztályozva, kasznival vagy anélkül, áramvonalazva, oldalkocsis, vagy épp a Jay Allen által lovagolt 1942-es Indian.

Az Atlanti í“ceán innenső felén a földi sebesség rekordok kezdenek némileg divatjamúlttá válni, a motorozás nagy öregjei emlékeznek már csak az NSU és a Kreidler professzionális LSR kí­sérleteire. Az amerikai gyártok viszont még látják a leggyorsabb motor birtoklásának eszmei értékét. A V-Twin Powerbike gyártó Confederate-nek elhozta a maga Wraith projektjét, melyet egy komplett mozis csapat kí­sér. A McGyver osztály csak 3 motorral mutatkozott be, de nagy érdeklődést keltett. A „Keepers of the Blue Flame” csapat az 1970-ben világcsúcsot döntő rakétaautó emlékére egy hátul kis metánlángot köpő motort csináltak a korai 70-es évekből  származó, teljesen szétrohadt Yamaha DT 250-es alvázára, melyen az eredeti dugattyú kilóg a motor alsó részen. Egy 3,5 cm3-es motort szereltek az eredeti fölé, és a gép ennek erejével 17,6 km/h-val robogott át a mért egy mérföldön. A 33 1/3 csapat evvel óriási fölénnyel egy új lassúsági csúcsot állí­tott fel. Több, mint 5 perc egy mérföldön! Egy másik, 2,5 cm3-es, Minibike versenyző tiszteletre méltó 35,2 km/h-t ért el, de ha úgy gondolod, hogy ez az osztály mint hülyeség leí­rható, gondold át meg egyszer. A McLeish testvérek Mini-Streamlinere mindig kész egy új rekordra. Még mindig rejtély, hogy egy koboldon vagy egy törpén kí­vül ki tud bemászni a karosszériájába. Azért tették zsebre az 5000 dolláros McGyver dí­jat, mert a legjobb sebesség/köbcenti arányt érték el egy csodás menettel. A 2 (!!!) cm3-es, nitrometánnal táplált motor, mely hihetetlen 36.000 fordulaton siví­t, döbbenetes 93.72 km/órát értek el! Minden jót 2005-re Mr. McGyver!


Dennis Manning egyike a legtapasztaltabb rekord vadászoknak és a 7 Streamliner hosszú évek tapasztalatin és kutatásain alapszik. Biztos benne, hogy a V-4-es motor, melyet erre a célra terveztek, képes legalább 560 km/h-t elérni, vagy akár még 640-et is. Neki semmit nem kell bizonyí­tani itt és most. Az igazi rekordkí­sérletére Ausztráliában kerül majd sor. Futott gyorsan egy 366,92 km/h-t, de ez neki nem egy komoly mérce.

Kb. egy órával később, Jimmy Odom beszállt Hayabusa streamlinerbe, és a csúcssebessége elérte a 439,53-at. Gyors, de még nem elég gyors, és a végleges rekord eleve két menet alapján számolódik ki. Visszafelé 2 órával később több mint 500-as tempónál hirtelen megugrott az Ack-Attack Streamliner, és az oldalára dőlt. Szerencsére Jimmy azonnal kilőtte a fékernyőt, és sértetlenül kiszállhatott.


Aztán jött Sam Wheeler. Az első kí­sérlete 518,988-as tempójával lélegzet elállí­tó volt. De a történetnek még korán sincs vége. Péntek kora reggel Wheeler ismét készülődött. Röviddel később, 538,016 km/h száguldott át a mért szakaszon. Most már csak időben kell teljesí­teni a visszautat. Másfél órával később mindenki érdeklődve figyelte, inkább hallgatta a turbófeltöltős ZZR hangját. Csak sajnos a rekord már az első kilométeren megbukott, mivel feltámadt a szél, és í­gy Sam, talán visszaemlékezve arra, mi történt az előző nap Jimmy Odommal, azonnal megnyomta az ejtőernyő kioldó gombját, ahogy megingott az E-Z-Hook Streamliner.


így a küzdelem a motoros szárazföldi sebesség rekordért tovább folytatódik. Hogy megdöntik, abban mindenki biztos. Már csak az a kérdés, hogy ki, és mikor.