B125-kompatibilis Suzukik

A Suzukik általános jó hí­rnek örvendenek. Megbí­zhatónak és olcsónak tartják őket, ami a legtöbb esetben igaznak is bizonyul. Használt tí­pus vásárlásánál – főleg, ha napi rohangálásra szánt motorról beszélünk – ezek a fő szempontok. A kérdés, hogy a legenda igaz-e.

A B125-ös jogosí­tvány túl van az első évén, elterjedt a köztudatban, és tisztán érezhető hatással járt. Nem, nem a nagy számban elszaporodott rendszámos 125-ösökre gondolok, mert arról azért nem beszélhetünk. A használtpiacon viszont egyértelmű változásokat generált. A jó állapotú, rendezett papí­rokkal bí­ró darabok ára elindult felfelé. Az egyre jobb árakon kí­nált új darabok viszont előbb utóbb elkezdik ismét lenyomni az árakat. Ráadásul egy 125 köbcentis jármű nemcsak a négy kerékről váltók számára gazdaságos és ésszerű megoldás, hanem a nagy túr a- vagy sportmotorral rendelkezők számára is – sokszor győződtünk meg arról, hogy egy nyolcadliteres robogónál kevés jobb eszköz van a városi-elővárosi közlekedésre. Első körben a megbí­zhatónak és olcsónak tartott Suzukik között nézünk szét, majd idővel szépen sorba vesszük a többi márkát is, betekintünk a lemezek alá, jegyzetelünk, és a végén kalkulálunk: megéri-e a tí­pus az árát, vagy érdemes inkább továbbállni?

Suzuki UH125 Burgman és Suzuki UH200 Burgman

Felesleges lenne azon vitatkozni, hogy ki találta fel a dí­ványrobogókat, ha ma már az egész szegmenst sokan Burgman-kategóriának hí­vják. Pláne, ha ezt a konkurencia emberének szájából hallom. A másik, szintén általánosan elfogadott vélemény, hogy a klasszikus külsejű robogókon – egyszerűen mondva Vespa-szabásúakon – kí­vül ezeket a fotelszerűeket szokták elegánsnak tartani. A hatalmas, jól párnázott ülés kényelmes az alfélnek, a lábaknak bőven jut hely, és az utasnak sincs oka panaszra. Az ülés alatti tárolóhelyre befér két sisak vagy a bevásárlás, hátsó dobozra nincs is igazán szükség. A medencényi tárolórekeszhez hasznos tartozék az ülés nyitására automatikusan felkapcsolódó rakodótér-világí­tás. A gyári szélvédő nem túl magas, vagyis éri szél az arcot. Ez egy jó kompromisszum: kánikulában sem ül meg rajta a fülledt meleg, de hűvös időben leveszi a felsőtestről a metsző szelet – illetve kevésbé koszolódik el a kabát.

 

Motorok B125-kompatibilis SuzukikSuzuki UH125 Burgman
Előny: kényelmes kialakí­tás, megbí­zható mechanika, olcsó fenntarthatóság
Hátrány: nagy tömeg, 50 km/h felett gyenge gyorsulás, magas fogyasztás

 

A testes, 150 kiló körüli menetkész tömegű Burgmanhez fejlesztett 125 köbcentis, folyadékhűtéses blokkot az 1999-es bemutatástól 2002-ig karburátor táplálta, majd 2003-tól elektronikus befecskendezéssel látták el. A jól hangolt, fokozatmentes váltónak és az alacsonyabb sebességtartományra hangolt blokknak köszönhetően az UH125 könnyen felveszi a városi közlekedés ritmusát, 50-ig kifejezetten dinamikusan gyorsul. A jelentős önsúly megköveteli az első és hátsó tárcsaféket, ám a kis kerekek hamar blokkolnak – az ABS hiányáról sokszor a műanyag héjon esett karcolások árulkodnak. A Burgman egyébként közel sem annyira elegáns, mint egy európai konkurens. Cserébe viszont nincs is velük annyi probléma, mint az olasz vetélytársakkal. A darabosabb kidolgozottság és a műszaki egyszerűség általános megbí­zhatósággal társul.

 

Motorok B125-kompatibilis SuzukikSuzuki UH125 Burgman – Gyártási év: 2009
Folyadékhűtéses egyhengeres motor, 124 köbcentiméter, 12 LE (8,8 kW) 9000/min-nál,
tömeg 148 kg, tank 11 l, tesztfogyasztás 4 l/100 km

 

Klasszikus tí­pushibája nincs, az esetleges meghibásodások egyedi jellegűek vagy a karbantartás hiányából fakadnak. Vásárlásnál tanácsos alaposan ellenőrizni a kapcsolókat – különös tekintettel a féklámpák mikrokapcsolójára, ugyanis ha ezek tönkremennek, a robogó indí­thatatlanná válik. Ha az elektronikai egységek rendben vannak, érdemes különböző szivárgó kenőanyagokat keresni – ha sem a blokknál, sem a váltónál nincs nyoma ilyesminek, jöhet a próbakör. A hosszú tengelytáv és kis kerék kombináció miatt nagyon fontos, hogy a váz sértetlen legyen. Az idomok takarásában ezt a legnehezebb kiszúrni, hiszen szemrevételezni lényegében lehetetlen, a vezetési élményből való megállapí­táshoz pedig nagyon komoly rutin szükséges. Hasznos ellenőrizni a rögzí­tőféket is. Ha már csak gyengén fog, könnyen utánállí­tható, de hosszú állás során berágódhat. Vásárlás után már csak a szervizintervallumok lelkiismeretes betartása és a kopó alkatrészek időszerű cseréje szükséges. Ha spórolni szeretnénk a fenntartási költségeken, ne az olajcserén tegyük ezt. Sokkal jobb módja, ha nem nyélgázas startokat veszünk a lámpánál, hanem finoman, fokozatosan gyorsí­tva indulunk – ilyenkor a görgők nem kapnak hirtelen terhelést, később kezdenek szögletesre kopni, valamint a szí­j nyúlása is lényegesen később jelentkezik.

 

Motorok B125-kompatibilis SuzukikSuzuki UH200 Burgman
Előny: nagyobb nyomaték, jó szélvédelem, bőséges tárolóhely
Hátrány: oldalszélben rossz stabilitás, rosszul tűri a kátyús utakat, nem B125 kompatibilis

 

Ajánlott számí­tásba venni, hogy a folyadékhűtésű blokk nehezebben melegszik be, mint a léghűtéses társai, í­gy aki hűvösebb időben is csak rövid távokon használja, annak érdemes rendszeresen ellenőrizni az olajszintet, illetve gyakrabban cserélnie az olajat, ugyanis ilyenkor a dugattyúgyűrű belehúzza a hengerfalon kicsapódott benzint a kenőanyagba. A tárgyalt motorok között valóban kakukktojás a kétszázas Burgman, ez ugyanis lökettérfogata és teljesí­tménye miatt már nem fér bele a B125-ös jogosí­tvány biztosí­totta keretbe. Azonban éppen ezekkel küszöbölték ki a kis testvér jellegzetes hibáit, mint amilyen a mérsékelt dinamika és szerény gyorsulás – ez már megy úgy, mint egy kisebb testű 125-ös.

 

Motorok B125-kompatibilis SuzukikSuzuki UH200 Burgman – Gyártási év: 2009
Folyadékhűtéses egyhengeres motor, 200 köbcentiméter, 18 LE (13,2 kW) 8000/min-nál,
tömeg 149 kg, tank 11 l, tesztfogyasztás 4,2 l/100 km

 

Mivel a kétszázas változat nagyrészt megegyezik a 125-össel – blokkjuk és hajtásláncuk is szoros rokonságot mutat, í­gy a fent leí­rtak az UH200-ra is igazak.

 

###

 

Suzuki SIXteen 125

A Suzuki meglehetősen későn – 2007-ben – szállt be a nagy kerekű robogók piacára, í­gy nem tudott akkora hí­rnevet szerezni, mint a műfaj nagyjainak számí­tó Aprilia Scarabeo, Piaggio Liberty vagy a Honda SH125, ami az olasz városi forgalom leggyakoribb darabja. Ezek sikeréből hivatott egy darabot kiszakí­tani az UX125, közismertebb nevén a SIXteen. Tévedés azt hinni, hogy a célközönség életkorára utalna a név, sokkal inkább a kerék átmérőjéről van szó.

 

Motorok B125-kompatibilis SuzukikSuzuki UX125 Sixteen
Előny: stabil egyenesfutás, elnyűhetetlen motorblokk, jó fényszórók
Hátrány: kevés tárolóhely, nyúlós nyomatékleadás, unalmas forma

 

Elsősorban az olasz piacra szánták, emiatt a 125-ös mellett az ottani szabályok értelmében autópálya-képes 150-es változatban is bemutatták. A blokkot kifejezetten ehhez a tí­pushoz fejlesztették, ám a mérnökök semmi forradalmit nem hoztak létre a befecskendezős erőforrással. A 13 lóerő lendületesen viszi előre a karcsú testet, ráadásul iszákosnak sem nevezhető, dinamikus vezetési stí­lus mellett is beéri három literrel. Sokkal érdekesebb azonban a kombinált fékrendszere, ami az első tárcsa mellé a hátsót is munkába állí­tja, jelentősen lerövidí­tve ezzel a fékutat. Mint már emlí­tettük, a tí­pust az olasz piacra találták ki, a legtöbbet ott is adták el, í­gy az itthon felbukkanó használt daraboknál érdemes élni a gyanúval, hogy egy sokat futott, kikozmetikázott darabbal van dolgunk.

 

Motorok B125-kompatibilis SuzukikSuzuki UX125 Sixteen – Gyártási év: 2007
Folyadékhűtéses egyhengeres motor, 124 köbcentiméter, 13 LE (9 kW) 9000/min-nál,
tömeg 135 kg, tank 8,5, tesztfogyasztás 3 l/100 km

 

A SIXteen alapból nagyon könnyen indul, az önindí­tó lenyomása után szinte azonnal életre kell, a szí­vatási fázisa is csak pár másodpercig tart. Ha az önindí­tó vontatottan forog, lehet a gyenge akkumulátor hibája is, ezért érdemes olyankor bebikázni, hogy kiderüljön, tényleg csak az okozza-e a nehézséget, és nem a kopott önindí­tó.
A motorból érkező zörejekre is oda kell figyelni, alaphelyzetben a SIXteen halkan és finoman jár. Tapasztalt füllel könnyen felismerni az oda nem illő zajokat.

Suzuki VanVan 125

A furcsa ősmodell után 2001-ben indult a ma is ismert VanVan karrierje. Először csak a japán belpiacra szánt 200-as modellt mutatták be, de a folyamatos érdeklődés hatására elkészí­tették a 125-ös európai változatot, amely napjainkig csak apróságokban változott, ezt leginkább a környezetvédelmi normák szigorodása indokolta. így került a már régi, léghűtéses egyhengeresre karburátor helyett elektronikus befecskendezés, és í­gy tűnt el a régi indí­tási ceremónia is, amiben fontos szerepet kapott a benzincsap és a tank alatt, a karburátoron elhelyezett szí­vató. A 2007 utáni példányokon módosí­tották a légszűrő házát, és változtattak a lánckerekek áttételezésén is.

 

Motorok B125-kompatibilis SuzukikSuzuki RV125 VanVan
Előny: végtelenül megbí­zható, egyedi vezetési élmény, mindenhol megbámulják
Hátrány: nulla szélvédelem, mérsékelt teljesí­tmény, robogókénál drágább gumik

 

A VanVan napjainkra vitathatatlanul kultuszmotorrá vált, amiben egyedi külseje, megbí­zhatósága és érdekes vezetési élménye egyaránt közrejátszott. A ballonos gumik és a széles ülés kifejezetten kényelmessé teszik a motort, a tempósabb haladás viszont a teljes mértékben hiányzó szélvédelem miatt kellemetlen. Noha a motor elméleti végsebessége a pilóta alkatától függően 100 km/h óra fölött is lehet, a kényelmes 80-90-es utazót nem érdemes túllépni.

 

Motorok B125-kompatibilis SuzukikSuzuki RV125 VanVan – Gyártási év: 2007
Léghűtéses egyhengeres motor, 124 köbcentiméter, 11,8 LE (8,6 kW) 9500/min-nál,
tömeg 118 kg, tank 6,5 l, tesztfogyasztás 3 l/100 km

 

A VanVan a speciális méretű abroncsai miatt néz ki izgalmasan, és sokan ezek miatt félnek a vásárlástól, mondván, nagyon drága a cseréjük. Ez nem igaz, ráadásul több gyártó (Kenda, Vee Rubber, Bridgestone) is kí­nál abroncsot ezekben a méretekben, 13 és 24 ezer forint közötti áron. A kis léghűtéses blokk sem problémás darab – minimális módosí­tásokkal ugyan, de ez dolgozik a GN125, TU125, DR125 és GZ125-ös modellekben is. Vásárlásnál érdemes odafigyelni a lánc és a lánckerekek állapotára, valamint a motorolaj szintjére – ez utóbbi azért fontos, mert a tí­pusba kevés olaj kell, í­gy akár 500-1000 kilométerenként szükséges az ellenőrzése. Négyezrenként esedékes a kenőanyag cseréje – a kis mennyiség és a hozzá való 10W40-es olaj miatt ez sem számottevő költség.