BMW R nine T – 90 év büszkeség

Három vadonatúj modell feladata fokozni a boxerek iránti élvezeteket. Miután mindegyiket kipróbáltuk, állí­tjuk: a legizgalmasabb boxerújdonság 2014-ben biztosan az R nineT, a 90 éves boxer-jubileumra megjelent retró stí­lusú motorkerékpár.

Akár úgy is gondolhatnánk, hogy a BMW megjelenésük alapján választja ki új projektjeinek vezetőit. Az új Adventure-t ugyanis a szögletes, jól megtermett Florian Schmid gondozta, aki tökéletesen illik a motorhoz. Az RT fejlesztését a zömök bajor Raimond Brandl vezette, ők is harmonikus összképet alkotnak. És vajon milyen lehet a teljesen új R nineT fejlesztéséért felelős kolléga? Pontosan olyan, mint Roland Stocker, aki hatalmas sörényével és kockás ingével úgy néz ki, mint akit a hatvanas évekből szalasztottak. „Érzelmileg mindannyiunkat megérintett ez a projekt, rendkí­vül sok szellemiség van benne” kommentálja a retro motort. Biztosan nem könnyű feladat egy olyan gépet alkotni, amely átmenetet szeretne képezni a klasszikus és a modern között.
A nineT esetében egyértelműen állí­thatjuk, hogy most sikerült. Megjelenése modern, ügyesen alkalmazza a klasszikus designelemeket, és harmonikus összképet ad, ami a valóságban még jobban átjön, mint a képeken. Egy vagány, érzéki gép, amelynek finom felületét önkéntelenül meg szeretnénk érinteni. Leszegett fejjel, hosszan elnyúlva álldogál. Persze a boxert nem szereti mindenki, de ha olyan jól csomagolják be, mint a nineT esetében, akkor a tipikus BMW-kritikus hamarosan egyedül marad a véleményével. Ráadásul ez a motor nem csak hiteles és autentikus megjelenésű, hanem szeretetteljes részletmegoldásaival és finom fényezésével nemesnek is hat.

 

Motorok BMW R nineT

 

 

A müncheniek különösen büszkék a tankra. A selymesre mart oldalsó idomok nem egyszerűen rátett applikációk, az alumí­niumtankot külön ezért Olaszországba szállí­tják, hogy ott egy specialista cég végezze el a kézi felületkezelést, hogy aztán Németországban megkapja a végső lakkbevonatot. Hasonló a helyzet a gyári utasülés helyett alkalmazott alumí­niumidommal, amely legalábbis az egyedülálló motorosnak mindenképpen kötelező.
De foglaljunk csak helyet rajta! Az opcionális custom-ülés feszesnek és keskenynek hat, hosszabb utakra minden, csak nem ideális. Hosszan elnyúlik a tank, a pilótának nyújtóznia kell a kellemes formájú csőkormányig. Teljesen más érzés, mint a modern hektikus kanyarvadászokon, amelyeknél a pilóta érzésre legalábbis gyakorlatilag a kormánynyakon ül. Itt, úgy mint régen, sokkal inkább a motorblokk mögött ülsz, a fél motor előtted van és nem az egész mögötted. Amiből az a jó dolog adódik, hogy menet közben mindig elég sokat látsz a motorból. Mindenekelőtt persze a kétoldalt kiálló hengerfejeket: ilyen látványt ugye csak a BMW és a Guzzi nyújt. Stí­lusosak a klasszikus kerek műszerek is.

 

Motorok BMW R nineT

Van benne még lehetőség: a kormányvégeken el tudnánk képzelni valamivel nemesebb kapcsolóegységeket is, például alumí­niumból a műanyag helyett

 

 

Az indí­tógombot megnyomva az első spontán gondolat, hogy í­me, ismét itt a jó öreg boxer. De hiszen el sem tűnt, párhuzamosan még az R 1200 R-ben is megmaradt. Igazán örvendetes, hogy a levegőhűtéses boxer tovább élhet. Hiszen bár a ví­zhűtéses kvantumugrást hozott a dinamikában, de a régi boxer lágy pulzálásának azért megvan a maga különleges vonzereje.
A nineT, amelynek erőforrása gyakorlatilag változatlanul a régi GS-ből származik, igen karakteres motor. Minden gázlöketnél hatalmas lendtömegek lökik oldalra. A kuplung és a gáz némi erőt igényel, ez is olyan régies. Hiszen itt még valóban bowden nyitja a pillangószelepeket, nem avatkozik közbe egy állí­tómotor, nincs úban semmiféle elektronika. A száraz kuplungnak köszönhetően a fogaskerekek az egyes fokozat kapcsolásakor hang nélkül kapcsolódnak egymásba, szinte már ezt is elfelejtettük.

 

Motorok BMW R nineT

Szép kilátások: kerek analóg műszerek, mi is lehetne más? De már nem lehetünk meg egészen digitális kiegészí­tők nélkül

 

 

###

 

 

A nineT levegőhűtéses boxere erősen és csodálatos simasággal tol a legalacsonyabb fordulatszám-tartományból. Biztos lassabban pörög föl, mint a ví­zhűtéses, de ez a karakter csodásan illik egy ilyen élvezetes kí­sérőhöz, amely nem a lázadó szellemű középkategóriás motorokat akarja megfélemlí­teni, hanem csak magáért az érzésért motorozik. A GS-ből származó rövid áttétel alapos gyorsulást eredményez, amelynek valahol 200 km/h fölött a fordulatszám-szabályzó vet véget. De teljes gázt valószí­nűleg senki sem ad ezen a motoron.
A futóműnek is a nyugalom az erőssége. Szépen hagyni kell gurulni, a hektikus kormánymozdulatok nem illenek hozzá. A nineT nem nevezhető látványosan fürgének és agilisnak a dél-spanyolországi kanyarrengetegben, de a kormánytengely körül minden helyzetben semlegesnek és lazának hat, ami nem utolsó sorban a Conti Road Attack 2C abroncsokra vezethető vissza. Csak valamivel erősebben kell rá hatni, hogy bedöntsük.
A nineT tömlőkkel ellátott hagyományos drótküllős kerekeken gördül. Keresztezett küllőket az első 17 colos felni miatt nem alkalmazhattak, az abroncsszalaggal való tömí­téses megoldást a KTM védette le. A hátsó abroncs 5,5 colos, az R-ről származó egykarú lengővillától még egy 6 colos is elférne.

 

Motorok BMW R nineT

Itt is egy kis finomság: a kormánynyakra szegecselt fém tí­puslap régies í­rásmóddal – és Berlint sem hagyták le

 

 

Az biztos, hogy a hagyományos, teleszkópvillás futómű szebb látvány, mint a telelever. Valószí­nűleg nem kényelmesebb, de biztos, hogy több visszajelzést ad.  A rugózó elemek hangolása inkább lágynak mondható. Egyáltalán nem zavaró, hogy itt kevés dolgot lehet állí­tani. Aki a nineT-vel motorozik, az valószí­nűleg nem akarja a legutolsó finomságot is kihozni belőle. Annál is inkább, mivel az alapbeállí­tás is teljesen rendben van.
Az elektronika sem játszik domináns szerepet ennél a motornál. Kivételesen nincs elektronikus futóműve, nincsenek menetprogramok, nincs tí­zfokozatú kipörgésgátlója. Aki akar, kaphat hozzá egy tartókonzolt a navigációs készülék számára. Persze a gyári ABS már kötelező, vészhelyzetben egy korszerű Bosch-rendszer kontrollálja – persze integrál hatás nélkül – a hatékony, radiális Brembo féknyergekkel ellátott féket.
Érdekes, hogy a nineT-n a BMW-re abszolú nem jellemző módon semmit nem kell konfigurálni. Még a szí­nt sem lehet kiválasztani, kizárólag feketében gyártják. Egy opcionális riasztót leszámí­tva semmiféle különleges felszereltség nincs, csak a kiegészí­tők kis választéka a BMW-kereskedőknél. Mint például az Akrapovic titán hangtompí­tó, amely leválthatja a szintén Akrapovic márkájú gyári dupla kipufogót, és amely választhatóan alacsonyan vagy egy hajlí­tott összekötőcsővel akár magasan is felszerelhető.

 

Motorok BMW R nineT

Az érzékek birodalma: a nineT-t látni, érezni, érinteni és hallani kell. A boxerrajongók érzelmei minden bizonnyal túlcsordulnak majd

 

 

A hangját tekintve már a gyári kipufogó is kiváló. Csodásan tompán dübörög a nineT jellegzetesen egyenletes basszus boxer-ritmusban, itt is csak a csappantyúrükk teszi lehetővé a basszus hangzást. Ennek ellenére a nineT aligha fog bárkit is idegesí­teni, pláne akkor, amikor a pilóta 3000-es fordulattal barangol a természetben.
„A nineT iránt nem csak a saját táborból lelkesednek, mások is veszik” meséli magabiztosan Roland Stocker, a projekt vezetője. Biztosan igaz, hiszen a BMW ezer éve nem kí­nált egy ilyen karakteres motort. Csak az a kérdés, hogy a más motorról átülők az árát is elfogadják-e, hiszen már az alapváltozatért 14 500 eurót kérnek. Emellett még egy ezrest be kell kalkulálni a legfontosabb kiegészí­tőknek. De hát ki akar a pénzről beszélni, ha szerelemről van szó?

 

Motorok BMW R nineT

Szép kidolgozás: még a rugóalap hidraulikus állí­tásának állí­tókereke is dizájnos