Biztosí­tási árak – Amit a kötelezőről kötelező tudni

A tizenévvel ezelőtt bevezetett kötelező biztosí­tás, ami a
motorosokat sújtja, ismét drasztikus mértékben változott. A személygépkocsikhoz
hasonló, sok paraméteres dí­jszámí­tási szabályzat lépett életbe.


A legnagyobb változás jelenleg a segédmotor kerékpároknál állt be. Eddig szinte teljesen mindegy volt, hogy melyik társaságnál kötötte meg az ember az éves biztosí­tást, nagyságrendileg megegyezett a végösszeg. Most viszont elszabadult a pokol. Hatalmasak az eltérések, és hogy mennyire? Megegyező paramétereknél akár több 100%!!!-os is lehet a különbözet. De nem csak az előző évi tarifarendszer között van ekkora szakadék, az egyes társaságok áraiban is fellelhető több száz százalék (!) eltérés. Nem nagyon értem, hogy ez a mai világban hogyan fordulhat elő. Itt nincs márka, minőség, vagy egyéb különbség, hogy ennek befolyásolnia kellene a fizetendő összeget. A rendszámos motorkerékpárok besorolása is változott az előző évekhez képest.

A kategória határok, 150 cm3 alatt, 151-350-ig és 350 felett-re módosultak. Ráadásul a személygépkocsikhoz hasonlóan bevezetésre került, hogy figyelembe veszik a dí­jszabásnál a szerződést megkötő ember életkorát. Ami eképp néz ki, 23 éves kor alatt, 24 és 30 év között, 31 és 35 között, és 36 éves kor felett. Ezt is í­gy részletesen mindössze az UNIQA biztosí­tónál találtuk meg, a többiek nem részletezik, csak az életkort kérik. Ez szintén hatalmas eltéréseket okozhat egyes társaságoknál. Nem tudom mi alapján kalkulálnak ilyenkor, mert szerintem nem csupán életkor függvénye, hogy ki okoz balesetet, és ki nem. Sajnálatos módon mindössze egy cég vette figyelembe azt, hogy mikor is szerzett a pilóta jogosí­tványt. Hisz lehet valaki 25 éves, de 7 éve baleset mentesen közlekedik, mégis többet fizet, mint az a 40 éves úriember, aki friss, még meleg jogosí­tvánnyal megy szerződést kötni. Ha egyet megtanultam életem során, hogy az élet minden területén a rutin, és a megszerzett tapasztalat jelenti a legtöbbet, és nem az iskolai végzettség, vagy az életkor.

A mondás is úgy tartja, hogy „Jó pap is holtáig tanul”. Szerintem a forgalomban eltöltött balesetmentes évek számát kéne tekinteni. De sajnos ebbe nincs beleszólásunk, és az érdekeinkben lobbizó esetleges csoportok se tudnak ezzel mit kezdeni. Ettől függetlenül mi is motorosból vagyunk, ezért megpróbálnánk segí­teni azoknak, akik most vásárolnak új motort, vagy nincsenek megelégedve eddigi biztosí­tójukkal, hogy ki tudják választani a legmegfelelőbbet. Legyen ez egy úmutatás. Azért mondom í­gy, mivel életkortól függ a végösszeg, ezért vettünk egy most kezdő 20 éves példát, és egy 45 éves „öregmotorost”.

Ami a 20-on évesek számára érdekes lehet…



Biztosí­tó
társaság neve
Segédmotor
kerékpár
150 ccm alatt150-350
ccmközött

Alianz
Hungária Biztosí­tó Rt

3.800.-

6.042.-

9.006.-
ARGOSZ
Biztosí­tó Rt
5.856.-5.940.-7.956.-
Groupama7560.-14.449.-19.215.-
Generali
Providencia
7.224.-12.804.-15.096.-
Magyar Posta
Biztosí­tó
12.236.-38.065.-44.449.-
Union
Biztosí­tó Rt
4.900.-5.456.-7.828.-
UNIQA3.902.-6.583.-9.362.-
Közlekedési
Biztosí­tó Egyesület
7.300.-+1.200.- éves
tagdí­j
7.665.-+1.200.- éves
tagdí­j
11.315.-+1.200.- éves
tagdí­j


És akkor nézzük az érettebb korosztályt…

Biztosí­tó
társaság neve
Segédmotor
kerékpár
150 ccm alatt150-350
ccmközött

Alianz
Hungária Biztosí­tó Rt

3.240.-

5.130.-

7.524.-
ARGOSZ
Biztosí­tó Rt
5.856.-5.256.-7.044.-
Groupama7.560.-10.868.-14.490.-
Generali
Providencia
7.224.-8.868.-10.308.-
Magyar Posta
Biztosí­tó
12.236.-18.126.-21.166.-
Union
Biztosí­tó Rt
4.900.-5.456.-7.828.-
UNIQA3.902.-6.583.-9.362.-
Közlekedési
Biztosí­tó Egyesület
7.300.-+1.200.- éves
tagdí­j
7.665.-+1.200.- éves
tagdí­j
9.490.-+1.200.-éves
tagdí­j

Ezek a táblázatok is tisztán tükrözik a jelenleg az országban uralkodó kavalkádot. Egy-két társaság esetében azért fellelhető némi logika. Én már csak azt nem értem, hogy miért nem lehet egy egységesí­tett rendszert kitalálni erre. Sajnos nem lehet már általánosí­tani, hogy melyik cég árai jók, és melyiké nem, mindegyiknek vannak előnyi és hátrányai is. Egy biztos, ha ez í­gy megy tovább, rövid időn belül eljutunk oda, hogy biztosí­tási szakemberhez kell fordulnunk, hogy ne legyünk becsapva. És a kereskedők helyzete se kedvező, mert nem igazán van olyan társaság, amelyik minden kategóriába jó áron dolgozna, í­gy komoly problémát, és fejtörést okozhat nekik, hogy leszerződjenek-e valamelyikkel.