Bemutató: KTM FREERIDE E-XC 2018

Az elektromos világ harsonái egyre hangosabban és világosabban kérik a figyelmünket és ezzel együtt a járműgyártók felelősségét az új villanyáram hajtotta motorok irányában is.

Ezt a felelősséget vállalta magára közel tí­z éve a mattighoffeni KTM-gyár is, amikor elkezdtek gondolkodni az elektromos offroad motorok gyártásáról. Koncepciójuk az évek alatt egyre vagányabb, a tervek egyre merészebbek. Kitűnik, hogy elég határozott elképzeléseik vannak a környezet megóvásáról.

Fogd a motort és fuss! Csak úgy! Csendben, halkan, hogy senki meg ne hallja! – Ez a mottója a KTM-gyár legújabb elektromos gyermekének, a KTM Freeride E-XC tí­pusának, melyet ez év októberének végén mutattak be.

A hangárban kihunytak a fények és a legnagyobb inkognitóban bemotorozott a közönség közé a legújabb KTM Freeride E-XC 2018-as modell. Egy új dimenzió legújabb tagja. Arra született, hogy elcsábí­tsa ezt az évszázadot és egyre több rajongót szerezzen az elektomos motoroknak. Irányt mutatni jött egy minden szempontból használható offroad bike.

Ebben az évben a gyár új koncepciója, hogy csak egy tí­pusú elektromos motort ad ki, mégpedig a KTM Freeride E-XC tí­pust. Sem a korábbi SX, sem az SM kategória nem szerepel a gyártott motorkerékpárok között. Nem lesz más modell az elektromos Freeride palettán, ezzel is kihangsúlyozva az egyedi, minőségibb tervezést.

A motor technikai tulajdonságai csak kismértékben térnek el a legutóbb kiadott modellekhez képest. Nyilatkozataik szerint még jobban odafigyeltek a tervezésnél és az anyagok használatánál a vevők visszajelzéseire és a motor tesztjeinek eredményeire.
A Freeride E-XC egy 12 kW-os járgány, melyből maximálisan a 18 kW is kipréselhető, ámbár a 42 Nm-es nyomaték lesz az, ami igazán az erejét adja. Az előző évekhez képest 30%-kal megnövelték az akkumulátor kapacitását és a motor még erősebb lett.
A prezentáció során nagyon kihangsúlyozták, hogy ezt a tí­pust nem játékszernek szánták. Komolyan megtervezett, erővel dúsí­tott paripát tarthat majd a garázsában, aki tervezgeti a motor megszerzését. Egy biztos, elégedett lesz a teljesí­tményével.

Az előző évekhez képest megváltozott a motor eleje. Az első sárvédő, az első lámpa nagyobb lett, emellett kézvédőt is kapott, mely elvitathatatlanul előnyére szolgál. Rossz látási viszonyok között, köves terepen jó hasznát vehetjük ezeknek a kiegészí­tőknek.

Gyárilag triál gumikkal szerelik, hogy bármilyen terepen, aszfalton és földes úon is egyaránt kezes bárányként szolgáljon. A KTM célközönsége egyértelműen a hétköznapi ember. Ezt szem előtt tartották minden elemének megtervezésénél. Abszolú könnyen kezelhető, játszi könnyedséggel elérhető rajta minden, csakúgy, mint egy kerékpáron. Az első és a hátsó fék is a kormányon van, mint a biciklin.
A nagy kérdés természetesen az akkumulátor kapacitása, illetve a váz, amely az akksit rejti. Az volt az egyik legfontosabb feladat, hogy az akkumulátor könnyen, gyorsan cserélhető, valamint gyorsabban tölthető legyen. Ezt legegyszerűbben úgy tudták megoldani, hogy nagyobb teret terveztek a vázban az akkumulátor számára. így valóban jó a hozzáférés, egyben a ki-beszerelést is gyorsabbá teszi. Elmondásaik alapján ezen a vázmódosí­táson kellett a legtöbbet gondolkodniuk.

Futómű terén az első teleszkópon módosí­tottak, ez a szelepelést érintette, valamint a motor súlypontja is hátrébb került. Kiváló motor endurósoknak, hisz a lineáris lóerőleadás miatt kellemesebb vele a közlekedés, nem beszélve az akadályokról, melyek ezzel az elektromos járgánnyal könnyebben legyűrhetők. Irányí­thatósága legalább olyan jó, mint a belső égésű motoros társaké.

Az előadás során hangsúlyozták, hogy rengeteg pénzt költöttek az új modell finomí­tására. továbbá egyértelművé tették, hogy a közeljövőben még nem tervezik az onroad elektromos motorok gyártását, a freeride vonalat viszik tovább és azt tökéletesí­tik. Hogy ez meddig tart és merre visz a későbbiekben, még nem látható tisztán.
Természetesen a jövőre, a motoros utánpótlásra is figyelnek, komoly ötleteik vannak a tarsolyban. 2019‒2020-ra megjönnek az elektromos gyerekmotorok. Ki ne venne szí­vesebben a gyermekének egy szinte zajtalan motort? A gyerekek ezt még az udvaron is tudnák használni, senkit nem zavarva a hanggal. Felröppent ugyan a hí­r, hogy ezek leválthatják az első lépcsőfokot, az 50 köbcentis, robbanómotoros automatákat, de a KTM a hí­rt gyorsan meg is cáfolta.

Ha már a hangnál tartunk, akkor elmondható, hogy a számtalan kellemes elvárás mellett ez volt az egyik legfontosabb kitétel. A hang. A motor ne legyen hangos, ne jelentsen hangterhelést sem az erdőben, sem a mezőn, sem a városokban, ezzel is kí­mélve világunkat.

A fináléban pedig hangsúlyozták, hogy a KTM Freeride E-XC arra született, hogy a felelősségteljes emberek motorja legyen, melyen hatalmas és igazi vad túrákat tehetnek olyan területeken is, ahová benzines társaiknak nincs bejárásuk.
Mint motokrossz- és enduróversenyző, egyben a természet szerelmese, kihí­vásnak élem meg a küszöbön álló elektromos világot. Tudom, hogy a fejlődés megállí­thatatlan, de nem biztos, hogy mindig nyí­legyenesen felfelé tart. Olykor párhuzamosan is fejlődnünk kell a világ változásaival, ezek pedig most azt követelik tőlünk, hogy szenvedélyeink mellett figyeljünk oda felelősséggel Földünk egészségére is.

Kétség nem fér hozzá, hogy hiányozni fognak a mai kor motorjai, de azt is meg kell látnunk, hogy micsoda nagyszerű lehetőségek rejlenek az új gépekben.

Én személy szerint el tudom fogadni ezt az elektromos világot, hisz csendessége mellett a motorozás valódi élménye is megmarad. Betehetem akár a nappaliba is, mert az olaj nem fog folyni belőle. Bedughatom tölteni az okostelefonom mellé a szobai konnektorba, ám a legnagyobb előnye mégis annak van, hogy a barátnőm vagy feleségem azt sem tudja, mikor mentem el otthonról és mikor jöttem haza. Hangtalanul élhetek az élvezeteimnek!

Fontosabb technikai adatok:

Az elektromos hajtásban a gyár permanens mágnest alkalmazó szinkron elektromotort alkalmaz.

Teljesí­tménye 9 kW, de maximálisan kihozható a 18 kW.

A nyomaték 42 Nm.

Hűtési rendszere: folyadék rendszerű hűtés.

Teljes töltési idő: 105 perc, de már 75 perces töltés után is 50 perces menetidőre képes.

A normál 10 A-es töltés mellett 13 A-es gyorstöltésre is van lehetőség.

Végsebessége 77km/h.

A kompozit váz fő eleme alumí­nium- és acélelemekből áll, a segédváz nagy szilárdságú poliamid.

Első futómű 43 mm-es WP Xplor.

Hátsó futómű WP Xplor PDS.




SzSzöveg: Firtosvári Gábor, motokrosszversenyző