Ben Bostrom nyert Daytonában

Nagyon jól kezdődött az idény a Yamahának. Miután a szuperbike vb idénynyitóján egyből győzött a Yamaha újonca Ben Spies, a leghí­resebb amerikai motorkerékpárversenyen, a Daytonai 200 Mérföldesen is Yamaha siker született. Az amerikai Ben Bostrom révén 1998 után diadalmaskodott ismét a Yamaha, amely 19. alkalommal nyerte meg a floridai viadalt. A 35 éves Bostrom a 43. győztese az 1937 óta létező versenynek.

Mindenidők egyik legnagyobb változása zajlott le idén a Daytonai 200 Mérfölesen. Hiszen Amerika első számú motorversenye tele volt újdonságokkal. A versenyt először rendezték pénteken – eddig szombaton vagy vasárnap voltak a viadalok. A 75 fős mezőnyben már mindenki Dunlop gumikat használt – a szuperbike vb-hez és a MotoGP-hez hasonlóan már Amerikában is egygumiszállí­tós rendszer van az idei szezontól. A versenyen idén már egy új kategória, a Daytona Sportbike géposztály debütált – a Daytona Sportbike-ban 600 köbcentiig négyhengeres, 675 köbcentiig háromhengeres, 1200 köbcentiig kéthengeres motorok szerepelhetnek. Amerikában szupersport-plus kategóriának is hí­vják az új géposztályt. Mí­g a legnagyobb újdonságot az jelentette, hogy első í­zben éjszaka, kivilágí­tott pályán tartották meg a Daytonai 200 Mérföldest! Az újdonságok Ben Bostromnak feküdtek a legjobban, hiszen a pole pozí­cióból rajtolva, az 5. próbálkozásra végre megnyerte a legendás versenyt.

Bostrom egy felejthetetlen befutó végén tudott diadalmaskodni, azonban kár, hogy elég botrányosra sikeredett az első villanyfényes Daytonai 200 Mérföldes. Sok volt a baleset, kevés volt a néző, de a legnagyobb gond a szervezéssel volt. Előbb egy kanyarban elromlott a világí­tás, majd az időmérő-berendezéssel és az eredményjelzővel is óriási gond volt. így fordulhatott elő, hogy a hivatalosan 57 körből álló verseny csak 55 körös volt. Azaz nem lehet tudni, hogy a motorosok teljesí­tették-e a 200 mérföldes távot!

A 36. körig minden rendben ment – idén 2004 után ismét a régi, 3.56 mérföldes daytonai pályát használták a motorosok. A verseny elején egy hatfős élboly csatázott egymással. A yamahás Bostrom, Josh Herrin és Joshua Hayes, a suzukis Jason DiSalvo és Martin Cardenas, valamint a Buell versenyzője, Daniel Eslick viaskodott az első helyért. A hatos csoport aztán ötösre olvadt, mivel Eslick áramvonalidoma leszakadt. A boxkiállás után a 69. helyre állt vissza, feljött a 13. helyig, amelyet elvettek tőle, mivel diszkvalifikálták. A safety-car alatt többször is előzött. A 36. körben Hayes 5 másodperces előnnyel vezetett Bostrom előtt, amikor is az egyik sikán sötétbe borult. Ezek után pedig a káosz uralkodott el. Két súlyos bukás történt, kétszer bejött a safety-car, elromlott az időmérő-berendezés, mí­g 48 percen keresztül piros zászlóval leintették a versenyt. Aztán a 49. körben végre újrarajtoltatták a viadalt. A hatkörös sprintversenyben ismét Bostrom, Herrin, Hayes, DiSalvo és Cardenas volt a főszereplő. Előbb Hayes és DiSalvo vezetett. Hayes aztán az 52. körben elesett, mí­g az 53. körben Bostrom vette át az irányí­tást. Amelyet a célig meg is őrzött. Bostrom 0.551 másodperc előnnyel nyert csapattársa, Herrin előtt.

A korábbi szuperbike vb-menő Bostrom – 2000-2002 között és 2005-ben volt tagja a vb-nek, amelyben 7 futamgyőzelmet jegyzett és volt vb-bronzérmes is – az 1998-as amerikai szuperbike bajnoki cí­me, a 2003-as amerikai szupermoto bajnoki elsősége és a 2008-as amerikai szupersport bajnoki trófeája után végre megnyerte a Daytonai 200 Mérföldest is. Bostrom gyári hondásként egyszer sem tudott győzni Daytonában – 2004-ben kuplunggondok miatt kiállni kényszerült, 1998-ban az 5., 1999-ben a 4. helyen zárt, mí­g 2003-ban úgy lett második, hogy csak 69 ezredmásodperccel kapott ki – , viszont a Yamahával első nekifutásra egyből diadalmaskodni tudott. A Yamaha YZF-R6 is első í­zben lett a legjobb Daytonában, mí­g a Yamaha – amely a 200 Mérföldes legsikeresebb márkája – 1972, 1973, 1974, 1975, 1976, 1977, 1978, 1979, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1986, 1990, 1993, 1997 és 1998 után nyert ismét.

Számos korábbi daytonai győztesnek viszont nem sikerült az idei verseny. Az ötszörös daytonai győztes, a kanadai Miguel DuHamel egy kör hátrányban csak a 16. helyen zárt – DuHamel 1990 után versenyzett ismét Suzukival. A 2006-os nyertes Jake Zemke a 11., a 2007-es első Steve Rapp a 12., mí­g a 2008-as győztes Chaz Davies a 7. helyen végzett.