BMW C evolution – Nincs többé kőolaj

Talán a világon még egyetlen motorizált jármű sem volt soha ilyen csendes. Ennek ellenére az elektromos hajtású BMW C evolution igazán dinamikus. Az elektromos robogóval viszont nem fogunk nagy tömegben találkozni az utakon. Sajnos!

A BMW ésa robogók kapcsolata nem minden esetben mondható szerencsésnek, emlékezzünk csak a túlságosan korán megjelent C1-re. Ez a tetővel és a pilótát körbeölelő biztonsági burkolattal ellátott együléses jármű bizony csődöt mondott. A jelenleg is piacon lévő C 600 Sportnak és a C 650 GT-nek sincs könnyű dolga, hiszen az eladások finoman szólva sem szöktek az egekbe. Mindezeket figyelembe véve a C evolution esetében a BMW egyelőre maximum napi tí­z darab gyártását tervezi. Pedig ebből az elektromos robogóból akár bestseller is lehetne.

 

Motorok BMW Cevolution

 

 

Hiszen már első látásra rokonszenves. Barátságos szí­nkombináció, békés vonalvezetés, jó minőségű anyagok, szép kialakí­tású szí­nes kijelző. Amelyen a gyújtáskulcs elfordí­tása és az indí­tógomb megnyomása után egy Ready felirat jelenik meg, és már indulhatunk is. Egy, a kormányarmatúrán található kiegészí­tő gomb segí­tségével akár hátrafelé is. Ami nem is olyan értelmetlen, ha szűkebb helyről kell kiállnunk a 265 kilogrammos motorral. Előrefelé a „gáz”-markolat elfordí­tására indul meg. És még hogy! Magas hangon énekelve a 35 kilowattos (48 LE) elektromos motor igazán jól tol, kevesebb mint 3 másodperc alatt 50 km/h-s sebességre gyorsí­tja motort és pilótáját. íllásból az állandómágneses szinkronmotor 72 newtonméteres nyomatékot ad le, nagyjából annyit, mint egy 70 lóerős középkategóriás motorkerékpár. Ezzel egy hagyományos robogó nem tud lépést tud tartani.

 

Motorok BMW Cevolution

Ví­zhűtéses, a lengővillába integrált erőforrás, a három levegőhűtéses akkumulátormodul és a teljesí­tményvezérlés egy teherviselő alumí­niumházban található

 

 

 

Kényelmesen, gombnyomással négy menetprogram közül választhatunk. Ezek mindenekelőtt a rekuperációban, azaz az energia-visszanyerés fokában térnek el egymástól. Ez ugyanis egyrészt a fékek úján történik, amelyeknek köszönhetően a motor többé-kevésbé generátorként működik, másrészt gáz-, bocsánat, áramelvételkor, ami után a motor erősen vagy éppen egyáltalán nem lassí­t. A Road programban a teljes gyorsulási kapacitás és a gázmarkolattal 50 százaléknyi rekuperáció áll rendelkezésre. A dinamikus mód jóval erőteljesebb rekuperációt valósí­t meg, az Eco-Pro emellett visszafogja a gyorsulást, a Sail programban pedig a motor egyáltalán nem lassí­t, viszont teljes gyorsulás érhető el.

 

Motorok BMW Cevolution

Mutatós szí­nes kijelző, a kék pötty az energiafelvétel, illetve -leadás fokát mutatja. Fontos: a hatótávolság és a töltöttségi szint kijelzése a műszerfalon pontosnak bizonyult

 

 

 

Az áramot ugyanolyan lí­tiumion akkuk tárolják, mint a BMW i3-as kis elektromos autójánál. 8 kilowattórás kapacitásával a C evolution a BMW szerint nagyjából 100 kilométert tud megtenni. Ez hihetőnek is tűnik, mi 65-öt mentünk vele, és a kijelző szerint még 45 százaléknyi töltés volt a cellákban. Pedig egy meredek hegyi emelkedőn is végigrohantunk, és amúgy sem igyekeztünk takarékosan vezetni. A kijelző mindig mutatja – numerikusan is –, hogy éppen mennyi áramot fogyasztunk, illetve fékezés vagy gázelvétel során mennyit termelünk vissza. A tesztú végére mindenesetre 0,8 kWh-t visszanyertünk.
Összehasonlí­thatatlan a zaj nélküli haladás és a motor reagálása. Mintha szellemkéz hajtaná, a robogó úgy megy előre, szinte lebegve siklik az utcákon, többé-kevésbé lágyan lassul. Mindent a „gáz”-markolattal lehet szabályozni. A lámpánál pedig csendben van, teljesen néma. Ilyenkor tűnik csak fel, hogy milyen értelmetlen is egy üresben hiába zakatoló robbanómotor.

 

Motorok BMW Cevolution

Csinos erőcsomag visszafogott szí­nekkel és elegáns vonalvezetéssel. Sisaktartó rekesz az ülés alatt hátul, LED-es nappali fény

 

 

 

De a C evolutionnak hiányosságai is vannak: az aksi meglehetősen széles, í­gy viszonylag kevés hely marad a lábnak. Az ülés párnázása jobb is lehetne, meglepően gyorsan megfájdul rajta az ember hátsója. A hátsó rugózás reagálhatna finomabban: a kisebb zökkenőket szinte csillapí­tatlanul továbbí­tja a pilótához. Mindezeket leszámí­tva a BMW elektromos robogója már-már tökéletes: a C evolution a sisaktároló rekesztől a fűtött markolatig, a rövid, ideális esetben mindössze háromórás töltési időtől a jó visszapillantó tükrökig, az ABS-től a kipörgésgátlóig minden jót kí­nál. Ráadásul A1-es jogosí­tvánnyal is vezethető. Problémát igazán csak az ára jelent. A 15 000 eurós cédula sajnos érthetővé teszi a müncheniek visszafogott terveit. Kár.