Baja 1000

Amerikában minden másképp van. Amerikában nem a Dakar-rali a leghí­resebb tereprali viadal, hanem a Mexikóban megrendezett Baja 1000. Az elmúlt héten már a 41. alkalommal rendezték meg a legendás versenyt, amelyen új rekord született. A 37 éves amerikai Johnny Campbell a 11. sikerét aratta a viadalon.

    Több okból sem lehet összehasonlí­tani a Dakar-ralit és az 1967 óta létező Baja 1000-et. A Baja 1000 ugyan sivatagban zajlik a Kaliforniai-félszigeten, azonban mégsem olyan sivatagi viadal, mint a Dakar. A Baja 1000 egy gyorsasági verseny, ahol az össztávot egyhuzamban kell teljesí­teni és ahol a menetidő is korlátozva van! Ahol a Dakarral ellentétben fölényben vannak a motorosok! Hiszen az abszolú értékelésben sokkal többször nyertek motorral, mint autóval. A Baja 1000 történetében csak 7-szer győztek autóval, mí­g idén már 34. alkalommal diadalmaskodtak motorral. Utoljára 1993-ban volt autós győzelem! A Baja 1000-en eddig négy márka tudott győzni. A Yamaha 2, a Kawasaki 9, a Husqvarna 11, mí­g a Honda 19 sikerrel büszkélkedhet. A motorosok közül két nevet kell elsősorban kiemelni. Az amerikai Larry Roeselert és Johnny Campbellt. Ők az elmúlt hétig 10-10 alkalommal nyerték meg motoron a Baja 1000-et. Az elmúlt vasárnap óta azonban már Campbell a Baja 1000 legeredményesebbje, hiszen 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005 és 2007 után megszerezte a 11. diadalát. Az abszolú győztes azonban továbbra is Roeseler, hiszen idén a 3. autós győzelmét gyűjtötte be, azaz 13. trófeája van már a Baja 1000-ről.

    Johnny Campbell mindenidők egyik legnagyobb alakja az amerikai sivatagi versenyek és a Baja-viadalok történetének. Campbell – aki az enduro csapat vb-n, azaz a Hatnaposon is többször indult már – 1992 óta versenyzik és több mint 80 versenyen és bajnokságban nyert már. Idén pedig ő lett a legfontosabb amerikai sivatagi verseny, a Baja 1000 legtöbbszörös győztese. Pedig Campbellnek idén sokkal nehezebb volt, mint a múltban. A szezonban – a Baja 1000 a Score Desert Series sorozat egyik állomása – nem tudott annyit versenyezni, mivel idén már saját csapatot hozott létre, amelyben 3 gyári Hondát indí­t. Campbell azonban az új szerepében is sikeres. Hiszen a csapatával egyből meg tudta nyerni a Baja 1000-et. Mivel a Baja 1000 egy gyorsasági verseny, vagy másképp fogalmazva egy hosszúávú megbí­zhatósági gyorsasági terepviadal, azaz sivatagi endurance megmérettetés, az induló csapatok több tagból állnak. Campbell társa két másik sztár, Robby Bell és Kendall Norman volt: idén Bell a 2., Kendall a 3. győzelmét aratta a Baja 1000-en. Az idei táv 631.35 mérföld, azaz 1010.16 kilométer volt. Idén 347 induló rajtolt el, akik közül fölényesen diadalmaskodott a Campbell csapat a Honda CRF450X nyergében. Bell kétszer, Norman egyszer, mí­g Campbell szintén egyszer ült motoron. A trió már a verseny távjának az egynegyedénél, a 253. kilométernél vezetett. A Campbell csapat közel 81 kilométer/órás tempóban hajtott és a célban – Campbell volt a befutó ember – hatalmas előnnyel nyert. A második helyezett motoros egységre, amely szintén Campbell egyik csapata volt, több mint 26 percet vertek. Mí­g az autós győztesnek Campbellék több mint 11 percet adtak. Campbellék a 41. Baja 1000-et 12 óra 29 perc és 18 másodperc alatt teljesí­tették.