BMW Motorrad – Pieter de Waal

Interjú az elnökhelyettessel Pieter de Waal, a BMW Motorrad müncheni értékesí­tési- és marketing-központjának elnökhelyettese, a hivatalba lépése óta eltelt 3 évről és a jövő kihí­vásairól beszél.

Pieter de WaalHárom éve van Münchenben – érkezése óta melyek voltak a legnagyobb változások a cégen belül?
Érkezésemkor a BMW Motorrad egy konvencionális cég volt, a papucsos és pipás öregurak izgalommentes márkája. Aztán 2004-ben elindí­tottuk az új modelloffenzí­vát, amely megváltoztatta az emberek gondolkodását a márkáról. Számomra ez volt a legnagyobb változás – tudtuk, hogy motorjainknak könnyebbé, gyorsabbá és izgalmasabbá kell válniuk. A modelloffenzí­va akkora dinamikával haladt előre, hogy akkor még nem is volt időnk megérteni, mekkora hatása lesz majd annak, amin dolgozunk.
Milyen célokat tűzött ki magának, mielőtt átvette az elnökhelyettesi iroda kulcsát? Úgy érzi, elérte ezeket?
Számos országban dolgoztam már a BMW Motorrad-nál és gyakran úgy éreztem, a müncheni központ előí­rásai nem illenek az egyes piacok elvárásaihoz. így a központba kerülésemkor az volt a célkitűzésem, hogy megváltoztassam azt a gondolkodásmódot, miszerint a központ diktál, a piacok pedig engedelmeskednek. Szerintem pont a központnak kell meghallgatnia azt, amire az egyes piacoknak szüksége van. Ezzel egyidőben a helyi importőröknek meg kell hallgatniuk a márkakereskedéseket, hisz végső soron ők azok, akik a legszorosabb kapcsolatot ápolják az ügyfelekkel. Ez volt a célkitűzésem – azt tenni, amit az ügyfeleink értékelnek.
A BMW Motorrad számos kihí­vás előtt áll – Ön szerint melyik a legnagyobb?
Tényleg sok kihí­vásnak nézünk elébe, de szerintem a legnagyobb a motorozás, mint szabadidős tevékenység megkedveltetése a mai fiatalokkal. Legnagyobb ellenségünk a telí­tett piac és az idősödő vásárlóközönség. Reméljük, új modellfelhozatalunkkal valós ellenállást tudunk majd nekik tanúsí­tani, és elérjük új célcsoportunkat, a fiatal vásárlókat.
Az agresszí­v modellpolitika 2004-es kezdete óta a teljes termékpaletta megújult, 17 új motor debütált és a BMW új kategóriákba lépett be. Nem nehéz szem előtt tartani a márka eredeti értékeit?
Nem, ezt nem érzem nehéznek. Tény, hogy nagy sebességgel haladunk a márka még dinamikusabb imázsának felépí­tésében, de piaci elemzések kimutatták, hogy meglévő ügyfeleink hűségesebbek, mint valaha. Ezzel egy időben a nem BMW-sek körében is roppantul emelkedett a márka elismertsége. Azok az emberek, akik eddig elvből nem BMW-vel jártak, most elkezdtek szemezni az új, dinamikus kisugárzású modelljeinkkel. Ez az új felfogás a mi perspektí­vánkat is kibőví­tette: nemrég jelentettük be, hogy indulni fogunk a Superbike Világbajnokságon. Ez egy hatalmas lépés a motorsport mezején, mellyel sejtetjük: van olyan termékünk, ami felveheti a versenyt ebben a mezőnyben. Mindemellett a BMW Motorrad eredeti értékeit még mindig a nagy GS-ek és túramotorok képviselik a legjobban. Ebben a két kategóriában piaci részesedésünk világszinten meghaladja az 50 százalékot az 500 köbcentinél nagyobb motorok között.
Hogy foglalná össze a motorsportban eltöltött első szezont?
Elégedettek vagyunk az elért eredményekkel. Talán sablonosnak hangzik, ha azt mondom, a motorsportot használtuk termékeink továbbfejlesztésére, de a 450 köbcentis sport-enduro prototí­pus esetében pontosan ez történt. Beléptünk egy teljesen új környezetbe és az első év ténylegesen a fejlesztésről szólt. Jövőre már azért indulunk, amiért az emberek általában versenyezni szoktak – a győzelemért!
Hogy látja a Husqvarna megszerzésének szerepét a BMW Motorrad off-road szegmensének növekedésében?
A két céget elválasztva tartjuk egymástól, hisz mindkét márkának az saját egyéniségére kell összpontosí­tania. A Husqvarna megvásárlása lehetőséget adott számunkra arra, hogy két számunkra eddig ismeretlen kategóriát uraljunk anélkül, hogy feladjuk a BMW márka eredeti értékeit. Emellett a Husqvarna-n keresztül is fiatal motorosokat érhetünk el, akiknél még van profitpotenciál, arról nem is beszélve, hogy egymás között kicserélhetjük a két márka fejlesztéseit.
Pieter de WaalHogy tudják egyszerre felvenni a piaci versenyt a japán gyártókkal és megőrizni a márka prémium imázsát?
Ez szintén egy nagy összpontosí­tást kí­vánó kihí­vás. Japán versenytársainknak hatalmas devizapiaci előnyük van az árfolyamtrend miatt. Az elmúlt öt év alatt a jen értéke az euróhoz képest 70 százalékot változott. Az ezáltal létrejött hátrányunkat a költségek nagyon alapos átvizsgálásával próbáltuk csökkenteni. Beszállí­tói kapcsolatainkat az egész világra kiterjesztettük, hogy hozzájussunk azokhoz az élvonalbeli technológiákhoz, amelyekkel túl tudunk mutatni japán versenytársainkon.
Gondolja, hogy túl tudják szárnyalni a tavalyi eladási statisztikát?
Igen, biztos vagyok benne, hogy idén is rekordeladásokat produkálunk, a profit növelése mellett.

Milyen volt HP2 Sport fogadtatása Párizsban?
Csodás visszajelzéseket kaptunk a sajtótól. Bár ez nem lepett meg, hisz a HP2 Sport a legsportosabb motor, amit valaha épí­tettünk. Csak keveset fogunk belőle gyártani, hogy megkapja azt a helyet az igazi fanatikusok gyűjteményben, amit megérdemel. Tele van érdekes technikai megoldásokkal, de ami igazán egyedülállóvá teszi, az az, hogy közúra gyártott motorokban még sosem látott felszereltséggel rendelkezik, mint például a váltóasszisztens vagy a MotoGP-ből átvett vezérlőegység. Szintén nagy érdeklődés mutatkozott aziránt, hogy a BMW visszatér a vérbeli versenyzéshez – úgy érzem, sok-sok izgatott nézőnk lesz.
Az is hatalmas hí­r volt, hogy a BMW Motorrad jövőre is folytatja a versenyzést az Endurance Világbajnokságon (World Endurance Championship).
A BMW új imidzsének ápolásában nagyon fontos szerepe van a motorsportnak, a motorsportban való részvételnek. Akár pályán, akár terepen, a sportrajongók az közvélemény igazi formálói a motoros világban. Ezért szeretnénk jövőre is jelen lenni az Endurance VB-n, amely márkánk jövőbeni piaci pozí­cióját is tükrözi.
Biztató lehet az Ön számára, hogy a BMW a világ minden pontján képes személyes kapcsolatot teremtetni ügyfeleivel – spanyol motorostalálkozók, a Kanadai Nyári Fesztivál, Xplor Bonneville Rally, a nagy afrikai GS Challenge és persze a BMW Motorrad Napok fesztivál, hogy csak párat emlí­tsek.
Egy olyan témát ölel fel, amely nagyon közel áll a szí­vemhez. Mi ezt úgy nevezzük: cselekedet-központú marketing. Tudatosan döntöttünk úgy, hogy eltávolodunk a hagyományos “margós” hirdetésektől és valós eseményekre, emberekre koncentrálunk. Valami izgalmasat akarunk nyújtani ügyfeleinknek, amit csak a mi motorkerékpárjainkkal tudnak megtenni, í­gy az Ön által emlí­tett és hasonló események egyre nagyobb szerepet fognak kapni a jövőben.
A következő két-három év lesz bizonyára a legizgalmasabb időszak a BMW Motorrad munkatársai számára. Mit élvez munkájában a legjobban?
A változatosságot. Ma egy regionális piaci változást analizálsz, holnap már egy 2012-re tervezett termékre összpontosí­tasz, és azt próbálod megérteni, hogy akkor mi lesz fontos az ügyfeleidnek. Csapatunk elég kicsi ahhoz, hogy igazi változásokat tudjunk elérni. A dolgok, amikben döntést hozok, a szemem láttára meg is történnek. Ez jutalom a javából! Születtek rossz döntések is, de ezekből gyorsan tanultunk. Mindkét esetben láttuk a változásokat, amelyeket döntéseink indí­tottak el. Végezetül elmondanám, hogy nagyszerű dolog része lenni a BMW-nek, amely egyszerre nagy múlttal és nagy jövőképpel rendelkezik, és megjutalmazza a vakmerő gondolkodást. A müncheni csapat is nagyszerű – szerintem egyikőnk sem dolgozna itt, ha nem kötne össze minket a motorozásért érzett szenvedély. Minden lehetőséget kihasználok a motorozásra, í­gy külön kiváltság, hogy sok különféle országban ülhetek nyeregbe.
A jelenlegi modellválasztékban melyik a kedvence, és miért?

Ezt általában nem szoktam elárulni, de hát jó: az R 1200 GS, illetve Adventure változata. Ez a motor egyszerűen mindent jól tud. Ha abba a szörnyű helyzetbe kerülsz, hogy csak egy motorod lehet, akkor csakis GS-t választhatsz. Nem is csoda, hogy világszerte 30.000 ember választja őt évente.