Bayliss mégsem búcsúzik?

Az elkövetkező hétvégén befejeződik a 21. szuperbike vb-szezon. Az idényzárónak elsősorban három fő érdekessége lesz. A szuperstock 1000 Világkupán még négy motoros esélyes az elsőségre. A szuperbike vb 1993 után tér vissza Portugáliába, ahol idén egy teljesen új pálya fogadja a mezőnyt Portimaoban. Mí­g elméletileg vasárnap lesz a háromszoros szuperbike világbajnok, a 39 éves Troy Bayliss utolsó viadala. Azért csak elméletileg, mert Bayliss pár napja lenyilatkozta, hogy semmi kedve abbahagyni a motorozást!

A múlt héten az új portugál pályán egy úgynevezett felvezető tesztet tartottak, amelyen részt vett a brit szuperbike bajnokságban szereplő Honda HM Plant Leo Haslammel és Cal Crutchlow-val, valamint a gyári Ducati csapat Michel Fabrizioval és Troy Baylisszel. A tesztek végén pedig Bayliss nagyon meglepő dolgokat mondott. „Egyáltalán nincs kedvem abbahagyni a motorozást. Igaz többször elmondtam már, hogy az évvégén biztosan visszavonulok, ám ezt napról napra egyre jobban sajnálom. Már csak egy nagydí­j van hátra és egyre inkább úgy érzem, hogy nem tudok lemondani a motorozásról. Szeretnék továbbra is a motoros világban, a szuperbike-ban maradni. Lehet, hogy megkérdezem a Ducatit, hogy nem lenne-e szüksége egy tesztpilótára!”  Bayliss nyilatkozata után tehát elkezdődtek a pletykák, illetve a találgatások. Tényleg marad-e, vagy pedig csak arról van-e szó, hogy Bayliss nagyon nehezen tudja befejezni a karrierjét. Majd meglátjuk. Az azonban biztos, hogy Portimaoban is nagyon izgalmas versenyek lesznek. Bayliss, akinek a Ducati egy különleges festésű motort készí­t, már egy hónapja megnyerte a vb-cí­met, amiért már nyugodtan kockáztathat. Biztosak lehetünk benne, hogy Bayliss csak a két győzelemmel lenne elégedett. De sok ellenfele lesz.


A vb-ezüstéremre még négyen, Noriyuki Haga, Troy Corser, Max Neukirchner és Carlos Checa esélyesek. A két gyári yamahás, Haga és Corser különösen hajtani fog. Haga jövőre már ducatis lesz, Corser 2009-ben már a BMW-nél húzza a gázt, amiért mindketten szépen akarnak búcsúzni a Yamahától. Ráadásul Corser idén végre először győzni akar. Max Biaggi és Ryuichi Kiyonari nevét is meg kell emlí­teni. Biaggi is az idei első győzelmére hajt, mí­g a japán Kiyonari, aki idén már háromszor is nyert, a válltörése után tér vissza.

Portugál GP

Portugáliában 1988 és 1993 után rendeznek ismét szuperbike vb-t. 1988-ban és 1993-ban Estoril fogadta a mezőnyt. 1988. szeptember 11-én kettős Bimota siker született az olasz Davide Tardozzi és a belga Stephane Mertens révén. 1993. október 17-én viszont előbb a yamahás olasz Fabrizio Pirovano, majd a ducatis brit Carl Fogarty diadalmaskodott. Az új, Portimaoban felépült pálya 200 millió euróba került és október elején lettek kész vele. A Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség, a FIM valamint a Nemzetközi Automobil Szövetség, a FIA október 11-én és 13-án homológizálta a pályát, aminek köszönhetően a jövőben akár MotoGP és Formula-1-es nagydí­jakat is tarthatnak rajta. A cél egyébként ez! A portimaoi pálya 4692 méter hosszú, 9 jobb és 7 bal kanyar található rajta, mí­g 64-féle pályakialakí­tással rendelkezik. A pálya az Atlanti-óceánhoz közel fekszik 250 kilométerre délre a portugál fővárostól, Lisszabontól. Portimao az egyik legkedveltebb portugál turistaparadicsom, amiért az új pályát Európa egyik autós-motoros központjának szánják. A tesztek után, amelyek elég rossz időben zajlódtak, Bayliss és a többiek is nagyon elégedettek voltak. A pálya dimbes-dombos, sok rajta a beláthatatlan kanyar, mí­g több ideális í­v közül lehet választani. „Nagyon tetszett a pálya, amely idővel Európa egyik legkiemelkedőbb helyszí­névé válhat. A pályán kevésbé számí­t a motorok tulajdonsága, hiszen itt elsősorban a motorosok vezetési tudása a fontos.”- mondta lelkesen Bayliss.


Honda, Lanzi

A Portugál GP előtt Bayliss mellett az olasz Roberto Lanzi valamint a holland Ten Kate csapat okozott még szenzációt. Portimaoban nem lesz ott az olasz Lanzi, aki idén egy futamgyőzelmet szerzett Spanyolországban. Az ok: Lanzi csapata, a ducatis olasz Team RG a csapattulajdonos, Roberto Gianfardoni súlyos betegsége miatt lemondta a részvételt. Lanzi emiatt jövőre új csapatot is keres magának. A hondás Ten Kate alakulat viszont már a 2009-es szezont készí­ti elő. A szuperbike-ban a Portugál GP-re Checa és Kiyonari mellé már a 21 éves brit Jonathan Reát nevezte be. Rea idén a szupersport vb-n a vb-cí­mért csatázott, de jövőre már a szuperbike vb tagja lesz. Rea, a tavalyi brit szuperbike bajnokság másodikja, a török Kenan Sofuoglu motorját kapja meg debütálásként. Sofuoglu viszont visszatér az egykori sikerei szí­nhelyére, a szupersport vb-be. A 2007-es szupersport világbajnok Portugáliában ismét a szupersport vb tagja lesz, ahogyan 2009-ben is.

Szuperstock

Miután a szuperbike-ban és a szupersportban már mind az egyéni, mind a gyártói vb-cí­m eldőlt, már csak a szuperstock 1000 Világkupában vannak megválaszolandó kérdések. A gyártói Vk-cí­mre még a Ducati, a Honda és a Suzuki esélyes. Mí­g az egyéni Vk-trófeát még négyen, a belga Xavier Simeon (Suzuki), az olasz Alessandro Polita (Ducati), a francia Maxime Berger (Honda) és az ausztrál Brendan Roberts (Ducati) szerezhetik meg. Az izgalmak hatalmasak lesznek, hiszen az éllovas Simeon és a negyedik Roberts között csak 9 pont a különbség.

Második hely

A szuperbike vb-hez hasonlóan a szupersport vb-n is már csak az ezüstérem sorsa kérdéses. Miután az ausztrál Andrew Pitt begyűjtötte a 2. vb-cí­mét, az ausztrálok a dobogó 2. és 3. fokát is meg akarják szerezni. Ugyebár a jelenlegi második Rea nem indul a szupersportban, amiért két ausztrál, a hondás Joshua Brookes és a yamahás Broc Parkes mindenáron meg akarja előzni. Ráadásul Brookes és Parkes is búcsúzik. Brookes elhagyja a vb-t és átköltözik a brit szuperbike bajnokságba. Mí­g Parkes a Yamahától köszön el.

Szervezési átalakulások

A szuperbike vb szervezeti felépí­tése az elmúlt csütörtök óta megváltozott. A vb svájci résztulajdonosa, az Infront Motorsport az olasz FGSporttól, azaz a Flammini fivérektől átvette a vb szervezését. A Flammini testvéreknek ezentúl csak az operatí­v teendőkkel kell foglakoznia.