BMW R 1200 R

Annyi elektronikát zsúfoltak bele, mint egy kisrepülőbe, mégsem idegení­t el a vezetéstől. Inkább segí­t kiélvezni a félelmetes teljesí­tményt.

Egyesben olyan könnyedén elindul, hogy gondoltam, megpróbálom kettesből, hátha akkor legalább egy kicsit küszködik. Meglepetésemre másodikból is úgy meglódult, mint egy kamion, amire nem akasztanak pótkocsit. Harmadikból rajtolva végre volt egy minimális erőlködés, de még mindig teljesen elfogadható. Ez azért érdekes, mert ebben a fokozatban 155 km/óra az R 1200 R végsebessége.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R 1200 R (2015)
Kattintson a képre a másodvélemény galériájához!


Hogy ez hogy lehetséges? Bődületes a nyomatéka. Alig 2000-nél már rendelkezésre áll 100, azaz száz newtonméter és egészen 7000/percig három számjegyű értékkel kalkulálhatunk. Nem rángat, nem dadog, csak a hangját igazí­tja a jobb csukló aktuális pozí­ciójához.

 

BOKSZERíœTÉS

 

Nem csoda, hogy jól megy, hiszen megkapta az új GS-ben és RT-ben is megtalálható motort, de 30‒40 kg-mal könnyebb náluk. Ráadásul a módosí­tott légszűrőháznak és az áttervezett, ötszögletű kipufogódobnak köszönhetően az alsó tartományban még erősebb is, mint a túrázásra orientált testvérei. Az 1170 köbcentiméteres bokszer lég-/folyadékhűtésű, ami azt jelenti, hogy csak a hőterhelésnek fokozottan kitett alkatrészeket járja körül a ví­z, a többi rész hűtéséért továbbra is a menetszél felelős. A jobb termikus egyensúly kedvezőbb hatásfokot és ezáltal alacsonyabb fogyasztást eredményez, amiből az egyszeri motoros csak annyit vesz észre, hogy az új roadster fölényes ereje ellenére kimondottan ritkán szorul feltöltésre. Ha valaki megállja, hogy ne nyelezze, akkor a 18 literes tankja szűk 400 km-re is elegendő lehet.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R 1200 R (2015)

Nyomatékos bokszermotorjával könnyű szerelembe esni

 

Persze ennek kicsi a sansza, mivel az R 1200 R nyergében hamar előbújik az emberből a kisördög, és nincs az az önuralom, amivel sokáig elfojtható a száguldás utáni vágy. Még szerencse, hogy ezt a bajor vállalatnál is tudták, és nem voltak restek vastagon telepakolni elektronikákkal.

 

MINDEN A SZOFTVEREN MÚLIK

 

A blokkolásgátló manapság már alap. Az embernek nem kell azon gondolkodni, hogy mennyire poros az ú, van-e ví­zátfolyás rajta, vagy bármilyen zavaró tényező, elég csak belekapaszkodni a fékkarba, rálépni a pedálra, és máris az adott körülményekhez képesti maximum fékhatással lassí­t a BMW. Hogy az mennyi? Még a 230 kg-os tömeg ellenére is úgy fékez, mintha horgonyt vetettünk volna az aszfaltba.

 

Már önmagában ez a messze túlméretezett és rendkí­vül harapósra hangolt fék is növeli az önbizalmat, de ha hozzávesszük, hogy némi felárért cserébe a gázadásokat a motorkerékpár aktuális dőlésszögét is figyelembe vevő kipörgésgátló kontrollálja, akkor tényleg elhisszük, hogy az új roadster bolondbiztos.

 

###

 

Az örömfaktort tovább fokozza a szintén pluszpénzért kí­nált váltóasszisztens, ami nemcsak a kuplung nélküli fel-, de a visszaváltásokat is megengedi. Utóbbiakhoz ráadásul egy szolid gázfröccsöt is társí­t, amitől az ember még inkább úgy érzi magát, mintha legalább elsőfokú rokoni kapcsolatban állna Rossival, épp csak a lábát nem lógatja ki a féktávokon.

 

A lendületes motorozásban a felfüggesztés abszolú partner. Egyáltalán nem kell azon bánkódni, hogy a két évtizeden át erőltetett telelever konstrukciót fejen álló villákra cserélte a BMW. Ha bepipáljuk az extralistán a Dynamic csomagot, akkor a 45 mm-es belső átmérőjű teleszkópok keménységét a hátsó rugóstagéval együtt a legújabb generációjú elektronikus futóműállí­tás vezérli.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R 1200 R (2015)

A kardántengely még alacsony fordulatszám mellett is rángatásmentesen teszi a dolgát

 

Ebben az esetben kétféle programot kí­nál az R 1200 R. A nyugodtabb napokra és az átlagos magyar utakra a Road, a tempósabb közlekedéshez és a tükörsima aszfalthoz pedig a Dynamic állás javasolt.

 

Az aktuális mód a menetprogramokkal együtt a megújult műszerfalon követhető nyomon. Az analóg sebességmérő mellett egy TFT panel is helyet kapott, ami a parasztvakí­tás jegyében több stí­lusban tudja kijelezni az információkat. így kedvünkre váltogathatjuk, hogy éppen milyen elrendezésben szeretnénk látni az adatokat.

 

FÚJ A SZÉL, MÉGSE FíZOM

 

Az R 1200 R stí­lusából fakad, hogy gyakorlatilag nulla a szélvédelme. Ennek ellenére még sincs hideg rajta, mert a kezet a 60 000 forintos, két állásban kapcsolható markolatfűtés, a lábakat pedig a két oldalra kilógó, vaskos hengerek tartják melegen. Bár ez egy igen nagy motor és bőségesen van hely rajta mindenhol. Valahogy a blokkot mégis sikerült úgy elhelyezni, hogy nekem többször is hálát kellett adni a csizmakészí­tőknek, amiért nem spórolták ki a protektort a sí­pcsontom elől.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R 1200 R (2015)

A sofőr és az utas is kényelmes nyerget kapott. A jó párnázottság nagyobb kiruccanásokat is lehetővé tesz

 

Ezt leszámí­tva az R 1200 R-rel rendkí­vül könnyű összebarátkozni. Életünket olyan feláras kiegészí­tőkkel könnyí­thetjük meg, mint a kulcs nélküli indí­tás és a sebességtartó automatika. Előbbi érdekessége, hogy teljesen elektronikus, ezért nemcsak balra, hanem jobbra kitekert keréknél is aktiválható. Utóbbinak pedig főleg hosszabb utazásoknál vesszük hasznát, amikre csak azok vállalkozzanak, akiket nem zavar, ha tüdővel tolják a szelet.

 

A többieknek érdemes elgondolkodni az idei év egyik nagy visszatérőjén, az R 1200 RS-en. Az idomos változatért durván 200 000 forinttal kell többet előrántani, de a plusz szélvédelem pont annyit dobhat a komforton, hogy a roadster minden eddigi tulajdonság megtartása mellett átváltozzon egy valódi túramotorrá, pontosabban egy sport-túramotorrá.