BMW F650GS

A fojtogatóan párás levegő és az európai nyarak melege könnyedén megtántorí­tja az utazót, amikor először érkezik Nelson Mandela, a fekete lakosság jogait kiví­vó egykori elnök hazájába Dél-Afrikába. A fehér ember még az elnyomókra és elnyomottakra alapuló apartheid rendszer évtizedei után is szí­vesen jön ide, hiszen a dinoszauruszok korából származó trópusi növények…


BMW F650GS

írnyékmodell? Nem, inkább az F800GS hétköznapi alternatí­vája az F650GS. Ugyan még a névazonosságot sem vállalja délceg bátyjával, alapjaik nagy része közös, a többit pedig jellembéli különbségként is felfoghatjuk. Az F sorozatból ismert blokk ellenére a régi egyhengeres nevét kapta a kényelmesebb, egyszerűbb és várhatóan lényegesen olcsóbb all-rounder. A rövidebb rugóutak, a szélesebb első és keskenyebb hátsó kerék, a hagyományos teleszkópok és persze az öntött alumí­nium felnik segí­tenek eligazodni a tí­pusnevek kavalkádjában. Ugyan a két motor sziluettje hasonló, a hatötvenest megszabadí­tották az egyik első féktárcsától, a GS-ekre jellemző csőr is rövidebb és az ergonómia hosszú barangolásokat, vagy évekig tartó közös munkába járásokat vetí­t előre az F650GS kényelmes nyergében.

 BMW F650GS BMW F650GS
Csőrszegetten is dögös az F650GS. Az utcai változat elegánsabb és egyszerűbb küllemű. A nyereg alacsonyabb és hosszabb távon komfortos, a tank alatta van.

A mezitlábas változatról a helyi fekete lakosság jut eszembe. A több száz kilométeres kalandozás ugyan csak néha engedett betekintést a Zulu lakosság küzdelmes hétköznapjaiba, de akkor olyan szerény érdeklődéssel üdvözölték a motorosokat, ahogy az F650GS ismerkedik a környék változó minőségű úkanyarulataival. 



BMW F650GS
A szolidabb kivitel elsősorban a kezdőket, a nyugalom hí­veit célozza meg, ergonómiája dí­cséretes.




A hosszabb végáttétellel csendesebb a motorozás a kezdetleges, néha bádogból és pálmaháncsból épí­tett házak között.
A gyerekek integetnek, a kis GS pedig könnyedén kikerüli őket, ha hirtelen sereglenek az úra. A futómű lágyan követi az előző esti monszunszerű eső után az úon maradt földsávokat. Eszem ágában sincs felállni a nyeregben, mert órákon át utazni, a tájban gyönyörködni sokkal természetesebb az egyszerűsí­tett változaton. 


BMW F650GS
A szimpla első tárcsás fék és a lágy hangolású teleszkópvilla a kényelmet szolgálja.



Terepezni ezzel a BMW-vel is lehet, persze csak finomabban, ahogy a szelí­dí­tett F650GS pilótájaként ezt órák alatt bárki megtanulhatja.
A sportosabb pillanatokhoz legalább két fokozatnyi visszaváltás és 5000/perc fölötti fordulat kell, hiszen az F800GS-nél tizennégy lóerővel kisebb teljesí­tményű hatötvenes lágyabban adja elő amit tud. Nem is érdemes leszabályozásig forgatni, mert ott érezhetően kelletlenné válik ellenáll az erőszaknak nem kenyere a durvaság, mí­g némi türelemmel sok mindenre képes.

BMW F650GS

Dél-Afrika a különbségek és a közös értékek harmóniájára törekszik, és ez a célja a BMW-nek is. Hamarosan kiderül, hogy a két új F-modell képes-e egymást erősí­teni a motorok világában.