BMW R 1200 RT – Nagyanyám is hazajönne vele

Almerí­ából Alemanniába, Dél-Spanyolországból Dél-Németországba. Tesztelő szerkesztőnk, Thomas Schmieder kereken 2500 kilométert töltött el az új, ví­zhűtéses BMW R 1200 RT nyergében. Mindezek oka pedig a nagymamája…

Éppen most értem haza egy spanyolországi túráról. A BMW egy teljesen új R 1200 RT-t mutatott be, egy hatalmas burkolattal, könnyen karbantartható kardánnal és gyári kofferekkel ellátott nagy túragépet. RT-ket 1978 óta gyártanak folyamatosan, talán láttak is ilyeneket rendőrmotorként. Kiváló túragépek, szí­vesen motorozom velük. Ezért azt mondtam tesztfőnökünknek, Gert Thölének: „Tudod, egy ilyen RT-vel még a nagyanyám is hazamotorozna Dél-Spanyolországból!” Erre csak annyit mondott: „Jó, akkor téged kirúglak. Menjen ő! Az legalább egy jó sztori lesz.”

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

Valencia. Nem csak a történelmi városrészben találkozunk csodás épí­tészettel: a tudományos centrum információival és esztétikus megjelenésével egyaránt csábí­t

 

 

De azért megbeszélte a dolgot a BMW-vel. így elrepültem Almerí­ába, és kipróbáltam az új RT-t. A két nagy koffer (akár „központi zárat” is lehet hozzájuk kérni, ami a műszerfalról vagy a gyújtáskulccsal működik) bármelyikébe belefér akár egy integrálsisak is. A kofferek tökéletesen hozzásimulnak a motorhoz. Aztán még fel akartam rá kötni az Ortlieb táskámat. Ezzel viszont meggyűlt a bajom. Az RT-re szinte semmit sem lehet rátenni, hatalmas csomagtartóján ugyanis nincsenek kampók. Ráadásul a masszí­v utaskapaszkodó túl vastag a hagyományos gumipókoknak. Szerencsére az ottani BMW-seknek volt másféle gurtnijuk is.

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

A szí­nes kijelző tökéletesen illik az okostelefonok korába. Nagyon élesen mutatja számtalan információját

 

 

Végre nekiindulhattam! Először még beállí­tottam a futóművet. Ehhez korábban térden kellett volna kúsznimászni, körmöskulccsal a kezemben. Ma már központi rugóstagja van a motornak, sőt, van egy elöl, a teleleveren is. Felárért akár elektronikusan állí­thatót is lehet kérni. Ezzel a „Dynamic-ESA”-val csak megnyomsz egyet a kormányon lévő sok gomb közül, és a futómű magától beáll. A csillapí­tást menet közben is lehet állí­tani, három fokozatban (lágy, normál és kemény). A rugóerő és a rugóalap viszont csak állás közben módosí­tható (szóló/szóló csomaggal/ utassal).

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

A multi controller kerék balra, a tömött, de nem túlzsúfolt kormányarmatúra mellett található

 

 

A fedélzeti hőmérő 18 °C-ot mutat. Egy álom a motorozáshoz. Amikor magad vagy, és azt teszed, amit csak akarsz. Amikor közötted és a jövő között már csak egy darab országú van. Észak felé tartok. A navigációs rendszer azt mutatja, hogy a legrövidebb úon 2066 kilométer van hazáig. A navi feláras, egy kupacban helyezték el a kilométeróra és a fordulatszámmérő kerek műszereivel. Látod, néhány régi jó dolog azért megmaradt. Mint a bokszermotor.

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

Egyértelmű: az új RT sokkal jobb, mint a régi! Túrakomfortja egyenesen szenzációs, szélvédelme példás

 

 

A BMW már 1923 óta gyárt ilyeneket. Ez a blokk egyidős Norman Mailerrel és David Attenborough-val! A motort 90 év után először most ví­z hűti, és ez, valamint a benzin-levegő keverék is felülről lefelé áramlik, ellentétben az eddigiekkel, amikor is ez hátulról előrefelé történt. Az új, 125 lóerős bokszer nyomatékosan és magabiztosan tol már kis fordulaton is. A BMW állí­tása szerint minden fordulaton erősebb, mint a régi levegőhűtéses erőforrás. 2500-as percenkénti fordulattól mindig 100 newtonméter fölött van, a maximum 125 Nm.

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

A ví­zhűtés ellenére a hengereken hűtőbordák vannak. A kiegészí­tő műanyag elem jó melegen tartja a lábakat

 

 

íœresben a bokszer visszafogottan morogva bugyborékol. A nagy, feláras extraként krómozottan is igényelhető hangtompí­tó akkor sem válik tolakodóvá, ha a motor felpörög. Csak teltebb lesz a hangja. Ehhez 4–5000/min-től kalapáló hörgés társul a levegőszűrőből. A főtengely és a generátor lendtömege nagyobb, mint a GS-nél, ez kiválóan illik is az RT-hez. Az erőforrás lágyabban és kis fordulaton is simábban jár. Bár érezni némi pulzálást a vékony markolatokon, mégsem zsibbad el a kezed soha. Túragéphez képest a kéthengeres meglehetősen dinamikus, elég vadul indul meg a lámpánál. Lassan kikeveredek
a csodaszép Almerí­ából, eltűnik a szemem elől a hegytetőn lévő festői vár, kezdődjenek az élvezetek!

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

LED-es hátsó fény és aerodinamikus kofferek központi zárral. De hiányoztak a csomagrögzí­tő kampók

 

 

Valahol a tengeren túl, a horizont mögött fekszik Afrika. De sivatag itt is van. A Tabernas és Sorbas körüli karsztos dombokon képeskönyvbe illő aszfaltú kanyarog, egyszerűen mesés. Az RT is nagyon jól érzi itt magát, erőforrása elégedetten dorombol. A tökéletesen kiegyensúlyozott túragép könnyedén lendül egyik í­vről a másikra, a hosszában fekvő főtengelynek köszönhetően igen kezes. Az RT szárnyalva, rendkí­vül könnyedén és pontosan vitorlázik át a kanyarokon. ílom. Balkanyar, jobbkanyar, aztán egyenes. Az időnkénti kigyorsí­tások szí­vmelengetőek. A vaskos motor közvetlenül és kiszámí­thatóan követi a kiszemelt í­vet. Na meg az elektronikus gázkar parancsait.

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

 

 

A „Road”, azaz országúi menetprogram tökéletesen megfelelő. Van még ezenkí­vül „Rain” esős időre, amelynél a 1170 cm³-es kéthengeres lágyabban reagál. És amelynél a kipörgésgátló és az ABS korábban beavatkozik, hogy megakadályozzák a megcsúszásokat, sőt, az esetleges bukásokat. Látod, manapság minden olyan biztonságos. Felárért lehet hozzá kapni még egy „Dynamic”-nak nevezett menetprogramot is. De ez egy túramotornál majdhogynem túlságosan agresszí­v, később beavatkozó szabályzórendszerekkel és progresszí­vebb gázvétellel. Apropó: a „Dynamic“ menetprogramhoz még egy emelkedőn való elindulást segí­tő rendszer is hozzátartozik. Később, a Mar Menor sóstónál egy meredek hí­don tökéletes helyszí­nt találtam a tesztelésére. Nagyon jól működik. Ha állás közben, járó motornál erősen behúzod a féket, akkor az integrált fékrendszer fogva tartja a hátsó féket.

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

A kofferek felszerelése a jól kitalált rögzí­tőkampóknak köszönhetően villámgyorsan megy

 

 

Ilyenkor elengedheted a kart anélkül, hogy az RT elgurulna. A fékhatás addig tart, amí­g egyesbe nem teszed, és kicsit nagyobb gázzal el nem indulsz. Ha eltévednél (a navigációs rendszerben vannak hiányosságok, ami a spanyol városokat illeti), jól jön a mindössze 5,30 méteres fordulókör, amely egy ilyen túragőzösnél nagyon kicsinek számí­t. Csomagok nélkül a vadonatúj Michelin Pilot Road 4 2CT abroncsok még hajlamosak voltak arra, hogy szűk kanyarokban hirtelen beessenek. Ráadásul a 180-as hátsó kerék felől érkező visszajelzés hiánya is zavart. Olyannak tűnt, mintha a köpenyváz túl lágy lenne. Furcsamód az RT megpakolva jobban ment, legalábbis maximális keréknyomással (2,5/2,9 hidegen).

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

Polí­gono Veneciola. A meredek hí­d ideális az emelkedőn való elindulást segí­tő rendszer, a „Hill Start Control“ kipróbálására

 

 

###

 

 

Tudod, ilyen pillanatokban legszí­vesebben egyszerűen átölelném a világot, hiszen ilyenkor az élet oly csodásnak tűnik, és olyan messze van a stressz! És a főnök. Nagyon jó dolog úon lenni. Például Cartagenában. A stí­lusos kikötői sétány kószálásra csábí­t. De tovább kell mennem, hí­v a messzeség. Elképesztő, hogy a félaktí­v ESA-futómű mi mindent kiszűr. Hosszú úhullámok, mély lyukak, felőle aztán mindegy. Elöl és hátul rugóú-érzékelők észlelik a gyors bólintásokat (fékezéskor és gyorsí­táskor is), és ilyenkor növelik a csillapí­tást. Fantasztikus, ahogy a teletankolva 282 kilogrammos BMW-t milliméter pontossággal lehet irányí­tani Valencia forgatagában.

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

0 km, indulás Almerí­ából. „Hát akkor jó utat!“ A BMW sajtószóvivője, Benjamin Voss jókí­vánságai. „Ember, egy ilyen szuper túragéppel még a nagymamám is egy szuszra hazamenne.“ 2500 kilométer vár rám, a kitérőket is beleszámolva

 

 

Az aszfalton éktelenkedő kemény és éles keresztbordákon – amelyek egyébként elalvás ellen igen hasznosak – meglehetősen durván gördül át a kardán hajtotta hátsó kerék. Ezt leszámí­tva az RT igazán gyengéd utasaihoz. Az utolsó este. Dalí­ városában, Figueres-ben, de sajnos nincs időm megnézni a világhí­rű múzeumot: elmászkáltam az időt. Már csak egy napom van, vár a főnök. Úgyhogy nekivágok egyben az 1050 kilométernyi autópályának.

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

Diszkréten elhelyezett ví­zhűtő, telelever vékony álló csövekkel és jókora hosszanti lengőkarral

 

 

Gyerekjáték. Nyugodt, szórakoztató és kényelmes az utam. Ráadásul még gyors is. Az előzéseknél nagy respektjük van a két távolsági fény körüli LED-es lámpáknak. A bal oldali kormányvégen található „multi-controller” kerékkel könnyen kezelhető a navigáció és az audioberendezés (312 600 Ft-os felár). Tényleg, menet közben rádiót is hallgathat, aki akar. Az első idomban (a BMW-nél ezt karosszériának hí­vják) egy dupla, mélynyomóval kiegészí­tett hangfal kapott helyet, sőt, két zárható, ví­zálló rekesz is van apróságoknak, tökéletesek például az autópálya-matricák tárolására.

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

202 km, Cartagena. Találkozás a szobrokkal teletűzdelt óváros szélén: a holland Erik egy ’87-es GSX-R750-nel érkezett

 

 

Újra és újra ugyanazt a naranccsal és paradicsommal megpakolt kamiont kell megelőznöm, mivel a tankolások és a számtalan fizetőkapu miatt mindig ismét elém kerül. A „Pro” váltósegéddel felfelé váltáskor nem kell kuplungolni. Egyszerűen nyitva kell hagyni az E-gázt, és felfelé nyomni a váltókart. Tetszik, de azért egy túramotor esetében nem mondanám nélkülözhetetlennek.

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

Tabernas. A sivatagos tájon számos spagettiwesternt forgattak, itt van a „Mini Hollywood“ és a „Fort Bravo“

 

 

Egyébként az RT-nél még lefelé is lehet kuplung nélkül váltani, ilyenkor viszont teljesen vissza kell engedni a gázmarkolatot. Erre elég erősen kell koncentrálni, majdhogynem újra kell kondicionálni, ha í­gy akarsz vezetni. Jobban működik egyébként a közepes és a magas fordulatszám-tartományban. Részleges terhelésnél azonban inkább megrándul a motor. Éppúgy, mint minden alkalommal, amikor egyesbe teszem, pedig ilyenkor természetesen behúzom a könnyen járó, hidraulikus működtetésű kuplungkart.

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

Sugárzó jelenség. Tompí­tott fényszóró középen, LED-es nappali fény a két távolsági fényszóró körül

 

 

Ilyenkor ugyanúgy kattan, mint régen. Tarragona óta egyre sötétebb az ég. Az abroncsok még esőben is jól tapadnak. Nagyon hideg van, de észre se vettem, csak arra vártam, hogy mikor kapcsol majd be a 3 °C alatt fagyveszélyt jelző figyelmeztetés. De már régóta égett a kijelző – a várakozásaimmal ellentétben nem sárgán, hanem fehéren. Egy olyan motorkerékpár, amelyen télen sem fázol? A kezeket és a pilóta hátsóját kellemesen melegí­ti az öt fokozatban állí­tható fűtött markolat (gyári) és az ülésfűtés (extra). Természetesen úgy értem, hogy a kezet a markolat-, a hátsót az ülésfűtés. Még a törzse, a lába és a térde sem hűl ki. Szenzációs.

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

 

 

Csak tankoláskor tűnt fel, hogy milyen hideg is van: ahogy felhajtottam a plexit, rögtön fázni kezdtem. Alighogy továbbindultam, újra meleg lett. Vajon nyáron megsülnék rajta? Majd meglátjuk. Lyonban pont a csúcsforgalmat kapom el. Később, a német autópályákon az RT bizonyí­tja nagyfokú pontosságát, a GPS által tanúsí­tott 225 km/h-nál. Ilyenkor a kilométeróra 235 km/h-t mutat. Ilyen gyors kanyarokban jobban éreztem magam alacsonyabbra állí­tott szélvédővel. Bár í­gy a vállam és a sisak nagyobb szelet kapott, de turbulenciát nem éreztem.

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

La Manga del Mar Menor. A tömegturizmus árnyoldala: olcsó, télen üres hotelek kilométerszámra, itt a sóstó és a tenger között

 

 

A magasra állí­tott plexi mögött tökéletes nyugalom honol, 130 km/h-ig még zenét is tudtam hallgatni, nyitott plexivel. De vigyázni kell: az ilyenkor érezhető enyhe huzat következtében hosszú távon megfájdul a nyakad – nem árt a nyakvédő. Az egyenesfutáson, a nyombiztosságon nincs semmi kivetnivaló. Legfeljebb a hosszan elnyúló kanyarokban érezhető minimális bizonytalanság a teljesen új vázban. 130 km/h-s átlagsebességnél időnkénti 170 km/h után a fogyasztás 6,9 liter lett 100 kilométeren. íllandó 120-nál a BMW szerint 5,5 liter lenne. Ebben az esetben 450 kilométeres hatótávolságról beszélhetnénk. A pilóta sem kí­ván szünetet, a kényelmes ülésen órákon át ki lehet bí­rni. És az én mindössze 171 centiméteres termetemmel is biztonságosan leér a lábam. Az ülés 81 centiméteres, de egy szempillantás alatt lehet két centivel magasabbra állí­tani.

 

Motorok BMW R 1200 RT (2014)

Los Alcazares. Csak télen van ilyen: napsütötte, néptelen strandok a tengerparton. Sehol egy ember

 

 

A magasabb pilóták rendelhetnek egy 2,5 centiméterrel magasabb ülést is, az alacsonyabbak pedig egy ugyanennyivel vékonyabbat. A BMW mindenkire gondol. A luxus azonban nem minden. Ez tökéletesen illik az RT-re. Teljes felszereltséggel hat és fél millió forintba kerül. Hát… Persze, egy hatszázötvenezer forintos használt XJ900-zal is únak lehet indulni, de azt nem lehet összehasonlí­tani az új RT-vel. Hiszen például az új bokszerbe az egész ú alatt nem kellett egy csepp olaj sem. Szinte mint egy japán gép. Jó, nem?