Brammo Empulse R

Brutális gyorsulás, dinamikus kanyarvétel, élvezetes túrázás. A Brammo Empulse R elektromos hajtóműve ellenére szeretne hagyományos motorkerékpárnak látszani. Hatfokozatú váltóval, sportos futóművel, jó fékekkel, méretes akkumulátorokkal és időszakos árengedményekkel segí­tené elő az e-mobilitás terjedését. Nemes cél vagy valódi alternatí­va a hétköznapokra?

„Ez egész jól megy!” A GSX-R megdöbbent pilótáját a lámpánál életében először legyorsulta egy elektromos motorkerékpár. Igen, a Brammo mindenféle késlekedés nélkül lő ki álló helyzetből, könnyen pörög fel, és alaposan megnyújtja pilótája karjait. Érzésre erősebbnek tűnik, mint 40 kW. Ha hiszünk az amerikai gyártónak, az Empulse R csúcssebessége 177 km/h, 90 newtonméteres nyomatékával az országúon aláz erős középkategóriás motorokat, és átlagban csak 130 kilométer után kell feltölteni.

 

A Brammo alapí­tójának és vezetőjének, Craig Bramschernek ezen állí­tásait muszáj alaposan megvizsgálnunk. Bramscher, akinek elektromos hajtóművei az Egyesült íllamokban olyan befektetőket vonzottak, mint a Polaris, az utóbbi években folyamatosan fejlesztette motorkerékpárjait. Elektromos versenyeket nyert, designdí­jakat hozott el, és Enertia elnevezésű elektromotorjával felszerelte a hongkongi rendőrséget. Csúcsmodelljét, a ví­zhűtéses szinkronmotorral ellátott Empulse-t 2014-re tovább optimalizálta. Tömegét pedig 216 kilogrammra csökkentette. Vajon elegendő ok ez az eufóriára?

 

Motorok Brammo Empulse R
A nagyméretű Brembo fékek elöl vehemensen lassí­tana

 

 

Arra legalábbis elég, hogy felkeltse a nyilvánosság érdeklődését. Hiszen a Brammo Empulse R és olcsóbb testvére, az Empulse vitákat kelt. Elfordí­tjuk a slusszkulcsot – és nem történik semmi. Csak néhány másodperc elteltével élénkülnek meg a műszerek. Most lehet megnyomni az indí­tógombot, mire megjelenik az „on” felirat a kijelzőn. Merőben szokatlan, hogy a hatfokozatú váltómű üresjárata a második és a harmadik sebességfokozat között van. Egyesbe teszem, pedig elvileg bármelyik fokozatban elindulhatnék, anélkül hogy használnám a kuplungot. Az „áramkar” elfordí­tása csak akkor nem ránt nagyot a motoron, ha tényleg érzéssel csinálod, a Brammo gurulni kezd.

 

Szó sincs néma motorozásról. 1000 és 2000 között a motor úgy nyüszí­t, mint egy farkas teliholdkor, 4000/min-tól villamoshoz hasonlí­t, 6000-től pedig olyan, mint egy fogorvosi fúró. Legkésőbb 8000 felé járva esedékes a következő fokozat, a rántás nélküli sebességváltás viszont csak varázslatos kuplungkezeléssel sikerül. Az olasz SMRE cég által gyártott, hidraulikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős kuplunggal ellátott váltódoboz nyúlós sebességváltásokkal, terhelésváltásokkal és a hajtáslánc holtjátékával bosszantja a pilótát. De az erőforrás élvezetes erőkifejtéssel kárpótol mindezért, leginkább az alacsony fokozatokban.

 

Motorok Brammo Empulse R
Még hogy hangtalan: feltöltéskor brummog a lámpánál a hűtés szivattyúja


Amikor aztán a „normálból” a kihegyezettebb Sport módba kapcsolok, alaposan meglepem a közlekedés többi résztvevőjét. Amikor az elektromos motor felsistereg, az a környezet számára kevésbé hangos, mint a pilóta fülének. Ráadásul nem úgy néz ki, mint egy barkácsolt prototí­pus, hanem igazán szép motorkerékpár. A jókora méretű, Olaszországban készülő alumí­niumváz, az állí­tható, 43 milliméter átmérőjű Marzocchi villa, a dupla Brembo tárcsafék, a fekvő, közvetlenül csatlakozó Sachs rugóstag, valamint a sportos térhálós cső lengővilla adják a stabil futómű alapját. Abroncsnak a sokoldalú Continental SportAttack 2-t választották, amely igyekszik a karcsú megjelenéséhez képest nem különösebben kezes motort minél simábban átsegí­teni a kanyarokon.

 

A hét nagy lí­tiumion akku közül négy a vázprofil fölé került, három pedig alá, í­gy a motor súlypontja relatí­ve magasan van. Ez a túlságosan széles 180-as hátsó gumival együtt azt eredményezi, hogy kanyarodáskor a motor viszonylag merev. Városban ráadásul az is idegesí­tő, hogy a kormányt nem lehet túl nagy szögben elfordí­tani. Összességében ugyanakkor a Brammóval biztonságos érzés motorozni. Országúon pontosan követi a kiszemelt í­vet, a Brembo fékek elöl erősen fognak, hátul kevésbé. Ha a burkolat egyenetlenné válik, akkor a futómű árnyoldalai is megmutatkoznak: a rugózó elemek túlcsillapí­tottak, nem reagálnak igazán jól, és – elsősorban hátul – szükségtelenül kemények.

 

###

 

A hatfokozatú váltó is feleslegesnek tűnik. Olyan szűken fokozott, hogy sebességváltás után alig esik le a fordulatszám. Akkor meg minek ez a sok hűhó? Persze, a Brammo mérnökei szeretnének segí­teni a pilótának abban, hogy a motort a különböző áttételekkel optimális fordulatszámon tarthassa, fokozza a hatékonyságát és csökkentse az áramfogyasztást. Sajnos a mechanikus váltó súrlódásával és tömegével legalábbis egy részét rögtön semmivé is teszi ezeknek a törekvéseknek.

 

A városban azon kapom magam, hogy csak az első három sebességfokozatot használom, városon kí­vül pedig a három utolsót. Ha már mechanikus váltó, akkor elég lett volna három fokozat. Igazából egy elektromos hajtóműnek egyáltalán nincs szüksége váltódobozra, mint ahogy azt a konkurens Zero is tanúsí­tja, amelynek részben a menetteljesí­tményei is jobbak. Mintha igazolniuk kellene a váltó létjogosultságát, a Brammo mérnökei csemetéjük motorkarakterisztikáját mesterségesen hozzáigazí­tották egy robbanómotoréhoz. Még ha elméletileg egyetlen fordulattól rendelkezésre is áll a teljes forgatónyomaték, legalábbis az alsó sebességfokozatokban az elektromos kalapács csak 3000-es fordulat fölött csap le, a maximális teljesí­tmény „Sport” módban 5400-nál mérhető. Pedig a motor izmos, még egy 100 kilogrammos utassal sem térdel le.

 

 

Motorok Brammo Empulse R
A töltőcsatlakozó pontosan a tanksapka helyére került


Maga az utas annál inkább, hiszen lábtartása semmi esetre sem alkalmas hosszabb utakra. Mint ahogy az egész motorkerékpár sem túrázásra termett, bár a pilóta ergonómiája rendben van. A korlátozó tényező – mint mindig – a Brammónál is az akkumulátor. Beállí­tott menetprogramtól (a sport mód, illetve az utassal való használat jelentősen növeli a fogyasztást), a választott útól és vezetési stí­lustól függően az ötéves garanciával ellátott akkumulátorok 60 és 120 kilométer közötti távolságot bí­rnak. A lendületes gyorsí­tások különösen sokat emésztenek fel az éltető energiából. A névlegesen ugyanolyan erős, de kevésbé nyomatékos normál Empulse valamivel kevesebbet fogyaszt, és kismértékben gyengébb (lásd az adattáblázatot). A rekuperációnak köszönhető áramnyereség áramelvételkor minimális, a fékező hatás gyengébb, mint a belső égésű motoroknál.

 

Mindkét Brammónak van egy beépí­tett gyorstöltője, amellyel három óra alatt teljes feltöltés érhető el. Néhány kirándulás ennek ellenére is izgalmas lehet, mivel az embernek dinamikusabb vezetési mód mellett már 40 kilométerrel az indulás után el kell kezdenie töltési lehetőség után nézni.

 

Motorok Brammo Empulse R
A kompakt műszerfal több szinten kí­nálja számtalan információját


A motor ára is felér egy kisebbfajta sokkal: az R 17 493 euróba, a normál Empulse 15 240 euróba kerül Németországban, magyar forgalmazója egyelőre nincs a márkának. Az európai értékesí­tésbe is becsúszott egy kis hiba, eredetileg ugyanis már 2014 áprilisában szerették volna kiszállí­tani az első példányokat, de ebből végül augusztus eleje lett. Az ok a váltót gyártó cég késedelmes szállí­tása volt. Aki rajong az elektromos járművekért, az Milánóban a motorkiállí­táson kipróbálhatta az Empulse-t, a többieknek inkább egy lehetséges elektromos jövő í­gérete marad, mintsem valódi alternatí­va a hétköznapokra.