Ausztrál duplázás

Idén megismétlődött a 2001-es szezon. A szuperbike és a szupersport vb-n ugyanazok az ausztrál motorosok lettek világbajnokok, akik hét éve is a csúcsra értek. A 39 éves Troy Bayliss 2001 és 2006 után a 3. vb-aranyát szerezte meg a szuperbike-ban, mí­g a 32 éves Andrew Pitt 2001 után a 2. vb-cí­mét gyűjtötte be a szupersportban.

    Azt a Troy Baylisst láthattuk az elmúlt két nagydí­jon, Olaszországban és Franciaországban, akit mindig is ismertünk és akit mindig is tiszteltünk. Hiszen Bayliss olyan volt Vallelungában és Magny Cours-ban, mint az egész pályafutása alatt. Hibázott, majd utána fantasztikus volt. Már Vallelungában megvolt az esélye arra, hogy Carl Fogarty és Neil Hodgson után ő legyen a harmadik, aki már két fordulóval a vb befejezése előtt megszerzi a vb-cí­met. Nem í­gy történt. Az 1. futamban túl kemény gumikat tett fel és csak a 6. hely lehetett az övé. A 2. futamban három kanyarral a cél előtt a 2. helyről bukott és csak a 16. helyen érkezett be. Mí­g három riválisa még életben tartotta a matematikai esélyeit Bayliss ellenében. A suzukis Max Neukirchner kétszer negyedik lett. A gyári yamahások pedig remekeltek. Troy Corser a két 3. helyével idén először kétszer állhatott fel a dobogóra. Noriyuki Haga viszont a Német GP után idén másodszorra kettős győzelmet aratott. Haga, aki ugyebár 2009-ben már Bayliss helyét fogja elfoglalni a gyári Ducati csapatban, Magny Coursban is szenzációs is. De már nem tudta megakadályozni azt, hogy Bayliss a visszavonulása előtt begyűjtse a 3. szuperbike vb-cí­mét. Haga hiába nyert az 1. futamban, Bayliss a 3. helyével is célba ért – túl puha első gumit tett fel, amiért a hajrában lemaradt. A 2. futamban aztán a világbajnok megmutatta Hagának, hogy miért is ő lett a világelső. Hiszen Bayliss legyőzte a bombaformában lévő Haga-Yamaha duót.


   

    Bayliss a 3. vb-cí­mével még inkább a szuperbike legendája lett. Ugyan neki nincs 4 vb-cí­me, mint Fogartynak és Foggy 59 nagydí­jgyőzelmét sem fogja túlszárnyalni – Bayliss 50 diadalnál tart – , de mégis sok mindenben jobb, mint az a Fogarty, akinek a helyére került be Bayliss 2000-ben a Ducatinál. A győzelmeinek és a dobogós helyezéseinek a százalékarányai jobbak Baylissnek. Fogarty 220 nagydí­jon 59-szer nyert és 109 alkalommal volt érmes, mí­g Bayliss 150 nagydí­jon 50-szer győzött és 92-szer volt dobogós. Bayliss azonban főleg más okból számí­t unikumnak. Bayliss az első, aki három különböző tí­pusú motorral tudott világbajnok lenni. Amí­g Foggy a Ducati 916-tal és a 996-tal 2-2 alkalommal lett világbajnok, addig Bayliss három különböző Ducatival lett világelső. Az első két vb-cí­mét az 1988-ban kifejlesztett Ducati 851 utódaival nyerte meg: 2001-ben a 996R-rel, majd 2006-ban a 999F06-tal diadalmaskodott. Idén viszont azzal a 1098F08-cal lett világbajnok, amelyet a Ducati a MotoGP-ben alkalmazott technikája alapján tervezett meg. Bayliss pedig azon kevés motorosok egyike is lett, akik világbajnokként búcsúztak el: ez a múltban csak a brit Freddie Frith-nek és John Surteesnek, a német Hans-Georg Anscheidtnek és az olasz Carlo Ubbialinak adatott meg. Bayliss természetesen a Ducatit is nagyon boldoggá tette. A 1098 az első szezonjában egyből világbajnok lett. Duplán is. Hiszen az egyéni mellett a gyártói vb-cí­m is a Ducatié lett. A Ducati a 13. egyéni és a 15. gyártói vb-aranyát ünnepelheti a szuperbike-ban.

Hét év után

    Baylisshez hasonlóan Pitt is rekordokkal lett világbajnok. A francia Sebastien Charpentier mellett ő lett a szupersport vb második kétszeres világbajnoka. De amí­g a francia duplázott a Hondával, addig Pitt a Kawasaki után a Hondával is sikeres tudott lenni.


Pitt egy hosszú kitérő és számos nehéz év után jutott ismét a csúcsra a kategóriában. Miután 2002-ben elhagyta a szupersport vb-t megfordult a MotoGP-ben (Kawasaki, Moriwaki, Ilmor), 2005-ben és 2006-ban volt a Yamaha gyári szuperbike csapatának a tagja, mí­g 2004-ben és 2007-ben leginkább szabadúszó volt, aki alig versenyzett. Idén aztán visszatért a szupersportba és bekerült a legjobb csapatba, a hondás holland Ten Kate alakulatba, amelynél azonnal ismét a legjobb lett. Pedig az idei második Olasz Nagydí­jon Vallelungában úgy tűnt, hogy veszélyben lehet a vb-cí­me. A Katari és a Spanyol GP után harmadszorra bukott idén, ellenben legnagyobb riválisa, a csapattárs Jonathan Rea harmadszorra nyert idén és két fordulóval a vb befejezése előtt 11 pontra feljött Pitt mögé az összetettben. A Francia GP-n Magny Cours-ban viszont fordí­tott volt a forgatókönyv. Pitt győzött, mí­g Rea bukott és csak a 10. helyen végzett. Furcsa módon azonban a Ten Kate mégis Reát viszi fel jövőre a szuperbike-ba, a kétszeres világbajnok Pitt pedig továbbra is marad a szupersportban. Ahol immár 2002 óta veretlen a Ten Kate és a Honda. A hollandok nagyon értenek a pilóták kiválasztásához – Pitt a francia Fabien Foret és Charpentier, a török Kenan Sofuoglu, az ausztrál Chris Vermeulen és Karl Muggeridge után a 6. motoros, aki a Ten Kate-val világbajnok lett – , mí­g a Honda a CBR600RR-rel már a 7. egyéni és a 6. gyártói vb-cí­ménél tart. A vb egyetlen magyar csapatánál, a szintén hondás Factory Racingnél az elmúlt két viadalon Németh Balázs volt a jobb. Honfitársunk Vallelungában a 25., Magny Cours-ban a 19. helyen érkezett be. Az olasz Denis Sacchetti hazájában a 26. helyen zárt, mí­g a francia viadalon kiesett.