Bemutató: E-BIKE-ok

Motoros szemmel furcsa jószágok az e-bike-ok. Van, hogy észre sem vesszük őket, hiszen a modern darabok simán összetéveszthetők egy hagyományos kerékpárral. Pedig ezekben is van motor, még ha közben tekerni is kell. És bármilyen szentségtörésnek tűnik, amit most leírunk, még motorosként is élvezhető járgányok.

Tudta, hogy már az 1890-es években is készítettek elektromos kerékpárt? Az amerikai Ogden Bolton Jr. 1895 decemberében kért szabadalmat saját fejlesztésű, a hátsó kerékagyba épített elektromos motorral szerelt kerékpárjára. A párizsi világkiállításon Jakob Lohner és Ferdinand Porsche kétmotoros, 5 LE-s modellt mutatott be, azonban ahogy a többi járműkategóriában, néhány évtizedre itt is háttérbe szorultak az elektromosok. Az áttörést a Yamaha hozta el, 1989-ben készítette el első pedálszenzoros e-bike prototípusát, amit 1993- tól már sorozatban gyártottak, majd 1995-ben a Honda agymotoros bringát mutat be a Tokió Motor Show-n.

Az igazi forradalmat a lítiumionos akkumulátorok hozták meg. 2011-ben a Bosch is beszállt a bringabizniszbe, és 2012-ben Miskolcon megnyitotta pedelec gyártóüzemét. MIK AZOK AZ E-BIKE-OK? Az e-bike kifejezés elég tág fogalom, éppen ezért folyamatosan megy arról a vita, hogy pontosan mi is tartozik bele – és egy kicsit mindenkinek igaza van. Hogy kibogozzuk a szálakat, érdemes a kezdetektől indulni. Az elmúlt évtizedekben a hazai utakon először olyan kerékpárszerű járgányok jelentek meg, amelyek mozgatásához nem kellett feltétlen emberi erő – akkumulátorról egy elektromotor hajtott egy kerékpárt úgy, hogy akár nem is kellett tekerni.

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2021/02 számában és a Laptapir.hu oldalán is olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.