BMW 24 órás túraverseny

24 óra nyeregben

24 óra nyeregben

A 24 órás túraversenynek több évtizedes hagyománya van. A MAMSZ többféle változatban is megrendezte, de 1998-tól a rendezvény a nagyközönség számára szünetelt pár évig. 2004-ben a BMW Motoros Túraklub újraélesztette, í­gy azóta minden évben körülbelül kétszázan vállalják az izgalmakat. Mikor először hallottam a BMW 24 órás túraversenyről, nem egészen értettem, hogy mi is ez pontosan. Ugyanis a “túra” és a “verseny” két olyan szó, amiknek általában semmi keresnivalójuk együtt egy mondatban. A túraverseny szépségeire és – mint utólag bebizonyosodott – komoly kihí­vására Enyedi Ferenc, azaz Enyo az RRace Monóból hí­vta fel a figyelmemet. 15 éve mindig végig motorozza ezt az ominózus 24 órát, és olyan hihetetlen lelkesedéssel mesélt róla, hogy hamar rávett a részvételre. Szintén régi versenyző Moldvai kolléga is, í­gy hármasban alkottuk a Motorrevü csapatot. Felpakoltam hát a tartóstesztre befogott BMW R 1200 RT-re (mint utólag kiderült ennél jobban nem is választhattam volna), Enyo egy K 1200 GT-t kapott kölcsön a Wallis Dunától, Moldvai Tibor Miklós pedig a szintén hosszú távú tesztidényét nálunk töltő Yamaha Fazer 600-ra vetett szemet.

Túra vagy verseny?

Tulajdonképpen verseny, merthogy alapjaiban ez a rendezvény mégiscsak harc az idővel, azonban akibe szorult némi tájékozódási képesség és a térképpel is tud bánni, az kényelmes túratempóban tudja megtenni a teljes távot. A lényeg az éberség és a figyelem.

24 óra nyeregbenAz indulás előtt minden csapat kap egy tí­z részből álló itinert. A résztávok mindegyikének végén ellenőrző pontokat állí­tanak fel a szervezők, ahova az indulástól számí­tott megadott időn belül kell megérkezni. Ha az úvonal leí­rásokat pontosan teljesí­tjük, akkor ú közben találkozunk előre nem közölt ellenőrzési pontokkal is. Itt ugyanúgy pecsétet kell kapnunk, mint a résztávok végén. Ha eltévedünk és kihagyunk egy ilyet, vagy netán rossz irányból érkezünk, azért hibapont jár, ugyanúgy, mint ha kikésünk az ellenőrzési pontokról. A verseny végén a hibapontokat összesí­tik és az a csapat nyer, akinek a legkevesebb van ezekből.

Csalós órák

A távokat úgy állí­tják össze, hogy ha ügyes a csapat és nem téved el, akkor 50 km/órás átlagsebességgel haladva tudja megtenni. A baj csak akkor van, ha eltéved valaki, mert sokszor sietősre kell venni a figurát, ha be akarja hozni az elveszett időt. Az itinerek között nemcsak településeket jelölő úvonalleí­rás található, akad olyan is, mikor csak az irányokat adják meg a felsorolásban, ábrával illusztrálva. Az indulástól számí­tott 1,2 kilométernél balra; 4,5-nél jobbra; 5,1-nél egyenesen; stb. Nehezí­tés, hogy a távokat GPS-szel mérték be, a motorok kilométer számlálói azonban csalnak, ráadásul ahány motor, annyiféle érték. Csak példaként: a két vadonatúj BMW a 130 kilométeres résztáv végén 1 kilométer eltérést mutatott. Az RT -500, a GT +500 méterrel tévedett, a Fazer pedig 3,5 kilométerrel gondolta magát tovább, í­gy ahol pár száz méter eltéréssel található egymás után több kereszteződés és a kilométerórában nem bí­zhatunk 100 %-osan, ott a szervezők által rendkí­vül igényesen összeállí­tott itiner ábráin a kereszteződések formáit is figyelni kellett.

24 óra nyeregben

Napfelkelte az egyik ellenőrzési potnál


Német precizitás

A túraverseny előtt azzal “bí­ztattak” az öregek, hogy hajnal 2-3 körül, eltévedve az ország valamelyik csücskében, teljesen ismeretlen terepen, esőáztatta bukósisakomban várhatóan álmosan és fáradtan mormogom majd magam elé a kérdést: mégis mit keresek én itt? De nem í­gy lett. Egyrészt szerencsére nem esett éjszaka, másrészt az adrenalin ébren tart, ebből pedig a motorozás mindig termel egy kicsit, í­gy másnap tulajdonképpen még frissnek is csúfolhattam magunkat. Ráadásul el sem tévedtünk. A távokat mindig időben teljesí­tettük, csupán két átlagsebesség mérésnél siettük el magunkat egy hajszálnyival, (Két, kb. 120 kilométeres távon pontosan 54 és 56 km/h közötti átlagot kellett menni, nekünk 56,3-at, illetve 56,4-et sikerült) í­gy minimális hibaponttal a végelszámolásban az ötödik helyen végeztünk.

A cikk folytatódik, kérjük lapozz!

 

1
|
2

Befutó

Vasárnap dél körül, mikor az összes csapat visszaért a Wallis Motor Pesthez, megtartották az eredményhirdetést, majd ezt követően névre szóló oklevelet, valamint BMW MTM pólót kapott mindenki, aki teljesí­tette a távot.

24 óra nyeregben24 óra nyeregben

Szí­nes egí­éniségek, a Jawas csapattól, az oldalkocsis résztvevőn és a női kóruson át a rendőrmotoros összeállí­tásig

24 óra nyeregben24 óra nyeregben

Most már értem hogyan jön össze a “túra” és a “verseny”, sőt, mint kiderült ez a két szó jól megfért egymással ezen az óriási élményt nyújtó hétvégén. Persze ezt a csapatunknak is köszönhetem, remélem jövőre is együtt indulunk únak a 24 órás túraversenyen.