Berger Kawasaki ZX-6R

Ugyan melyik, a sportgépek iránt rajongó motorost ne foglalkoztatná a teljesí­tményfokozás. Pláne, ha maga is pályázik, netán valamilyen szinten versenyzik… A teljesí­tményfokozás azonban pénzbe kerül. Hogy lehet ezt olcsóbban megtenni?

A fent emlí­tett probléma megoldására szakosodott az osztrák illetőségű Berger Motorsport Handels Gmbh és tulajdonosa, Dieter Berger.

A Berger Motorsport a járműgyártókkal és importőrökkel együttműködve már évek óta épí­t különböző projektmotorokat, hogy ezeket aztán a szaksajtónak tesztelés céljára rendelkezésre bocsáthassa. Az importőrök által átadott aktuális top motormodelleket használják, és ezeket szerelik fel az általuk forgalmazott, összeválogatott és egymással összehangolt, teljesí­tményfokozó termékekkel. A munka során ügyelnek a motor, a futómű és az elektronika pontos összehangolására. Az elkészült gépek aztán különböző teszteken, versenyeken bizonyí­thatnak.

Motorok Berger Kawasaki ZX-6R

2009-ben egy Kawasaki ZX-6R mellett döntöttek, ugyanis ebben a szezonban ez a motor az egyetlen igazán új konstrukció, amely a szupersport kategóriában a piacon megjelent.

A ZX-6R futóművének átalakí­tásakor a fiatal, holland cég, a Hyperpro mellett döntöttek. A Hyperpro 1992-ben kezdte el a szériagyártású villák és lengéscsillapí­tók progresszí­v rugóinak gyártását, 1998-ban már kormánylengés-csillapí­tókat kí­náltak 6 szí­nben és két variánsban (lineáris és progresszí­v csillapí­tással), 2000-től pedig már komplett lengéscsillapí­tókat is gyártottak. 2008-ban egy új csillapí­tógenerációt mutattak be, melynek minden lényeges paramétere változtatható: a lassú és gyors nyomófokozati csillapí­tás, magasságbeállí­tás, hidraulikus rugó-előfeszí­tés. A ZX-6R-re tehát egy Hyperpro progresszí­v kormánylengés-csillapí­tót és egy szintén Hyperpro gyártmányú hátsó lengéscsillapí­tót szereltek, amely versenyzéshez lett beállí­tva. A széria BPS villa (Big Piston System) versenykörülmények között is kitűnően működik, ezért mindössze az olajmennyiséget és az olaj viszkozitását változtatták meg.

A ZX-6R alapgeometriáján mindössze annyit módosí­tottak, hogy több súly kerüljön az első kerékre. Az áttételt ezért a Pannóniaringre optimalizálták, ugyanis itt zajlott a motor tesztje. A jobb hatás érdekben a fékvezetékeket ABM fémcsövekre cserélték, í­gy javult az eredeti fékek adagolhatósága és hőállósága. Az üléspozí­ció optimális beállí­thatósága érdekében állí­tható Gilles lábtartó rendszert alkalmaztak. Az utángyártott versenyidomok extrém pontos illeszkedésükkel tűnnek föl, ezek a magyar Polidom cégtől származnak.

Az erőforrás mechanikusan változatlan maradt. A cég alapvető filozófiája, hogy a lehető legkisebb ráfordí­tással a lehető leggyorsabb köridőket érjék el gépeik. A motor tuningolása mint pl. a megváltoztatott vezérműtengelyek vagy a kompresszió megnövelése, belekényszerí­ti a tulajdonost a drága versenyüzemanyag felhasznására, ráadásul a magasabb termikus terhelés miatt drágább verseny-hűtőt kellene beépí­teni. Az ilyen módon tuningolt motorok bonyolult és költséges szervizigénye szintén ellentmond a hatékony, de megfizethető versenymotorozás elvének. Mint a tapasztalat mutatja, a köridő elérésében – különösen a hobbiversenyzésben – a mai literteljesí­tmények mellett többnyire a vezethetőség és csak csekély mértékben a motorteljesí­tmény a mérvadó. A Berger Motorsport ezért lemond a motorhardver drága megváltoztatásáról.

A ZX-6R széria kipufogórendszerének helyére a legújabb generációjú Akrapovic Evolution komplett rendszere került, az airboxban BMC sportlégszűrő gondoskodik a 65%-kal nagyobb légáteresztésről. A megváltozott gázáramláshoz programozható Kawasaki Kit-Elektronikot szereltek be. Az optimális befecskendezés-maping kidolgozása többszörös fékpadi mérés és a lambdaértékek versenypálya-használat közbeni kiértékelése alapján történik meg. Eredményükként a motor gázreakciói jobban kontrollálhatóak, a csúcsteljesí­tmény és a gyorsulás érezhetően javult. Az í­gy feljaví­tott vezethetőség érzése szubjektí­ven nem különleges, de azonnal tükröződik az ugrásszerűen javuló köridőkben.

A lényeg a pályán derül ki:

Az, hogy a katalógusok és a reklámszövegek mit mondanak, az egy dolog.
Ahhoz, hogy világosabb képet kapjunk a gazdaságos teljesí­tményfokozó
csomag valós értékéről, a Kawasaki ZX Kupa versenysorozatban évek óta
induló amatőr versenyzőt, Kurta Jánost is felültettük a Berger
Kawasakira.

„A blokkról: borzasztóan erősnek tűnik a kis hatos, ezt az érzést
megfejelik a súlyából lefaragott kilogrammok. Mintha a 636-os vére
csörgedezne ereiben. A fék a Kawasakira jellemzően brutális, komoly
kontroll eredménye, hogy egyszer sem léptem át a kormányt. A futómű
felől óramű pontossággal érkeztek a jelzések, még úgy is, hogy nem az
én súlyomra volt beállí­tva. A kigyorsí­táskor sokat segí­t az állí­tható
kormánylengés-csillapí­tó. Összeségében könnyebb, erősebb, de ami a
legfontosabb, hogy sokkal kontrollálhatóbb motor lett.”

Előnyök:

  • Dinamikusabb kigyorsí­tás
  • Nagyobb kanyarbemeneti sebesség
  • Érezhetően kisebb súly
  • Könnyebb kanyarváltás
  • Jelentős terhelhetőség

Hátrányok:

  • Újságí­rói szemmel nézve az egyetlen negatí­vum, hogy azt nem találtunk

[poll_118]